951an tvekar lite vid halvgas

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

951an tvekar lite vid halvgas

#1 Post by GLind »

Har haft ett problem ett tag som jag inte får bukt med, tänkte gå vidare med lite mer tidsödande felsökning nu och vill ha lite input om jag tänker rätt.

Bilen tvekar vid gaspådrag, det märks mest vid halvgas och kallstart men det försvinner oftast inte helt. Det lite olika från dag till dag, ibland kan man knappt märka det och andra känns det lite mer (känns aldrig störande förutom när den är helt kall). Detta rör sig mellan ca 2000 och 3500 varv. Man kan ibland känna något efter 4000 varv, men oftast inte.

Turbon laddar bra och bilen känns rätt kvick i övrigt.

Följande är gjort:

LMM är kontrollerad. Demonterad, rengjord och uppmätt.

Temperatursensorn är kollad och verkar ge rätt värden.

Potentiometern vid gasspjället är kontrollerad och uppmätt.

Nästan alla kontakter är kontrollerade och rengjorda samt vakumsystemets kopplingar kontrollerade, dock inte uppmätt.

Fördelarlock och rotor är kontrollerade och rengjorda. Tändkablar är uppmätta.

Jag misstänker nu två saker:
lambdasensorn spökar. Har inte mätt upp denna och om man kollar vilken livslängd dessa har så börjar den nog närma sig slutet (bilen har snart rullat 14000 mil.)

Någon eller flera spridare är något igensatt eller inte får tillräckligt med soppa. Jag tycker dock att detta inte borde förändras vid kall/varmgång.

Detta känns mer som ett bränsleblandningsproblem än ett tändproblem eller har jag fel? Mina nästa steg om inget annat föreslås kommer att vara att mäta upp spridarna samt att ta upp skönheten på lift och börja kolla lambdasensorn.

Vad ska jag mer kontrollera och i vilken ordning?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Om du kopplar ur lambdasensorn och provkör så rimligen borde felet förändra sig kan man tycka (om det ny alltså är den som inte är riktigt kry).
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#3 Post by GLind »

Pär Hylander wrote:Om du kopplar ur lambdasensorn och provkör så rimligen borde felet förändra sig kan man tycka (om det ny alltså är den som inte är riktigt kry).
Absolut, bilen ska om lambdasensorn slutar fungera gå tillbaka och vara en bil utan cat. Detta betyder att den går på fördefinerade mappar (vilket inte borde vara ett problem mer än för SBP). Men jag antar att i detta fall så fungerar sensorn några procent och ger därför lite fel bränsleblandning ibland.

Enligt verkstadsmanualen kombinerar man bortkoppling (ej demontering) av lambda med mätning av densamma samt att man då fetar på bränsleblandningen, då ska ju sonden reagera.

Så min misstanke mot lambdasonden verkar sund?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#4 Post by Bengt »

Det ligger en fördröjning av övergång till open loop inprogrammerad i chipet som kan ge de symptom du nämner. Om problemen försvinner när du kopplar ur lambdasensorn så pekar det på det. Man kan korta denna fördröjning och då brukar tvekan försvinna eller i alla fall minska.
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Bosch säger 13000mil för lambdan och porsche 9300mil... jag bytte min nyligen och det blev skillnad...

Ska man inte kunna få en felkod ifall lambdan är trasig?

/Claves
Last edited by claves on 2006-07-13 14:19:51, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#6 Post by GLind »

Okej ni verkar vara inne på lambdasonden. Ska kolla den, nog ikväll. Var sitter sonden? Jag antar att jag hittar den någon stanns precis innan katalysatorn. Är den jobbig att komma åt, något jag ska tänka på?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Kontakten sitter mellan insuget och torpedväggen, rätt lätt (ev lite skavda knogar) att koppla ur där.

Edit, har för mig där är två snarlika kontakter, vet inte vad den andra går till. Kanske säkrats att följa sladden ner till sensorn så att man tar rätt
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#8 Post by FSN »

Vad kostar en ny lambdasond?? Kan rekommendera Biltemas universallösning med lösa sladdar om man vill spara en rejäl slant och kan löda ihop 3 sladdar (för det är tretrådig på 944 turbo väl????)
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

en ny via mekonomen 1900:- hos porsche 1700:- kan vare en hundring mer på varje...

Sladden sitter som pär beskriver.... och du tar loss lambdan underifrån bilen (titta upp som om du försöker se turbon så hittar du den)

Sen så är den tre trådars och förvärmd... mitt tips är att du tar loss kontakten.. sätter på ett långt snöre och drar ner sladden så du får linan ner igenom motorrummet...

Tar loss linan och trär sladden genom en ring nyckel... tror det var en 22 och så skruvar du av lambdan.. sen monterar du den nya på samma sätt och knytter fast tråden i nya sladden och fiskar upp kontakten och kopplar in den som den gammla...

Vi oxså rekomendera att du tar loss minus polen på batteriet så data boxen nollas.. gör du först..

Så när du är klar låt bilen gå lite på tomgång så den börjar sammla data igen och så kan du börja köra snällt och sedan öka takten... färdigt tack så mycket...

Kolla lambdan.. den kan avslöja lika mycket som tändstiften om hur motorn mår... alltså visuellt...

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#10 Post by GLind »

Har varit bortrest lite, ska kolla på detta nu. Har även lagt en beställning på nu lambdasond om det är som du säger Claves. Återkommer med mer info när jag kollat detta.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Vid ändring av gaspådrag ska lambdasignalen normalt inte användas am motronicsystemet, som Bengt säger finns det dock en fördröjning innan lambdaregelering kopplas ur som kan resultera i en viss tvekan.

Du kan prova mäta voltsignalen från lambdasensorn på tomgång och med sensorn fortfarande inkopplad till Motronicsystemet. Signalen ska då ligga och pendla fram och tillbaka runt ca 0,5 volt. Ligger signalen fast över 0,9 volt eller under 0,1 volt så har du antingen trasig lambdasensor eller något annat fel som får bränsleblandningen att avvika från det tänkta.
claves wrote:Ska man inte kunna få en felkod ifall lambdan är trasig?

Vi oxså rekomendera att du tar loss minus polen på batteriet så data boxen nollas.. gör du först..

Så när du är klar låt bilen gå lite på tomgång så den börjar sammla data igen och så kan du börja köra snällt och sedan öka takten...


/Claves
DME boxen som lambdan är kopplad till har inget fungerande diagnossystem, det är bara KLR burken som ger felkoder. Tyvärr...

Boxarna har inget minne och behöver därför inte nollas eller läras om.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#12 Post by GLind »

Jaha, jag tror fortfarande kan vara vajsning på min lambda men nu blir jag mer och mer förvirrad. Fast den är ju fortfarande inte uppmätt så att jag vet att den visar rätt värden. (måste ta mig för detta)

Bengt var och fingrade lite på vår bil med lite för bra resultat :roll:

Som tidigare sagt var problemen störst när bilen var kall och vid de lite lägre varven (upp till 3500). Fick reda att lambdasonden var av en förvärmd typ så kanske är detta något som spökar. Jag besökte Bengts och enligt hans utsago kunde han inte känna några nämndvärda tvekningar vid körning när den var varm (dock har det kännts myckte lite då). Så jag började tro nästan tro att tveknigarna i en varmdkörd motor var hjärnspöken. Efter 3-bars regulator, chip och pysventil så var tvekningarna helt borta.

Det besvärliga är att nu är även kallstartstvekningarna borta ( :!: )

Vad kan detta bero på?

Är det så att det är någon spridare som inte klarat att ge tillräckligt med soppa och nu när bränsletrycket är högre så beter den sig bättre? Och varför skulle detta i så fall vara skillnad mellan varm och kall?

Kan det fortfarande vara lamdbasonden men att Bengts-chip tar mindre hänsyn till detta vid kallstart. Dvs. kör längre utan lambda. (Egentligen direkt fråga till Bengt som jag dessutom har tror mig fått ett nej på)?

Kan det tom vara så att den gamla regulatorn inte hållt bränsletrycket? Men detta borde väl märkas vid lite mer gas och varv och inte på de låga?

Något helt annat (sanden-chip, etc etc)?

För övrigt måste jag säga att det motormässigt är en ny bil. Rycknigarna är borta samt att den svarar mycket bättre. I synnerhet där man vill ha svaret på lite lägre varv, 3000-3800 är enormt mycket trevligare att ligga i nu än tidigare.

Ska fortfarande mäta upp och inspektera Lambdasonden och byta vid behov. Är dock så förvirrad. :|
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#13 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-08-18 18:43:10, edited 1 time in total.

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#14 Post by Bengt »

Jag förstår inte problemet. Det är väl bra att det går bättre?
Det är rätt många saker som är ändrade för att få jämnare gång.
Snabbare skifte till open loop vid gaspådrag är en grej. Förlängd tid innan closed loop vid start. Andra motortempbrytpunkter. Annan uppfetningsnivå etc...
Det är meningen att det skall gå bättre :)
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Svala Snubben
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2004-11-08 09:45:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

#15 Post by Svala Snubben »

Bengt wrote:Jag förstår inte problemet. Det är väl bra att det går bättre?
Det är rätt många saker som är ändrade för att få jämnare gång.
Snabbare skifte till open loop vid gaspådrag är en grej. Förlängd tid innan closed loop vid start. Andra motortempbrytpunkter. Annan uppfetningsnivå etc...
Det är meningen att det skall gå bättre :)
mvh Bengt
Hej,

Jag har samma mods som du (Bengt´s steg 1). Blev inte förvånad, snarare positivt överraskad över hur fin gången blev efter detta. Min bil var iofs original innan, men jämfört med det så är det skillnad som natt/dag!

En fråga till Bengt; hur pass viktigt är det att skimsa upp wastegaten, har tyckt mig känna att trycket kanske släpper lite-lite grann i högre varv, men det kan vara inbillning också iofs. Som det är nu så kör jag 1 bars tryck och kommer så att göra framöver. Kanske är först vid lite högre tryck som wastegaten släpper ut för mycket!?

Hej så länge

//Calle
|944 TURBO -86|

[size=100][color=green][b]Min tråd om bilen : [/b][/color][/size] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7655]944 Turbo -86[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users