Kylarfläkt som bara går och går

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Kylarfläkt som bara går och går

#1 Post by maverick »

Skulle åka iväg för en stund sen men som vanligt så ville den inte starta. Det intressanta är att jag körde den för cirka 3 timmar sen och då lät den fräsch.
Hörde ett svagt tickande från något relä under ratten som slutade när jag slog på ACläget dvs första snäppet samt att kylarfläkten stog och slog/snurrade i obestämd takt.

Kan verkligen fläkten köra slut på ett batteri på 3 timmar?

Vad ska jag kolla upp? Tempgivaren, relä?
MVH//Per

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Fläkten suger nog i sig 10A eller så och då kan det suga i sig 30 Ah på 3 timmar vilket kan vara allt det finns i ett inte nytt och fulladdat batteri.

På en 88:a är tänkbara fel kylarfläktreläet eller temp-switchen i kylaren. Testa att lossa kontakten från switchen i kylaren och se om fläkten stannar, gör den det så byt switchen. Gå annars vidare med undersöka reläet, det går att öppna med lite vilja så man kan studera insidan. Temp-switchen kan vara svår att nå men det går med vilja.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#3 Post by maverick »

944_Driver wrote:Fläkten suger nog i sig 10A eller så och då kan det suga i sig 30 Ah på 3 timmar vilket kan vara allt det finns i ett inte nytt och fulladdat batteri.

På en 88:a är tänkbara fel kylarfläktreläet eller temp-switchen i kylaren. Testa att lossa kontakten från switchen i kylaren och se om fläkten stannar, gör den det så byt switchen. Gå annars vidare med undersöka reläet, det går att öppna med lite vilja så man kan studera insidan. Temp-switchen kan vara svår att nå men det går med vilja.

//Magnus
Tack, det ska kollas upp!

Farsan fick komma med startkablar för att få igång mej men då ville inte bilen starta pga att fläkten tog allt aven när startkablarna satt på. Då testade vi att ta bort säkring 10 (lufter 2) men det hjälpte inte. Sen tog vi bort 15 (lufter 1) och då stannade den. Dock så blev dne riktigt varm när jag stog stilla så det blev omväg för att slippa rödljus. Kan även säga att tickandet som lät när fläkten ville snurra var G10 i säkringsboxen, dvs lufter. Vad det är för nåt vet jag inte, men det är den stora silvriga "boxen".
MVH//Per

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

maverick skrev:
Vad det är för nåt vet jag inte, men det är den stora silvriga "boxen".

Har nog samma åkomma.. Mitt batteri är oxå dött emellanåt.. Den stora silvriga
lådan är det reläet som styr kylfläkten.

Ska åka förbi mekonomen o kolla där (när jag nu kommer ihåg) :roll:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Dubbelpost.. Riktigt länge sen... :?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#6 Post by maverick »

944_Driver wrote:Fläkten suger nog i sig 10A eller så och då kan det suga i sig 30 Ah på 3 timmar vilket kan vara allt det finns i ett inte nytt och fulladdat batteri.

På en 88:a är tänkbara fel kylarfläktreläet eller temp-switchen i kylaren. Testa att lossa kontakten från switchen i kylaren och se om fläkten stannar, gör den det så byt switchen. Gå annars vidare med undersöka reläet, det går att öppna med lite vilja så man kan studera insidan. Temp-switchen kan vara svår att nå men det går med vilja.

//Magnus
Du kan inte beskriva var relät samt switchen sitter?
Bodens Svarta 944 S2 wrote: Har nog samma åkomma.. Mitt batteri är oxå dött emellanåt.. Den stora silvriga
lådan är det reläet som styr kylfläkten.

Ska åka förbi mekonomen o kolla där (när jag nu kommer ihåg) :roll:
Bra idé!
Undrar vad den kostar :roll:
MVH//Per

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Reläet vill jag minnas sitter längst bak i säkringsboxen, det är iaf den klart större klumpen i boxen. (det är ju bara att testa sig fram om man inte hittar, ryck ett och se om fläkten stannar.)

Själva switchen sitter sitter i kylarens vänstra gavel och är både svår att se och nå då någon placerat luftfilterboxen plus en kylarslang i vägen. En bra idé är att koppla bort batteriet eller säkringen just när man känner sig fram för det gör ont att stoppa näven i den snurrande fläkten.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#8 Post by maverick »

944_Driver wrote:Reläet vill jag minnas sitter längst bak i säkringsboxen, det är iaf den klart större klumpen i boxen. (det är ju bara att testa sig fram om man inte hittar, ryck ett och se om fläkten stannar.)

Själva switchen sitter sitter i kylarens vänstra gavel och är både svår att se och nå då någon placerat luftfilterboxen plus en kylarslang i vägen. En bra idé är att koppla bort batteriet eller säkringen just när man känner sig fram för det gör ont att stoppa näven i den snurrande fläkten.

//Magnus
Jaha, relät skrev jag om i tidigare inlägg så den vet jag var den finns. Trodde att det fanns en till eller liknande.
Switchen kollas imorgon.

Tack för hjälpen!
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#9 Post by maverick »

Gjorde som Magnus sa idag och när man tog bort ena kontakten från tempswitchen så stannade fläkten. Ringde meca och beställde ny, men den fanns bara med 3 kontakter och jag såg bara 2 anslutna i min. Nåja, den är i alla fall beställd så jag får väl kolla om det är rätt imorgon.

När switchen ska bytas så kommer det rinna ut ganska mycket. Behöver jag lufta eller liknande efter fastsättning av ny?
MVH//Per

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Ja, du kommer att behöva fylla på en del vätska och lufta systemet.

Även porsche har svårt att sälja rätt switch till en, jag fick den med 2 anslutningar när jag behövde den med 3. Jag tror de är bilar med ac som har 3 samt turbomodellen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#11 Post by maverick »

944_Driver wrote:Ja, du kommer att behöva fylla på en del vätska och lufta systemet.

Även porsche har svårt att sälja rätt switch till en, jag fick den med 2 anslutningar när jag behövde den med 3. Jag tror de är bilar med ac som har 3 samt turbomodellen.

//Magnus
Men fungerar det om man har en 3 kontakters istället? Man behöver väl bara ansluta 2 st om man bara har det eller är det en helt annan tempswitch?
MVH//Per

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

Kanske går att koppla in en 3-polig switch med vilja men kontakten är rätt olika.. Sedan är det ju lite frågan om du ska koppla in dig på låg- eller högtemp kontakten i den 3-poliga.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#13 Post by maverick »

944_Driver wrote:Kanske går att koppla in en 3-polig switch med vilja men kontakten är rätt olika.. Sedan är det ju lite frågan om du ska koppla in dig på låg- eller högtemp kontakten i den 3-poliga.

//Magnus
Aha, det är så pass komplicerat. Får väl ta och ringa porschecenter då. Dem borde ha rätt switch tycker man.

EDIT:Tänkte köpa av våran fina sponsor istället. Porsche har nog tillräckligt med pengar ;)
MEN, där står det att 2 stifts termokontakten är för årsmodell 82-95 och 3 stift för 85- !

Kanske utzon själv kan säga vad som gäller :)

Blir en massa hopp emellan trådarna men det för bara för att hålla sig ontopic.
MVH//Per

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

Går bra att gå till närmsta Mekonomen, Meca eller nåt liknande också och be dem leta upp en kontakt med två poler istället för tre. Har för mig att nån till Alfa Romeo ska stämma med rätt grader och så.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by 944_Driver »

Någon liten röst i mitt huvud säger golf II....

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]