hej allihopa
Har en 968-93
en dag efter att den hade stått utanför garaget i ca en vecka(det hade regnat ganska mkt den veckan)så startade jag bilen och märkte att tomgången var väldigt hög, ca 1200 varv
förut har tomgången alltid vart stehårt på ca 850 rpm men nu ligger den å vandrar mellan typ 1100 och 1500 med en cykel på ca 1-2 minuter
men bilen gick som den skulle förut iaf
men nu har den blivit konstig på riktigt, den går bara på tre cylindrar och är jättetrött
vad kan det bero på? tidigare ägare pratade om nån rotor som behövde bytas, kan det vara det?
sphinx, har sett dig skriva mkt snällt och hjälpa folk, snälla ge mig lite tips, du kanske kan fixa nya delar till ett bra pris
mvh pelle
968 som inte går på alla burkar..?
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2004-06-16 05:04:51
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Har 968 rotor? Är den inte så modern så den har elektronisk tändfördelning, separat tändspole för varje cylinder? Jag vet inte alls... bara funderar.
Om den nu har rotor så kan det förståss löna sig att byta den, speciellt om förra ägaren sagt att den var dålig. Kan inte kosta så mycket att byta den heller tycker jag.
Om den nu har rotor så kan det förståss löna sig att byta den, speciellt om förra ägaren sagt att den var dålig. Kan inte kosta så mycket att byta den heller tycker jag.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Den har rotorpatand wrote:Har 968 rotor? Är den inte så modern så den har elektronisk tändfördelning, separat tändspole för varje cylinder? Jag vet inte alls... bara funderar.
Om den nu har rotor så kan det förståss löna sig att byta den, speciellt om förra ägaren sagt att den var dålig. Kan inte kosta så mycket att byta den heller tycker jag.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Låter som sagt som tändningen är boven. Särskilt eftersom det hände i samband med regn.
Men rotorn är så inkapslad så det är inte troligt att den påverkats av regnet, om den är dålig är det förmodligen en tillfällighet.
Jag skulle som andra sagt undersöka tändkablarna.
Men rotorn är så inkapslad så det är inte troligt att den påverkats av regnet, om den är dålig är det förmodligen en tillfällighet.
Jag skulle som andra sagt undersöka tändkablarna.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Porschebenny
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2004-03-31 08:56:16
- Bilmodell: Boxster RS 3,6
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Säffle
- Contact:
1: Ta av fördelarlocket och tvätta bort ev. smuts och gamal olja. Skrapa även rent de fyra stiften på insidan. Gör även likadant med rotorn.
2: Torka rent alla tändkablar och kolla om det finns några sprickor, isåfall byt dem. Har du tillgång till ett mätinstrument så kan du också kolla om motståndet (ohm) inte är för högt.
3. När du ändå har lossat tändkablar så titta även på tändstiften, och har du satt tillbaka rotor och fördelarlock så kan du okså kolla hur gnistan ser ut genom att lägga den på ventilkåpan.
Ett tändsystem ska hållas tort och rent! Smuts binder fukt, och fukten gör att det blir "överslag", och då får du en motor som går illa!
Lycka till
Mvh
Benny
2: Torka rent alla tändkablar och kolla om det finns några sprickor, isåfall byt dem. Har du tillgång till ett mätinstrument så kan du också kolla om motståndet (ohm) inte är för högt.
3. När du ändå har lossat tändkablar så titta även på tändstiften, och har du satt tillbaka rotor och fördelarlock så kan du okså kolla hur gnistan ser ut genom att lägga den på ventilkåpan.
Ett tändsystem ska hållas tort och rent! Smuts binder fukt, och fukten gör att det blir "överslag", och då får du en motor som går illa!
Lycka till
Mvh
Benny
Who is online
Users browsing this forum: No registered users