Problem med targaluckan

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
HenkeJ
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2006-08-13 17:30:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsör
Contact:

Problem med targaluckan

#1 Post by HenkeJ »

För några timmar sedan blev jag lycklig ägare till en 944 -85b. Fin svensksåld bil med 12,500mil på mätaren. Har dock litet problem med targaluckan, nämligen att den öppnar sig så fort jag slår på tändningen... :( Luckan går ej att stänga förren tändningen slås av. Tidigare ägare har kopplat en stömbrytare över säkringen till luckan så den kan hållas stängd när man kör men lösningen känns sådär tycker jag. Någon som har någon bra ide om vad som kan vara fel? Mycket tacksam för svar..

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Någon tidigare ägare som kopplat friskt i elsystemet? Ladda hem verkstadshandboken som innehåller elscheman och försök återställa elsystemet?

Verkstadshandboken hittas här: http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
HenkeJ
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2006-08-13 17:30:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsör
Contact:

#3 Post by HenkeJ »

Jag fick med en Haynes verkstadshandbok med elschema men fattar inte riktigt hur detta fenomen kan uppstå.. Känns ju som om relät skulle va defekt men tänkte höra om någon råkat ut för samma sak och vad det var som spökade då. Tidigare ägare kopplade in strömbrytaren som en lösning på problemet.. Så det har fungerat innan.

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#4 Post by GLind »

Hmm undar om detta kan hjälpa dig i felsökningen något.

Om man på vår bil har tex tagit av targan. Lägger på den igen men fäller inte upp de bakre byglarna så att den fastnar så gör bilen detta själv när man låser det.

Det finns ett antal microswitchar som styr lyckan förutom själva kontakten vid växelspaken. Det sitter tre brytare bak vid motorn. Kontrollera så att alla dessa tre tar i samt att de bryter (en av de är lite krånglig att komma åt men det ska nog gå.) Du har även en brytare som sitter ovanför inre backspegeln, denna styr maxöppningen av luckan; när luckan öppnas släpper efter ett tag "läppen" mitt på lyckan och på så vis sluts microswitchen.

Kolla alla microbrytare samt själva kontakten. Clarks garage har en rätt utförlig felsökningsprocedur.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
HenkeJ
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2006-08-13 17:30:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsör
Contact:

#5 Post by HenkeJ »

Tack så mycket för tipset!

Micke_aland
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-06-28 21:54:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Åland
Contact:

#6 Post by Micke_aland »

min targa lucka har nu fått för sej att inte dra ut "piggarna" ur den när man vill ha av luckan.Motorn är de inget fel på för de går att fälla upp dom hur bra som helst:S
Porsche 944-83
Porsche 944-84

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#7 Post by Richard »

Tänk på att du har olika funktion på brytaren beroende på hur nyckeln står. I nyckelläge 1 tar man i och ur luckan, i nyckelläge två öppnar man och stänger i bakkant.
Porsche-F-n

Micke_aland
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-06-28 21:54:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Åland
Contact:

#8 Post by Micke_aland »

Jo ja vet men i nyckelläge 1 så har targan fått för sej att inte ens försöka göra nått och inte ens ett relä klick bjuds de på
Porsche 944-83
Porsche 944-84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Reläet som är dåligt? Eftersom motorn funkar i nyckelläge 2 så borde den ju funka i läget 1 också. Alltså är det något annat och vad mer än reläet finns det som kan vara fel? Säger inte att det är reläet, bara undrar om det finns något annat som kan strula i detta fall.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#10 Post by Richard »

Jag skulle gå på GLinds tips och gå över microswitcharna och kontrollera att dessa är hela, rätt monterade samt att de bryter respektive sluter vid rätt tillfällen. Ta hjälp av Clarks Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm
Porsche-F-n

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Richard wrote:Jag skulle gå på GLinds tips och gå över microswitcharna och kontrollera att dessa är hela, rätt monterade samt att de bryter respektive sluter vid rätt tillfällen. Ta hjälp av Clarks Garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm
Vilket problem svara du på nu?

Om luckan öppnar/stänger sig utan problem i tändningsläge 2 (egentligen 1) men inte "släpper loss" luckan i tändningsläge 1 (egentligen R) så borde det väl inte vara någon microbrytare det är fel på? Inte för att det skadar att kolla ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users