924/931 topp pkn

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

924/931 topp pkn

#1 Post by Racing »

Hej på er allesamman.
Vill berätta att jag i jakten på effekt mer än en gång sprungit i väggen på orginal topp packningarna till våra motorer.
De har liksom ingen marginal när laddtrycket skall upp lite mer på riktigt.
Därför så snackade jag lite mer ingående med Julle på motor renoveringen i vårgårda.
Den ligger ju sedan en tid i samma byggnad som en trevlig mekanisk verkstad,å se i den finns det en vattenskärningsmaskin... 8)
Sagt å gjort så finns det därför nu en CAD på 924 motorns topp packning,å den kan alltså fås i mer eller mindre vilken tjocklek som helst i glödgad koppar.
Med topp pkn i koppar,å tillhörande monterings förfarande,spelar det mer eller mindre inte längre ngn roll hur dum du blir vad avser kompression eller spikninar mm.Den håller...

Just på 931;orna e ju pkn ett problem(ung som orginalet på supror mm)

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#2 Post by Racing »

Ja just det...slår mig för pannan
0322-622714

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#3 Post by notetoself »

Åh trevligt. Rätt najs nu när turbokonverteringen
är uppe på tapeten. Då borde det vara hur lätt
som helst att sänka kompressionen från 9.3 till
drygt 8... Det är ju inte många mm vi pratar om.

Nån som vet hur mkt det finns att ge på på
pinnbultarna till toppen?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#4 Post by Racing »

Pinnbultarna?
OEM sitter det väl ändå skruv?
Kolvar e ett ständigt problem till 31:orna om man skall ha upp effekten.
Dessutom finns det tydligen två olika vevstaks längder.?
Kolvbults placeringen varierar iaf.
41 resp 45 mm från deck.
Den senare siffran tom 79.
Då min e en 79;a så svalde jag djupt å tänkte.
Provade montera en omgång skitbilliga smidda Mahle till bubblan ifrån Dalhems(2900 med ringar å bult).
Hade sedan tidigare gjort om stakarna fär 22mm kolvbult.
Kan i efterhand säga att detta e en enda lösning som hittills funkat.
Iaf för mig.
Snurran jag använder e en byggd K27/K26 hybrid,å jag begränsar mig i nuläget till 1,8 bar-men det finns helt klart mer att ge.
Åker ett härligt moddat K-jet med tändstyrning å tillskott över ett perfect power SMT6 som styr två Bosch 036 spridare.
Funkar skitbra,men det har vart MYCKET strul med blåsta pkn pga av tändfels problem.
Visade sig att den reluctor jag hade i orginal hade massor av små sprickor i magneten.
Raggade upp en vanlig golf fördelare med hall givare istället å monterade in.
Inte ett prob sedan dess.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#5 Post by notetoself »

Aha. (pinsamt med pinnbultarna, dock aldrig haft av toppen på denna
bilen då jag bara ägt den i typ 1.5 månad och ska besikta den nästa
vecka)

Du har gjort konverteringen alltså, eller hade du en 931 från början?

Min plan är att montera bosch LH-sprut, fixa kompet, bygga om grenrör,
insug i syrafast stål, apc från 900 och sedan ladda runt 1.2...
Är inte så sugen på K-Jetronic med turbo faktiskt. Kanske för att jag
är van vid elektroniska sprut från saabarna. Min 96:a som jag monterat
V6:a i kör jag dock med weber...


Jobbar ju på rörfirma/ingenjörsfirma (på kontoret dock) så jag har ju
fri tillgång till rör/svets. Det brukar ju annars vara det stora problemet.
Kunskap och material i de frågorna...

Men att fixa smidda kolvar är ett måste säger du. Är det inte
ens nån idé att försöka med orginalkolvarna då. Det kanske går
hål direkt... Eller var det vevstakarna du ordnade smidda?

Var bor du då?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#6 Post by Racing »

Nä,min e en 31;a från början.
Som du dock kanske förstår har vi tagit i lite mer än vad som e vanligt med denna.
Har också gjort nytt insug.Funkar skitbra.

Har bankat en del i olika Porschar under årens lopp.
De har alla en sak gemensamt.
Om inte en turbo bil så e kolvarna fanimig gjorda i maräng!
I övrigt är det MYCKET starka bitar.
Vev,stakar osv e smitt i standard.
Blocket ser ut som det skulle kunna driva en stridsvagn.
I turbo vagnarna sitter det oftas sodium fyllda ventiler mm.

Största problemet du kommer få som jag ser det e lådan.
Den i 31;an e starkare helt klart,å i den effektregion jag rör mig fn så börjar till å med den kännas "mjuk".
Då alla 31:or har sportlåda med 1;an ner till vänster finns det nog inte en enda i existens med hela synkringar på tvåan.. :wink:

Uppriktigt talat..
Jag e hotroder ut i spetsarna.(Porschen e min vinterbil)
Men i fallet med lunga på en 24...jag vet F-n inte om jag tycker det e värt besväret bror.
Speciellt inte då det förefaller att din 24 verkar vara i mkt fint skick.

Hade jag varit i dina kläder hade jag nog köpt en 31;a från början då det e VÄLDIGT mycket som skiljer dem emellan.Lite dumt sagt kan man nog påstå att det faktiskt inte e samma bil-även om de påminner mycket om varandra i utseende.
Kollar du på blocket efter en så ligger de i 10 papp i burkigt skick.
Inte mycket att orda om tycker jag.
Sikta på en sådan å lyft puffran redan från början för att ombesörja det med kolvarna,se över turbon mm.
Häng så dit ditt sprut å ös på.
Knappt 3 papp i kolvar.
2,5 i ombuss av stakar.
Vad nu Julle vill ha för topp pkn.
Lite generella pkn=ca 1000:-
Ngn form av vettig front mont intercooler.

Där har du en JÄVLIGT snabb 31;a med cooler å rejält påställt tryck eller byggd turbo.(27 Kompressorer kan du fixa beggat från 930mm)
Iom 31;ans begränsade vikt å rent generella över design på det mesta...

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#7 Post by Racing »

Bor gör jag fö i Gbg.
Driver en special bils verkstad vägg i vägg med Rogers Custom vid liseberg.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#8 Post by Racing »

K-jeten har jag fö behållt på ren jävelskap.
"Alla" skall ju idag åka map bart(iofs även jag på mina andra bilar).
Ville mest på jävelskap å för att jag en ggn i tiden som alla andra ginstade plunshar mm i dem behålla den för att se hur långt det går.
Inte mkt K-jet i orginal form kvar i den numer du..*LOL*
Men visst har du rätt...
Ett moddat Motronic/LE alt eftermarknad e rätt sätt att göra det,å med dagens "autotune" mm så e det inte speciellt krävande mot vad det en ggn var heller.
Har sorterat ut mina behov på bredbandaren jag har-vilket faktiskt varit en ren förutsättning om jag skall vara ärlig iom att jag effekt OCH funktions mässigt numer e så lpngt från vad bilen en ggn var tänkt till.
Det å en bra pyrometer gör underverk.
Att se e att veta.
Ta tex alla "experter" som hävdat att OEM 931 grenröret inte e bra.

Jaha säger jag.
1,8 bar ur vad som e lekmanna termer enklast beskrivs som ett agg som pumpar luft som ett gammalt ÄKTA grupp A.(Dvs runt 450)
Avgas tempen ligger på full trottel på 780 grader i nuläget med 18 grad förtänd vid fullt laddtryck.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#9 Post by notetoself »

Först: tack för seriösa och konstruktiva inlägg till mig stackars saab-
skadade porscheägare.

Vidare:

Okej... okej. Det förmodligen en hel del i det du säger. Får försöka
hitta en 931-motor, så ren som möjligt. Typ bara blocket och toppen
samt grenrör. Fixa till den med kolvar och bussa om stakarna, och
bygga från det.

Den lådan du pratar om (5vxl getrag med 1:an nere till vänster) sitter
även i min bil... Men vilken låda kör du med? Förstärkta prylar?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#10 Post by Racing »

Närå.
Lådan e OEM 931.
Kopplingen e en OEM tryckplatta å moddad sinter.Sitter fö ngt försänkt i svänghjulet redan i orginal.
Funkar så långt.
Lådan KOMMER dock behövas ta isär.
Om inte annat för att byta lager å ringar.
Beställt dito på Din bil,vilket verkar vara ett evighetsföretag.

Turbon har kardan på 25mm vs NA på 20.
Koppling,svänghjul mm skiljer.
Kopplingen e fö hydraulisk på alla 931.

Lådan e såvitt jag vet också av starkare typ-enbart vad jag läst mig till.
Drivaxlar enl uppgift samma.

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#11 Post by Racing »

Lådan e 79;orna heter fö 016Z vs senare med 016G

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#12 Post by notetoself »

Okejokej... Inte bara motor att se över då...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

#13 Post by patrick »

Ang. växellådsrenovering.. pröva med Charlie på din bil i Sollentuna.
Galen tysk. Bara ursprunget torde kvalificera honom..

Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

931motor

#14 Post by 931Melander »

Läser Era inlägg med intressse.

Ska du ha tag i en 931 motor som du ska fixa till så kan jag bistå med ett ex. Har fö en hel del motordelar till 931 om du är intresserad.

Finnes: ex. turbo, grenrör, toppar, kolvar, koppling, sprängkåpa mm mm

Hör av dig till frelo@swipnet.se

Jag är inte så ofta in på denna sida så att jag ser inläggen, använd därför mail.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: 931motor

#15 Post by notetoself »

931Melander wrote:Läser Era inlägg med intressse.

Ska du ha tag i en 931 motor som du ska fixa till så kan jag bistå med ett ex. Har fö en hel del motordelar till 931 om du är intresserad.
Aha. Trevligt, kan vara bra att veta den dagen då det blir aktuellt...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users