Har fått tag i en oljekylare från en 924 turbo men vad är det för gänga på anslutningarna. 21,8mm på topparna och 20,05mm i dalarna, koniska invändigt
Mekarna på jobbet står som fågelholkar
OljeKylare
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Pierre
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2004-05-16 22:38:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oskarshamn
- Contact:
Jag har varit och pratat med en hydralik kille. Enligt honom används den typen på "kyl" sidan t.ex AC osv. Den har ett instyringsrör med en krans som tätar i konan och så sitter muttren på utsidan.
Vad är "NTP" för någon gänga?
Köpten en adapterplatta från rallybutiqen för att sätta på oljefiltret 395sKr + frakt. Ingick förlängare till filtret men är inte termostat styrd (finns det med men kostar lite mer). Värmeskyddsmatta på hydralslangarna och sen fram framför den vanliga kylaren på höger sida. Får tillverka fästen.
Vad är "NTP" för någon gänga?
Köpten en adapterplatta från rallybutiqen för att sätta på oljefiltret 395sKr + frakt. Ingick förlängare till filtret men är inte termostat styrd (finns det med men kostar lite mer). Värmeskyddsmatta på hydralslangarna och sen fram framför den vanliga kylaren på höger sida. Får tillverka fästen.
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Det brukar vara hålen som är gängade konsikt med NPT-tapp för att den givare eller dyligt som ska sitta i hålet ska "nypa till" hårdare ju längre man skruvar i den o därmed täta i gängan.Pierre wrote:
Vad är "NTP" för någon gänga?
"Hangängan" är nog då oftast en vanlig ISO-G (rörgänga)
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Okej, här kommer killen som jobbar med rör då =)Anders Larsson wrote:"Hangängan" är nog då oftast en vanlig ISO-G (rörgänga)Pierre wrote:
Vad är "NTP" för någon gänga?
NPT är oxå en rörgänga. Helt vanlig standard. I USA.
Det är det som är prylen lixom. Det den amerikanska
standarden på rörgängor.
Våra svenska rörgängor är "okoniska"...
Vidare:
Det är förmodligen som du säger Pierre, att det är en sån där historia
med löpmutter. Åk till skroten och sno slangarna från en 931:a.
Finns en i Lidköping t.ex. vet jag.
Det är nog iof inga konstigheter. Hydraulfirmor å sådär brukar kunna
få fram det mesta inom anslutningar. Är det dock problem att hitta
sådana med styrningen, så skit i den. Kör med vanlig gängtejp (som
tål olja) alt Loctite 57. Det är en loctite för gängtätning. Vi använder
den t.ex. när vi monterar sprinkler. Passar kanon till små dimensioner.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]