motorbyte!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mr_nicke
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2006-07-30 18:09:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gryt
Contact:

motorbyte!?

#1 Post by mr_nicke »

hej, ja undrar hur stor skilnad det är mellan motorstorlekarna, och motorfästena på 944 och 928. går det att stoppa i en v8 från en 928 i en 944 utan för stora modifikationer?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Finns en bil som genomgått en sådan transplantation, tror det var i slutet av 80-talet eller början av 90-talet. Det var dock en racebil och byggdes av Jaan Tolli. Jag känner iofs bara igen namnet genom att jag har läst det ett antal gånger men jag antar nästan att det finns någon på forumet som kan berätta vem han är.

Hittade hans firma:
JTI MOTORSPORT KB
Tel. 042-220970
Ådalsg. 5, 253 73 GANTOFTA

Det jag minns av det jag läst om bygget (tror Automobil gjorde en artikel om bilen) är att motorn precis fick plats efter att fjäderbenstornen knackats in en aning. :wink: Det lär vara väldigt tajt med plats alltså. Men allt går väl bara man vill.

Att du skulle få ett sånt bygge igenom SBP tror jag är omöjligt. Å andra sidan kanske det är rejsbil du tänker bygga?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#3 Post by magnusb »

Som kuriosa i ämnet kan jag tipsa om denna sida där de har några bilder på 944:or som genomgår V8 transplantationer. http://www.renegadehybrids.com/
(EDIT: upptäckte precis att det var nämnt i en annan tråd i dagarna)

-Trångt blir det under huven......
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Torbjorn968 »

Någon som vet vilka regler som gäller för "hembyggda" bilar vilket en bil med motorbyte borde vara? En LS 1 motor verkar ju onekligen attraktiv om man får tro sajten, motorn är relativt lätt vilket gör att viktfördelingen endast ändras med 1% vilket borde kunna kompensas med att flytta bak batteriet?

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

De bilder jag sett på 944 med 928 motor har inte haft mycket med en vanlig 944 att göra framtill. Det har varit rörram och flipp-front. Vinkeljärn från usa är betydligt enklare att få ner, det finns mer eller mindre färdiga ombyggnadssatser.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Torbjorn968 wrote:Någon som vet vilka regler som gäller för "hembyggda" bilar vilket en bil med motorbyte borde vara? En LS 1 motor verkar ju onekligen attraktiv om man får tro sajten, motorn är relativt lätt vilket gör att viktfördelingen endast ändras med 1% vilket borde kunna kompensas med att flytta bak batteriet?

TL
Ombyggd bil är det som gäller vilket betyder att du måste ändra en hel del på bilen för att det ska bli godkänt. Sen är det 15 kW/100 kg som gäller, så t ex en 944 på ca 1200 kg får ha ca 240 hk.

Detta ska ändras för att t ex en 944 ska räknas som ombyggt fordon:
"Byte av fram- & bakvagn, motor, v.låda, bromssystem och styrning."
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

mr_nicke
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2006-07-30 18:09:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gryt
Contact:

#7 Post by mr_nicke »

ok tack, ja tänkte om det var något man kunde göra i garaget.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Torbjorn968 »

Skulle byte till KW, LEDA m.fl räknas?

Bromssystem: räcker 996 OK?

Och så var det ju då styrningen....

+ tummen mitt i handen när det gäller bilar
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Torbjorn968 wrote:Skulle byte till KW, LEDA m.fl räknas?

Bromssystem: räcker 996 OK?

Och så var det ju då styrningen....

+ tummen mitt i handen när det gäller bilar
Nej, det räcker inte. Du måste byta hela hjulupphängningen, stötdämpare är ju bara en del och dessutom ändrar du ju egentligen inget med bytet. Nu är det iofs en tolkningsfråga men i princip ska det röra sig om helt främmande delar så att fästen får ändras/flyttas. T ex bygga om framvagnen från McPherson till dubbla länkarmar är i princip vad som krävs. Men som sagt, det är en tolkningsfråga vad som krävs.

Om du plockar hela bromssystemet från en 996:a så skulle kravet på "nytt" bromssystem uppfyllas, förutsatt att det inte är exakt samma prylar som redan sitter på bilen från början.

Sen var det ju styrningen ja ... och växellåda och bakvagn.

Har man inte byggt om bilen kan den ju knappast vara "ombyggd", eller hur?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users