951 -86 | "Lär dig köra"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

951 -86 | "Lär dig köra"

#1 Post by Jon80 »

Tänkte det kanske är ganska dagis att lägga till min bil i detta fina bilarkiv.
Då de flesta verkar döpa sina projekt till olika fräcka namn som "Bäst i stan", eller "Mest HK".. så tänkte jag att jag döper min till "Lär dig köra", för det är just det jag tänker använda bilen till, att lära mig köra bil ordentligt. ;) ;) Pik, pik.. Har haft körkort oavbrutet sedan 1998, och aldrig fått en bot för trafikföretelse.

Image

Image

En av anledningarna till att jag inte lagt ut bilen här tidigare, är för att man nästan får skämmas lite i denna skara av grymt fina 924-/944or, och som ni själva kan se, så är lacken i mattaste laget (försökt rubba).. Samt att det börjar bubbla liiiite vid targan.

Bilen är vad jag vet helt Orginal.. nästan. Framoken är tydligen från en Turbo S2.

Vintern har använts till att plocka isär hela framvagnen, och fjäderben, och producera lite egna bussningar för bärarmarna och kränghämmaren.
http://echooff.no-ip.com/porsche/bt2.jpg

I skrivande stund är en egen bakvinge i projekt-pipen. Onödigt kan tyckas, att uppfinna hjulet igen, men det är roligt att göra saker själv, och framförallt billigare (jorrå, fattig är man :)).

Här är en bild på vingen i ett AirFoil program, och utan att ha med GroundEffekten, så ger vingen en Lift-Coeficient på -3.673:
Image

Här är en bild från vingen i SolidWorks, där båda ving-planen kan ställas. För att gör vingen dummie-proof, är MAX läget, just MAX i Downforce, finns alltså ingen anledning till att vika vingen mer, då Lift-Coeficienten då sjunker.
Image

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#2 Post by emm »

Kul att se din bil Jon, fasiken vad jag är sugen på turr-bo!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by sweanders »

Var ska du fästa vingen?

Varför dubbla vingplan, blir det mindre drag då?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Trevligt åk!
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?

trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

sweanders wrote:Var ska du fästa vingen?

Varför dubbla vingplan, blir det mindre drag då?
Såg någongång en 44:a med en liknande vinge, som de fäst på orginal-gummivingen. Tror t.o.m. att det var en svensk bil, men det låter jag vara osagt.

Tyckte iallfall inte att det såg helfel ut, så jag tänkte göra ett försök. Om det blir skummt, så får jag försöka 'hitte-på' någon annan lösning ;)

Två vingplan gav bättre D-force, men utan att straffa med lika mycket Drag. Samma sak med att sätta vingarna snett bakom varandra, blev mer drag, och mindre D-force om de satt rakt ovanför varandra, då den undre vingens övertryck hamnar på undersidan av den övre (och där vill man ju ha undertryck).
Karl Birgander wrote:Trevligt åk!
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?

trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
Det är 16"-fälgarna, tror det är som du säger, 15" går nog inte på. Dock är det 'fel' ET på fälgarna!

Om man får drömma fritt, så är planen att åka lite banträffar och lära mig åka ordentligt där, och sen ta/köpa förarlicens, och kanske handla någon billig långloppsbil och åka lite riktigt räjsing. Men vi får väll se, livet har ju som bekant sina vändningar :), och inget är ju gratis ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Försökte använda mina knapra Photoshop kunskaper, och klistrade in bakvingen. Fälgarna kommer att 'typ' bli som på bilden, bör väl komma längre ut då ET är lägre, och den röda kanten kommer matcha bilens färg bättre (lycakdes inte riktigt i PS). Hoppas få tillbaka fälgarna från lack i veckan

Image
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

Två saker:

#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen.... :roll:

#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Joakim »

Varför inte använda en 968 turbovinge istället? ;)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Jon80 wrote:fäst på orginal-gummivingen.

....
Om man får drömma fritt, så är planen att åka lite banträffar och lära mig åka ordentligt där, och sen ta/köpa förarlicens, och kanske handla någon billig långloppsbil och åka lite riktigt räjsing. Men vi får väll se, livet har ju som bekant sina vändningar :), och inget är ju gratis ;)
efter att ha klämt och dragit lite i min gummivinge så tror jag inte den håller för att fästa en max.downforcevinge på...
speciellt inte om fästpunkterna är så nära varandra och centrerade.

....
låter som en trevlig plan, lik min, även om studier drar ut på tiden för min plan.....
lycka till! det är kul att åka bana!
..fast som du säger är det inte gratis... :roll: :roll:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

FSN wrote:Två saker:

#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen.... :roll:

#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
1) *tihi* 8) :lol:

2) Helt sant. Vingen är beräknad med vindriktning i horizontalplanet, risken är ju ganska stor att luftströmmarna följer bakrutan, och gör så det 'blåser' något uppifrån och ner på vingen.. Vilket snarare gör så att jag inte ska ställa vingen i max-läge för att få max-d-force.

En annan detalj jag inte har med är 'Ground-effekten', som uppstår mellan vinge och bakruta / bakspoiler. Denna effekt ökar vindhastigheten under vingen, och på dettavis ökar Downforcen. Har tyvärr inte program nog att beräkna dessa effekter på 3D-object :(. (med andra ord, vingens fästsättning mm är inte beräknade).

Tror ni har rätt angående fastsättningen, möjligt att jag gör någon historia fäst på undersidan, tex där 'plupparna' som håller nere bakluckan sitter. Får kolla lite mer detaljerat på detta :)
Joakim wrote:Varför inte använda en 968 turbovinge istället? ;)
Jag är fattig ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

Karl Birgander wrote:är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?
Jao de ska väl funka bra om man har rätt ET, funkade iallfall fint på
polarens 951:a från -86

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#12 Post by John »

Så snygg bilen är idag. Jag skulle behålla den så och lägga pengarna på service, däck, bromsar osv. men så rist är jag :) Älskar en 944 i originallook.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Tack John :)

Har redan beställt ratt, 4-p bälte, och ny stol (Sabelt) till bilen, så orginallooken kommer på kant redan där. Tycker också en orginal 44:a är bra snygg framifrån. Bakifrån ser de bra ut, så länge turbo-difusorn sitter kvar.. vilket den inte gör på min bil :(.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#14 Post by GLind »

Har du monterat alla godsaker nu. Hade varit kul att se lite bilder och uppdateringar om vad som händer.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Bilen, 2006

#15 Post by Jon80 »

Nu är äntligen allt på plats.. förutom en vinge då :oops:
Det får bli vinterns mek, och komma till 2007 -_-

Fick ÄNTLIGEN mina egna ok idag, så jag spenderade eftermidagen åt att montera och lufta dessa. Röda och fina är de iallafall. Här kommer en kavalkad av bilder:

Sidan av bilen, skitig som bara den... men jag blev skitigare :lol: :lol:
Snyggt med svarta fälgar iallafall.
Image

Fina röda bromsok, tydligen inte orginal på 86:an, utan någon har bytt till Turbo S ok... kul att få reda på _efter_ man köpt renoveringssats
Image

Såhär ser arbetsplatsen ut. Jon sitter kanon i stolen :lol: .
Image

Här är en 'in-helmet-view' eller vad man ska säga. Shiftlighten på plats, och farbror-besiktningsman hade inget emot placeringen.
Image

Såhär sitter bältet fast baki. Ingen FIA, men dock en JEL montering.
JEL = Jons Egna Lösning
Image

Nu är det bara till att riva fuelrailen och fixa den stönigt krånglande spridaren. Man kanske skulle ta en dag och byta namn på bilen från 'lär dig köra' till 'knövel-picken' :lol: :roll:

De 50-60 milen jag rullat med bilen hitintills så har iallafall mina egna bussningar fungerat kanon. Gurra har lovat prova dem lite mer extremt, och under tiden hjälpte jag en kille på Rejsa.nu, vars 850t5 inte var kompis med PowerFlex bussningar. Han slet ut dessa på ungefär 1 timme på banan. Mostade fram bussningar med samma 'design' som dem jag har på Porschen. De höll iallfall för en heldag på banan, ska bli intressant att se vad han säger när han plockat ner dem för 'analys'. Bådar gott iallafall! *håller tummarna*

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users