Plast baklucka

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Plast baklucka

#1 Post by Highway »

Jag tänkte köpa en bakluckeram och sätta i en plastruta för jag tycker att det blir lite för mycket pengar att köpa en färdig,, skall man köra med 2 el 3 mm plast eller vad skall man ha för att det skall bli bra?

Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Nallen
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2006-01-25 17:24:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Nallen »

Jag diskuterade ämnet med bland annat Björn Larsson. Han körde med 2 mm och fick inte speciellt mycket "öron" på sin baklucka. ("öron" = utbuktning på sidorna pga att ramen inte orkar hålla in plasten) Å andra sidan så sa han att det uppstår lite skaller om bakrutan i hög fart, jag vet dock inte hur allvarligt det är eller hur stor skillnad det är mot 3 mm.
Jag har för mig att Weber körde med 3 mm men värmde plasten för att inte få "öron" men fick då rätt elaka deformeringar i plasten.
Sen finns ju varianten med 3 mm kallbockat och en vire som spänner in så att det inte blir några "öron".
I vilket fall som helst så verkar det uppenbarligen vara ok att tävla med både 2 och 3 mm.
Jag köpte själv en ram och tänkte prova i vinter med 2 mm. Helt enkelt därför att 2 mm är lättare att jobba med och antagligen blir snyggare.

Snyggaste resultatet lär vara att gå till Plastis i vilket fall. Jag gissar att han kör med 3 mm varmbockat?

Detta är i korta drag vad jag har kommit fram till men rätta mig gärna! :)
Björn Lundberg
PCS 7247

User avatar
Nallen
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2006-01-25 17:24:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Nallen »

Glömde några saker:

Det ska tydligen vara en bra idé att montera ramen på bilen först och inte försöka montera plasten i en lös ram. Inte så magiskt kanske... :roll:

Det blir snyggare att montera plasten "i" ramen istället för "på" den. Båda varianterna förekommer på tävlande bilar i PCSR. Jag har kanske någon bild någonstans som illustrerar det men du hänger nog med på vad jag menar ändå. :wink:
Björn Lundberg
PCS 7247

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#4 Post by easec »

Otto har en snygg lösning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#5 Post by FSN »

I många reglemente är det minst 3mm som gäller.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Ni har ju örnkoll!

Då får det bli 3mm för då blir ju inte rutan så sladdrig.
Ottos lösning ser ju riktigt snygg ut, om man monterar rutan utanpå ramen så blir det nog tätt och bra
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by Highway »

easec wrote:Otto har en snygg lösning.
Blir det inte svårt att fästa vingen om man gör som Otto har gjort för jag vill ha en sån vinge som Mattias D har på sin turbo,, riktigt snygg och gör nog en massa nytta
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#8 Post by easec »

Tänk på att sätta på den "nya" rutan innan du slår i sönder den, Ramen slår sig lätt, sitter den på plats så behåller den formen.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Dan Winberg »

Nån som vet priset vad plastis tar?
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Erol »

Dan Winberg wrote:Nån som vet priset vad plastis tar?
Bakruta limmad o klar i ram
Ram i inbyte 5000 + moms

Dock kan detta pris vara uppdaterat, då det inte är helt färskt!

Citerar från en tidigare tråd (http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=)

Code: Select all

Prislista alla priser ex moms o frakt

Huv 944			3000
Huv 968			3000
Huv med gälar 		+500
Frontläpp 944		400
Frontläpp typ gemballa	1700
Skärm 944 / par 		3200
Skärm 968/par 		3500
Kofångare fram 944		2000
Kofångare fram 968		2400
Kofångare bak 944		1200
Kofångare bak 911 964	3000
Sidotrösklar 944 typ 968 /par	1500
Sidotrösklar 911 964		2500
Motor lucka 911 964		2500
Ram till ellucka 911 964	700
Baklucka 944 cab 		1800
Dörrsidor inne 944/968/par	1200
Front plåt RS 944 		1800
Luft intag ers dimljus /par 	1000
Tak 944/968 		1500
968 turbo RS vinge komp 	6500
Lister till ovan löst 3st 	700
Alu-konsoller till ovan 	800
Vingblad bumerang vinge 	2000
Vingblad 996 GT2 		4000
Motorlucka 996 		4500
Lexan rutor/par
Dörr			2500
Sido			1500
Bak			3200
Lamplock			1700
Pris vid komp sats 		7000
Bakruta limmad o klar i ram	
Ram i inbyte		5000
Utan inbyte		6000 [quote][/quote]
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#11 Post by Björn Nilsson »

Hehe, detta är inget roligt jobb kan jag lova. Både jag och Uffe K har satt dit plastrutor med popnit i ramen, precis som Otto. Första försöket misslyckades så jag fick köpa en ny polycarbonatbit, modell stor. Men Uffe:s fru kläckte iden att sätta en stålvajer med en vantskruv mellan ramens nedre del. Först sätter man dit vajern och spänner upp den i rutan, sen kan man ta loss rutan från bilen och börja det extremt dryga jobbet :D

Kolla här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... &start=147

Sen att få tätt för vatten........silvertejp är skitsnyggt ;)

Lycka till magnus!!

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#12 Post by FSN »

Skall oxo bygga en ny bakruta i 3mm PC.

Har en utskuren lös glasruta och funderar på om det går att använda den som form för att förforma PC rutan med hjälp av lite värme. Vill ha ramen så tight som möjligt mot karossen och vill ha bort så mycket böjspänningar som möjligt i plasten, vill inte ha nån wire för att hålla ihop det.

Nån som har försökt forma bakruta med värme som kan dela med sig av sina misstag/framfångar??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Dan Winberg »

Är det ngn som vet ngn som köpt ruta av plastis och vet reultatet?
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#14 Post by FSN »

Dan Winberg wrote:Är det ngn som vet ngn som köpt ruta av plastis och vet reultatet?
Har för mig att Leif Ampler (kör i Klass 2 PCSR) har köpt sin av Plastis. Ser bra ut, bättre ut än nåt hemmabyggt jag sett men det bör det göra när det kostar.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#15 Post by Highway »

Nu har jag fått hem rutan så nu skall det börjas mekas med detta,, matchvikt på rutan kommer
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users