968 som inte går på alla burkar..?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
pelle_s
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2004-06-16 05:04:51
Contact:

968 som inte går på alla burkar..?

#1 Post by pelle_s »

hej allihopa
Har en 968-93
en dag efter att den hade stått utanför garaget i ca en vecka(det hade regnat ganska mkt den veckan)så startade jag bilen och märkte att tomgången var väldigt hög, ca 1200 varv

förut har tomgången alltid vart stehårt på ca 850 rpm men nu ligger den å vandrar mellan typ 1100 och 1500 med en cykel på ca 1-2 minuter

men bilen gick som den skulle förut iaf

men nu har den blivit konstig på riktigt, den går bara på tre cylindrar och är jättetrött
vad kan det bero på? tidigare ägare pratade om nån rotor som behövde bytas, kan det vara det?
sphinx, har sett dig skriva mkt snällt och hjälpa folk, snälla ge mig lite tips, du kanske kan fixa nya delar till ett bra pris
mvh pelle

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Har 968 rotor? Är den inte så modern så den har elektronisk tändfördelning, separat tändspole för varje cylinder? Jag vet inte alls... bara funderar.

Om den nu har rotor så kan det förståss löna sig att byta den, speciellt om förra ägaren sagt att den var dålig. Kan inte kosta så mycket att byta den heller tycker jag.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#3 Post by Björn Nilsson »

patand wrote:Har 968 rotor? Är den inte så modern så den har elektronisk tändfördelning, separat tändspole för varje cylinder? Jag vet inte alls... bara funderar.

Om den nu har rotor så kan det förståss löna sig att byta den, speciellt om förra ägaren sagt att den var dålig. Kan inte kosta så mycket att byta den heller tycker jag.
Den har rotor :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Porrsche »

Skulle börja med att kolla tänddelarna och byta allt som inte är bytt nyligen. Kan mycket väl vara rotor & fördelare, kanske tändkablarna. Det är väldigt enkelt och går väldigt fort.

Har du kollat stiften? Vad visar de?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Låter som sagt som tändningen är boven. Särskilt eftersom det hände i samband med regn.

Men rotorn är så inkapslad så det är inte troligt att den påverkats av regnet, om den är dålig är det förmodligen en tillfällighet.
Jag skulle som andra sagt undersöka tändkablarna.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Porschebenny
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2004-03-31 08:56:16
Bilmodell: Boxster RS 3,6
Årsmodell: Vet ej
Location: Säffle
Contact:

#6 Post by Porschebenny »

1: Ta av fördelarlocket och tvätta bort ev. smuts och gamal olja. Skrapa även rent de fyra stiften på insidan. Gör även likadant med rotorn.

2: Torka rent alla tändkablar och kolla om det finns några sprickor, isåfall byt dem. Har du tillgång till ett mätinstrument så kan du också kolla om motståndet (ohm) inte är för högt.

3. När du ändå har lossat tändkablar så titta även på tändstiften, och har du satt tillbaka rotor och fördelarlock så kan du okså kolla hur gnistan ser ut genom att lägga den på ventilkåpan.

Ett tändsystem ska hållas tort och rent! Smuts binder fukt, och fukten gör att det blir "överslag", och då får du en motor som går illa!

Lycka till :wink:

Mvh

Benny

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users