Problem med targaluckan
- HenkeJ
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2006-08-13 17:30:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kungsör
- Contact:
Problem med targaluckan
För några timmar sedan blev jag lycklig ägare till en 944 -85b. Fin svensksåld bil med 12,500mil på mätaren. Har dock litet problem med targaluckan, nämligen att den öppnar sig så fort jag slår på tändningen... Luckan går ej att stänga förren tändningen slås av. Tidigare ägare har kopplat en stömbrytare över säkringen till luckan så den kan hållas stängd när man kör men lösningen känns sådär tycker jag. Någon som har någon bra ide om vad som kan vara fel? Mycket tacksam för svar..
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Någon tidigare ägare som kopplat friskt i elsystemet? Ladda hem verkstadshandboken som innehåller elscheman och försök återställa elsystemet?
Verkstadshandboken hittas här: http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
Verkstadshandboken hittas här: http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- HenkeJ
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2006-08-13 17:30:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kungsör
- Contact:
Jag fick med en Haynes verkstadshandbok med elschema men fattar inte riktigt hur detta fenomen kan uppstå.. Känns ju som om relät skulle va defekt men tänkte höra om någon råkat ut för samma sak och vad det var som spökade då. Tidigare ägare kopplade in strömbrytaren som en lösning på problemet.. Så det har fungerat innan.
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Hmm undar om detta kan hjälpa dig i felsökningen något.
Om man på vår bil har tex tagit av targan. Lägger på den igen men fäller inte upp de bakre byglarna så att den fastnar så gör bilen detta själv när man låser det.
Det finns ett antal microswitchar som styr lyckan förutom själva kontakten vid växelspaken. Det sitter tre brytare bak vid motorn. Kontrollera så att alla dessa tre tar i samt att de bryter (en av de är lite krånglig att komma åt men det ska nog gå.) Du har även en brytare som sitter ovanför inre backspegeln, denna styr maxöppningen av luckan; när luckan öppnas släpper efter ett tag "läppen" mitt på lyckan och på så vis sluts microswitchen.
Kolla alla microbrytare samt själva kontakten. Clarks garage har en rätt utförlig felsökningsprocedur.
Om man på vår bil har tex tagit av targan. Lägger på den igen men fäller inte upp de bakre byglarna så att den fastnar så gör bilen detta själv när man låser det.
Det finns ett antal microswitchar som styr lyckan förutom själva kontakten vid växelspaken. Det sitter tre brytare bak vid motorn. Kontrollera så att alla dessa tre tar i samt att de bryter (en av de är lite krånglig att komma åt men det ska nog gå.) Du har även en brytare som sitter ovanför inre backspegeln, denna styr maxöppningen av luckan; när luckan öppnas släpper efter ett tag "läppen" mitt på lyckan och på så vis sluts microswitchen.
Kolla alla microbrytare samt själva kontakten. Clarks garage har en rätt utförlig felsökningsprocedur.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- HenkeJ
- NA-Poster
- Posts: 31
- Joined: 2006-08-13 17:30:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kungsör
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-06-28 21:54:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Åland
- Contact:
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-06-28 21:54:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Åland
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Reläet som är dåligt? Eftersom motorn funkar i nyckelläge 2 så borde den ju funka i läget 1 också. Alltså är det något annat och vad mer än reläet finns det som kan vara fel? Säger inte att det är reläet, bara undrar om det finns något annat som kan strula i detta fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
Jag skulle gå på GLinds tips och gå över microswitcharna och kontrollera att dessa är hela, rätt monterade samt att de bryter respektive sluter vid rätt tillfällen. Ta hjälp av Clarks Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm
Porsche-F-n
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vilket problem svara du på nu?Richard wrote:Jag skulle gå på GLinds tips och gå över microswitcharna och kontrollera att dessa är hela, rätt monterade samt att de bryter respektive sluter vid rätt tillfällen. Ta hjälp av Clarks Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm
Om luckan öppnar/stänger sig utan problem i tändningsläge 2 (egentligen 1) men inte "släpper loss" luckan i tändningsläge 1 (egentligen R) så borde det väl inte vara någon microbrytare det är fel på? Inte för att det skadar att kolla ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users