Intercooler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Intercooler

#1 Post by Björn »

En sån här intercooler bör väl kunna kyla luft för upp mot 500 hk?

Bredd på cellpaket: 50cm
Tjocklek : 4"
Höjd: 30 cm
Anslutningar: 3"

Hur känsligt är det här med längden på IC rören för responsen...det blir ju mer volym som ska fyllas...
Vissa anser ju att det inte alls är bra och att de ska va så korta som möjligt...det förstår ju vem som helst iof att det går fortare att fylla ett kort rör än ett långt, men har det nån betydelse i detta fall. Rent spontant så känns det som att den volymen är helt försumbar...har även för mig att Corleone räknade något på det för ett tag sen och kom fram till att det rörde sig om 1/100 sekunder i skillnad. Kommentarer?
Hur är det med diametern på rören, man förlorar väl gashastighet med för grova rör med omvänt så får man väl tryckfall i för små. Är 3" rimligt för en maxeffekt på kring 450-500 hk?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

De fläktsjuka bilar jag åkt/kört har mått bäst utan för mycket skarpa böjar, längd har jag inte upplevt någon som helst skillnad, fast då är jag visserligen inte turbotok... :wink:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by Björn »

Ja, det är sant. Varje böj du tvingas göra är väldigt negativ för flödet men det går ju tyvär inte att undkomma...men ju större radie desto bättre.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#4 Post by H.Magnusson »

2 1/2 blir begränsande vid 400-450 hästar 3" funkar till ca 700 så 2 3/4 är väl bäst för 500 hästar.

tryckfallet är viktigare i ic:n än kylningen vid så låga laddtryck.
gillar inte den på bilden anslutning fel, för tjock för lång. om man börjar räkna på flödet i den så tror jag inte den hade funkat för mer än 300 hästar med lågt tryckfall. hellre många korta kylkanaler än få långa, men nästan allt är ju bättre än orginal :wink:

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by Björn »

Anslutningen fel...ja, den kan kanske vara bättre med större ändtankar med mjukare rundningar men den blir väldigt stor då. Anslutningen mitt på måste ändå vara bättre än att ha den högst upp som annars är väldigt vanligt. För tjock är väl inget fel, det ökar kylningen och bör minska tryckfallet...
Lång, ja det är bättre med många och korta kylkanaler men tyvär så ser ju i princip alla ut så här. Har inte hittat någon med anslutning upptill och nedtill som gör att den kan flöda åt andra hållet. Och jag hade inte tänkt bygga en egen...så utifrån vad som finns att tillgå för rimliga pengar och vad som går att få plats med så är väl denna helt ok, eller har du något annat förslag? Länk till den exempelvis....inte bara hur den "ska" se ut.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

H.Magnusson wrote: tryckfallet är viktigare i ic:n än kylningen vid så låga laddtryck.
gillar inte den på bilden anslutning fel, för tjock för lång. om man börjar räkna på flödet i den så tror jag inte den hade funkat för mer än 300 hästar med lågt tryckfall. hellre många korta kylkanaler än få långa, men nästan allt är ju bättre än orginal :wink:
Var står det att det är låga laddtryck? Vad är lågt laddtryck? Varför skulle tryckfallet vara viktigare än värmeväxlingen? Isf är ju ett rakt grovt rör bättre än en IC.....

Värmeväxlingsmässigt spelar det tämligen kvitta om om det är flöde tvärs eller längs, men tryckfallsmässigt stämmer det ju som du skriver.

Jag föreställer mig att gavlarnas utformning ger ett tämligen snedfördelat flöde mellan cellerna, tror att cellerna i mitten får mkt större flöde än dom i kanterna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by Björn »

Tror som du Pär men jämfört med att ha anslutningarna in från sidan i överkant så bör väl detta vara bättre. Sen verkar de även luta något nedåt vilket bör öka flödet till de lägre kylkanalerna men fortfarande bättre än att ha anslutning upptill, eller?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#8 Post by H.Magnusson »

Björn wrote:Tror som du Pär men jämfört med att ha anslutningarna in från sidan i överkant så bör väl detta vara bättre. Sen verkar de även luta något nedåt vilket bör öka flödet till de lägre kylkanalerna men fortfarande bättre än att ha anslutning upptill, eller?
Anslutning i överkant är bättre än detta, att de är riktade nedåt gör det bara sämre.

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#9 Post by H.Magnusson »

Pär Hylander wrote:
H.Magnusson wrote: tryckfallet är viktigare i ic:n än kylningen vid så låga laddtryck.
gillar inte den på bilden anslutning fel, för tjock för lång. om man börjar räkna på flödet i den så tror jag inte den hade funkat för mer än 300 hästar med lågt tryckfall. hellre många korta kylkanaler än få långa, men nästan allt är ju bättre än orginal :wink:
Var står det att det är låga laddtryck? Vad är lågt laddtryck? Varför skulle tryckfallet vara viktigare än värmeväxlingen? Isf är ju ett rakt grovt rör bättre än en IC.....

Värmeväxlingsmässigt spelar det tämligen kvitta om om det är flöde tvärs eller längs, men tryckfallsmässigt stämmer det ju som du skriver.

Jag föreställer mig att gavlarnas utformning ger ett tämligen snedfördelat flöde mellan cellerna, tror att cellerna i mitten får mkt större flöde än dom i kanterna.
Man vinner alltid i längden på att hålla ett lågt tryckfall mellan turbo och insug=under 10% (blir ett tryckfall av kylningen också). Har du för högt tryckfall så justerar du upp det med wastegaten och då hamnar man utanför i turbo kompressorns effektivitets map, då blir det mer värme. Eller så får man kör med en något större turbo än vad man hade behövt om man hade byggt riktigt. har för mig att man ska upp i ett par bar i laddtryck för att man kunna säga att kylningen är viktigare än flödet. Men det gäller ju självklart att hitta en bra balans mellan flöde och kylning, om man vill hålla bilen någorlunda orginal och har ont om plats.

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by Björn »

H.Magnusson wrote:
Björn wrote:Tror som du Pär men jämfört med att ha anslutningarna in från sidan i överkant så bör väl detta vara bättre. Sen verkar de även luta något nedåt vilket bör öka flödet till de lägre kylkanalerna men fortfarande bättre än att ha anslutning upptill, eller?
Anslutning i överkant är bättre än detta, att de är riktade nedåt gör det bara sämre.
Menar du att en sådan är bättre?
Tycker den bör vara sämre...flödet genom kanalerna längst ned måste vara mycket lägre än de högst upp. Menade att det var sämre att de är riktade nedåt, men jag inser att det kanske är lättare att tolka det som jag menade tvärtom nu när jag läser det.
Men jag tycker ändå att flödet bör bli jämnare fördelat än i den på bilden nedan. Eller?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#11 Post by H.Magnusson »

Björn wrote:Anslutningen fel...ja, den kan kanske vara bättre med större ändtankar med mjukare rundningar men den blir väldigt stor då. Anslutningen mitt på måste ändå vara bättre än att ha den högst upp som annars är väldigt vanligt. För tjock är väl inget fel, det ökar kylningen och bör minska tryckfallet...
Lång, ja det är bättre med många och korta kylkanaler men tyvär så ser ju i princip alla ut så här. Har inte hittat någon med anslutning upptill och nedtill som gör att den kan flöda åt andra hållet. Och jag hade inte tänkt bygga en egen...så utifrån vad som finns att tillgå för rimliga pengar och vad som går att få plats med så är väl denna helt ok, eller har du något annat förslag? Länk till den exempelvis....inte bara hur den "ska" se ut.
Jo det är ju riktigt att flödet blir bättre om den är tjock och det är bra, men kylningen blir sämre ju tjockare den blir, detta blir extra viktigt om du har tänkt att sätta den framför kylarn och AC-kondensorn.

Har ej heller sett någon bra intercooler och om du inte kan tänka dig att bygga egen så får du nog nöja dig med en sådan styling intercooler :wink: . men försök hitta en med anslutningarna upp så slipper du massa rördragning. Köpte 3st korta cellpaket på kl-racing och svetsade ihop, man jag har kapat rätt bra i bilen för at få plats då funktion är viktigre än skönhet :D

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Maxx »

Skulle ni kunna visa en skiss på hur en "bra" laddluftkylare bör se ut. Jag har läst vad ni har skrivit men fattar ändå inte hur ni menar. :roll:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

H.Magnusson wrote:..... men nästan allt är ju bättre än orginal :wink:
Och jag som i min enfald fått för mig att orginal ICn inte är så fy skam? Men det är den alltså då.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

H.Magnusson wrote:
Pär Hylander wrote: Varför skulle tryckfallet vara viktigare än värmeväxlingen? Isf är ju ett rakt grovt rör bättre än en IC.....
Man vinner alltid i längden på att hålla ett lågt tryckfall mellan turbo och insug=under 10% (blir ett tryckfall av kylningen också). Har du för högt tryckfall så justerar du upp det med wastegaten och då hamnar man utanför i turbo kompressorns effektivitets map, då blir det mer värme. Eller så får man kör med en något större turbo än vad man hade behövt om man hade byggt riktigt. har för mig att man ska upp i ett par bar i laddtryck för att man kunna säga att kylningen är viktigare än flödet. Men det gäller ju självklart att hitta en bra balans mellan flöde och kylning, om man vill hålla bilen någorlunda orginal och har ont om plats.
Men, det du säger i början är ju helt orimligt, då skulle det ju vara bättre med ett rör istället för en IC....

Däremot så verkade det ju rimligare i slutet av ditt stycke, balans.

Om det vore så att minimerat tryckfall är viktigare än kylning på undre sidan av 2 bars relativt laddtryck så innebär ju att i princip alla tillverkade av bilar med överladdade bensinmotorer installerar intercoolers i onödan, även det tycker jag faller på sin egen orimlighet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by Björn »

H.Magnusson wrote: Jo det är ju riktigt att flödet blir bättre om den är tjock och det är bra, men kylningen blir sämre ju tjockare den blir, detta blir extra viktigt om du har tänkt att sätta den framför kylarn och AC-kondensorn.

Har ej heller sett någon bra intercooler och om du inte kan tänka dig att bygga egen så får du nog nöja dig med en sådan styling intercooler :wink: . men försök hitta en med anslutningarna upp så slipper du massa rördragning. Köpte 3st korta cellpaket på kl-racing och svetsade ihop, man jag har kapat rätt bra i bilen för at få plats då funktion är viktigre än skönhet :D
Du får nog utveckla dig lite...
Kylningen kan väl omöjligt bli sämre ju tjockare den blir. Kylningen måste bli bättre men inte alls i samma proportion som om man ökar arean på den. Dvs det är mkt bättre att dubbla arean på intecoolern än att dubbla tjockleken. Men det kan inte vara negativt att öka tjokleken. Klart bättre att öka arean men bilens utseende begränsar ju den area man kan få plats med.
Även om kylluften som passerar genom interccolern framifrån kommer värmas upp mer och mer desto tjockare intercooler du har så kan den aldrig bli varmare än den luft som passerar genom intercoolern från turbo till insug och så länge kylluften har en lägre temp än "förbränningsluften" så kommer ju interccolern att kyla... eller?

Som du kanske förstår så är jag också ute efter funktion...annars hade jag aldrig startat denna tråd. Jag är inte heller främmande för att kapa i bilen och kommer göra det oavsett vilken IC det blir så det är inget hinder. Men jag hade tänkt hålla mig till de färdiga ICs som finns eftersom jag är tämligen kass på att svetsa alu.

Kan du inte lägga upp ett foto på hur din ser ut?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users