OljeKylare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

OljeKylare

#1 Post by Pierre »

Har fått tag i en oljekylare från en 924 turbo men vad är det för gänga på anslutningarna. 21,8mm på topparna och 20,05mm i dalarna, koniska invändigt :?
Mekarna på jobbet står som fågelholkar :shock:

User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

#2 Post by Pierre »

Vi har provat med både 16G3/8 och 22mm...?
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#3 Post by Anders Larsson »

Om gängan är konisk så är det kanske NTP?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by headline »

Var fäster du kylaren och var kopplar du in den på motorn?
Finns det pluggade hål eller så?

mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

#5 Post by Pierre »

Jag har varit och pratat med en hydralik kille. Enligt honom används den typen på "kyl" sidan t.ex AC osv. Den har ett instyringsrör med en krans som tätar i konan och så sitter muttren på utsidan.

Vad är "NTP" för någon gänga? :?

Köpten en adapterplatta från rallybutiqen för att sätta på oljefiltret 395sKr + frakt. Ingick förlängare till filtret men är inte termostat styrd (finns det med men kostar lite mer). Värmeskyddsmatta på hydralslangarna och sen fram framför den vanliga kylaren på höger sida. Får tillverka fästen.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Pierre wrote:
Vad är "NTP" för någon gänga? :?
Det brukar vara hålen som är gängade konsikt med NPT-tapp för att den givare eller dyligt som ska sitta i hålet ska "nypa till" hårdare ju längre man skruvar i den o därmed täta i gängan.
"Hangängan" är nog då oftast en vanlig ISO-G (rörgänga)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Anders Larsson wrote:
Pierre wrote:
Vad är "NTP" för någon gänga? :?
"Hangängan" är nog då oftast en vanlig ISO-G (rörgänga)
Okej, här kommer killen som jobbar med rör då =)

NPT är oxå en rörgänga. Helt vanlig standard. I USA.
Det är det som är prylen lixom. Det den amerikanska
standarden på rörgängor.

Våra svenska rörgängor är "okoniska"...

Vidare:
Det är förmodligen som du säger Pierre, att det är en sån där historia
med löpmutter. Åk till skroten och sno slangarna från en 931:a.
Finns en i Lidköping t.ex. vet jag.

Det är nog iof inga konstigheter. Hydraulfirmor å sådär brukar kunna
få fram det mesta inom anslutningar. Är det dock problem att hitta
sådana med styrningen, så skit i den. Kör med vanlig gängtejp (som
tål olja) alt Loctite 57. Det är en loctite för gängtätning. Vi använder
den t.ex. när vi monterar sprinkler. Passar kanon till små dimensioner.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]