944S2 vs 968

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

944S2 vs 968

#1 Post by Fredrik C »

Går o lurar på att byta upp mig :roll: !
Jag är dock kanon nöjd med min S2;a o undrar nu om det är värt besväret att sälja o köpa sig en 968;a.
Det jag vinner är ca30hk samt en något modernare look. Det jag förlorar är en kär gammal vän :roll: :D !
Ni som har erfarenhet av båda bilarna vad tycker ni?
Min S2;a har rullat 26000 mil går som en klocka samt att den har lite vassare dämpare. Ligger som en osthyvel på vägen o banan :D !
Nån som har en 968 som jag kan prova för att se om jag får nån aha känsla 8) ?

Nån som är sugen på att ge ett bud på en kanon fin S2;a? :wink:
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#2 Post by Sydbom »

jag provkörde en 944 S2 idag och vart glad över det trevliga draget i maskin, just det exet var kanske lite för dyrt för mig men man vet aldrig kanske blir S2 för mig ändå!
men 968 ( har inte kört bara åkt med ett gäng ) har mer tryck då variocam är en himla bra uppfinning! dom känns väldigt snabba!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#3 Post by Anders Larsson »

Fredrik du kan få provköra min bil vid tillfälle om du vill. :)

(Nu lånar jag ju inte ut min bil till höger o vänster men Fredrik har jag ju träffat förut)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#4 Post by Fredrik C »

Sydbom wrote:jag provkörde en 944 S2 idag och vart glad över det trevliga draget i maskin, just det exet var kanske lite för dyrt för mig men man vet aldrig kanske blir S2 för mig ändå!
men 968 ( har inte kört bara åkt med ett gäng ) har mer tryck då variocam är en himla bra uppfinning! dom känns väldigt snabba!
Jag är oxå mycket nöjd med draget i S2,an! Ett helt annat körsätt än turbon. Turbon måste du ständigt ha högt varv på för att den ska vara redo. S2,an kommer redan från början o kraften fins över hela registret :D !
Hur är det med 968;an, vad utmärker karaktären på den?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Ygis
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-06-10 10:15:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: jkpg
Contact:

#5 Post by Ygis »

hej min gode vän äger en 968 cs och den bilen är han väldigt nöjd med!
dom gånger jag åkt med har det gått undan, men skillnaden mellan min 944 s2 va inte så stor som jag trodde det skulle va! 6vxl mm det tar tid att dra i spaken :lol:
gilla läget

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#6 Post by Dart »

det är två helt olika bilar! jag å peedster ägnade en kväll åt att köra runt i våra bilar(968 och 951) och insåg att skillnaden är enorm. Visst passar dörrarna från den ena den andra men det känns som om det slutar där.

provkör så ska du få se. Alla 944 S2ägare som inte tror mig, fråga peedster då... för det är MKT mer än motorn som skiljer!
inte snabbast bara bäst

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#7 Post by Fredrik C »

Dart wrote:det är två helt olika bilar! jag å peedster ägnade en kväll åt att köra runt i våra bilar(968 och 951) och insåg att skillnaden är enorm. Visst passar dörrarna från den ena den andra men det känns som om det slutar där.

provkör så ska du få se. Alla 944 S2ägare som inte tror mig, fråga peedster då... för det är MKT mer än motorn som skiljer!
Låter kul :D !
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#8 Post by Dart »

Fredrik C wrote:
Dart wrote:det är två helt olika bilar! jag å peedster ägnade en kväll åt att köra runt i våra bilar(968 och 951) och insåg att skillnaden är enorm. Visst passar dörrarna från den ena den andra men det känns som om det slutar där.

provkör så ska du få se. Alla 944 S2ägare som inte tror mig, fråga peedster då... för det är MKT mer än motorn som skiljer!
Låter kul :D !
det va en grymmt kul kväll ;)

vi rejsade bland annat till knivsta i lite drygt 200+ hela vägen från sthlm, börnade på sveavägen mm=)

vi borde styra upp en sån kväll till!
inte snabbast bara bäst

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#9 Post by Dart »

[/quote]
det va en grymmt kul kväll ;)

vi rejsade bland annat till knivsta i lite drygt 200+ hela vägen från sthlm, börnade på sveavägen mm=)

vi borde styra upp en sån kväll till![/quote]
finns massa bilder från kvällen, frågan e bara var peedster har gjort av dom :evil: 8)
inte snabbast bara bäst

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Om du upplever vridmomentkurvan som linjär med bra bottendrag ska du verkligen köra en 968 :D

"Problemet" är att som passagerare har man svårt att uppskatta draget i 968an. Eftersom vridmomentkurvan är så flack och draget så linjärt så upplever man inte hela prestandan.

Motsatsen till detta är givetvis 944 turbo med sin 8 ventilstopp som ökar nästan ett par hundra newton på några hundra RPM som resulterar i "hästsparken". Men som passagerare upplever man aldrig turbolaggen så det är lätt att missta hästsparken för att föraren trampar full gas först då.

Då och då saknar jag verkligen min gamla 968.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#11 Post by Fredrik C »

Ringde nyss på en bil som saknade servicebok!? En import bil som gått 17000 mil.
Detta är fixat på bilen o kvitto fins: Kamrem, balansaxelrem, vattenpump, packboxar, bromsar + div packningar.

Hur kan man ha bort en servicebok :roll: ? Man börjar ju ana ugglor i mossen, är det fel att göra det?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#12 Post by Minsc S2 »

det är inte svårt, serviceboken till vår jeep grand cherokee är också borta, den blev stulen :?
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#13 Post by Highway »

Jag har ju inte haft min 968:a så länge men så här långt stomtrivs jag med bilen, kanske skall säga att jag inte kör bilen fram och tillbaka till jobbet för det hade kanske blivit lite jobbigt med alla fartgupp osv.

När jag skulle köra hem bilen från Stockholm så var jag lite orolig för att det skulle bli obekvämt med skalstolarna men faktum är att jag inte stannade för en bensträckare förrän jag var i Jönköping så man sitter faktiskt riktigt bra även vid långkörning och den går lugnt och fint på 6:an.

Sen den här hysterin om M030-paketet som alla yrar om, frågan är om det är ett måste på en bil som gått 15000 mil eller om man Tex. ändå måste byta dämparna och kanske fixa till bromsoken.
Skall man ha bilen till banåka så tycker jag absolut att man skall satsa på en CS som är utrustad med skalstolarna och sen skadar det ju inte med större bromsar och ställbara dämpare men det går ju att komplettera med. Köper man inte en CS från början så är det ju inte så kul att börja lätta bilen genom att ge sig på inredning osv för då finns det oftast ingen återvändo..

Det var lite om vad jag tycker, det ända jag saknar på min bil är diffbroms men det går kanske att ordna till vid senare tillfälle

Mvh
Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#14 Post by Fredrik C »

Kommer nog att satsa på en "vanlig" o sedan försöka att få ett så CS mässigt chassi som möjligt (ekonomisk fråga),gärna lite bättre :wink: :lol: .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Ett vanligt CS chassi är rätt lätt fixat... 25mm lägre fjädrar så är du där ;)
Däremot om du ska få till ett M030-chassi blir det andra bullar..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: taxiande