951 -86 | "Lär dig köra"
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
951 -86 | "Lär dig köra"
Tänkte det kanske är ganska dagis att lägga till min bil i detta fina bilarkiv.
Då de flesta verkar döpa sina projekt till olika fräcka namn som "Bäst i stan", eller "Mest HK".. så tänkte jag att jag döper min till "Lär dig köra", för det är just det jag tänker använda bilen till, att lära mig köra bil ordentligt. Pik, pik.. Har haft körkort oavbrutet sedan 1998, och aldrig fått en bot för trafikföretelse.
En av anledningarna till att jag inte lagt ut bilen här tidigare, är för att man nästan får skämmas lite i denna skara av grymt fina 924-/944or, och som ni själva kan se, så är lacken i mattaste laget (försökt rubba).. Samt att det börjar bubbla liiiite vid targan.
Bilen är vad jag vet helt Orginal.. nästan. Framoken är tydligen från en Turbo S2.
Vintern har använts till att plocka isär hela framvagnen, och fjäderben, och producera lite egna bussningar för bärarmarna och kränghämmaren.
http://echooff.no-ip.com/porsche/bt2.jpg
I skrivande stund är en egen bakvinge i projekt-pipen. Onödigt kan tyckas, att uppfinna hjulet igen, men det är roligt att göra saker själv, och framförallt billigare (jorrå, fattig är man ).
Här är en bild på vingen i ett AirFoil program, och utan att ha med GroundEffekten, så ger vingen en Lift-Coeficient på -3.673:
Här är en bild från vingen i SolidWorks, där båda ving-planen kan ställas. För att gör vingen dummie-proof, är MAX läget, just MAX i Downforce, finns alltså ingen anledning till att vika vingen mer, då Lift-Coeficienten då sjunker.
Mvh Jon
Då de flesta verkar döpa sina projekt till olika fräcka namn som "Bäst i stan", eller "Mest HK".. så tänkte jag att jag döper min till "Lär dig köra", för det är just det jag tänker använda bilen till, att lära mig köra bil ordentligt. Pik, pik.. Har haft körkort oavbrutet sedan 1998, och aldrig fått en bot för trafikföretelse.
En av anledningarna till att jag inte lagt ut bilen här tidigare, är för att man nästan får skämmas lite i denna skara av grymt fina 924-/944or, och som ni själva kan se, så är lacken i mattaste laget (försökt rubba).. Samt att det börjar bubbla liiiite vid targan.
Bilen är vad jag vet helt Orginal.. nästan. Framoken är tydligen från en Turbo S2.
Vintern har använts till att plocka isär hela framvagnen, och fjäderben, och producera lite egna bussningar för bärarmarna och kränghämmaren.
http://echooff.no-ip.com/porsche/bt2.jpg
I skrivande stund är en egen bakvinge i projekt-pipen. Onödigt kan tyckas, att uppfinna hjulet igen, men det är roligt att göra saker själv, och framförallt billigare (jorrå, fattig är man ).
Här är en bild på vingen i ett AirFoil program, och utan att ha med GroundEffekten, så ger vingen en Lift-Coeficient på -3.673:
Här är en bild från vingen i SolidWorks, där båda ving-planen kan ställas. För att gör vingen dummie-proof, är MAX läget, just MAX i Downforce, finns alltså ingen anledning till att vika vingen mer, då Lift-Coeficienten då sjunker.
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Kul att se din bil Jon, fasiken vad jag är sugen på turr-bo!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Trevligt åk!
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?
trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?
trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Såg någongång en 44:a med en liknande vinge, som de fäst på orginal-gummivingen. Tror t.o.m. att det var en svensk bil, men det låter jag vara osagt.sweanders wrote:Var ska du fästa vingen?
Varför dubbla vingplan, blir det mindre drag då?
Tyckte iallfall inte att det såg helfel ut, så jag tänkte göra ett försök. Om det blir skummt, så får jag försöka 'hitte-på' någon annan lösning
Två vingplan gav bättre D-force, men utan att straffa med lika mycket Drag. Samma sak med att sätta vingarna snett bakom varandra, blev mer drag, och mindre D-force om de satt rakt ovanför varandra, då den undre vingens övertryck hamnar på undersidan av den övre (och där vill man ju ha undertryck).
Det är 16"-fälgarna, tror det är som du säger, 15" går nog inte på. Dock är det 'fel' ET på fälgarna!Karl Birgander wrote:Trevligt åk!
är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?
trevlig med "lär dig köra"!
vad är planen när du lärt dig köra? tävla?
Om man får drömma fritt, så är planen att åka lite banträffar och lära mig åka ordentligt där, och sen ta/köpa förarlicens, och kanske handla någon billig långloppsbil och åka lite riktigt räjsing. Men vi får väll se, livet har ju som bekant sina vändningar , och inget är ju gratis
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Försökte använda mina knapra Photoshop kunskaper, och klistrade in bakvingen. Fälgarna kommer att 'typ' bli som på bilden, bör väl komma längre ut då ET är lägre, och den röda kanten kommer matcha bilens färg bättre (lycakdes inte riktigt i PS). Hoppas få tillbaka fälgarna från lack i veckan
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Två saker:
#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen....
#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen....
#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Varför inte använda en 968 turbovinge istället?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
efter att ha klämt och dragit lite i min gummivinge så tror jag inte den håller för att fästa en max.downforcevinge på...Jon80 wrote:fäst på orginal-gummivingen.
....
Om man får drömma fritt, så är planen att åka lite banträffar och lära mig åka ordentligt där, och sen ta/köpa förarlicens, och kanske handla någon billig långloppsbil och åka lite riktigt räjsing. Men vi får väll se, livet har ju som bekant sina vändningar , och inget är ju gratis
speciellt inte om fästpunkterna är så nära varandra och centrerade.
....
låter som en trevlig plan, lik min, även om studier drar ut på tiden för min plan.....
lycka till! det är kul att åka bana!
..fast som du säger är det inte gratis...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
1) *tihi*FSN wrote:Två saker:
#1 Du kommer antagligen att torska din fina statistik hos ordningsmakten med den vingen....
#2 Du skriver att MAX vinklad vinge ger MAX downforce. JAg skulle inte ta det som en sanning. Original gummivingen, bakrutans lutning, hur långt bak dina vingar sitter, hörden på dom etc. kan ställa till det ordentligt på den punkten.
2) Helt sant. Vingen är beräknad med vindriktning i horizontalplanet, risken är ju ganska stor att luftströmmarna följer bakrutan, och gör så det 'blåser' något uppifrån och ner på vingen.. Vilket snarare gör så att jag inte ska ställa vingen i max-läge för att få max-d-force.
En annan detalj jag inte har med är 'Ground-effekten', som uppstår mellan vinge och bakruta / bakspoiler. Denna effekt ökar vindhastigheten under vingen, och på dettavis ökar Downforcen. Har tyvärr inte program nog att beräkna dessa effekter på 3D-object . (med andra ord, vingens fästsättning mm är inte beräknade).
Tror ni har rätt angående fastsättningen, möjligt att jag gör någon historia fäst på undersidan, tex där 'plupparna' som håller nere bakluckan sitter. Får kolla lite mer detaljerat på detta
Jag är fattigJoakim wrote:Varför inte använda en 968 turbovinge istället?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jao de ska väl funka bra om man har rätt ET, funkade iallfall fint påKarl Birgander wrote:är det 15" telefonfälgar?
passar dom på S2 bromsar?
polarens 951:a från -86
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Tack John
Har redan beställt ratt, 4-p bälte, och ny stol (Sabelt) till bilen, så orginallooken kommer på kant redan där. Tycker också en orginal 44:a är bra snygg framifrån. Bakifrån ser de bra ut, så länge turbo-difusorn sitter kvar.. vilket den inte gör på min bil .
Har redan beställt ratt, 4-p bälte, och ny stol (Sabelt) till bilen, så orginallooken kommer på kant redan där. Tycker också en orginal 44:a är bra snygg framifrån. Bakifrån ser de bra ut, så länge turbo-difusorn sitter kvar.. vilket den inte gör på min bil .
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Bilen, 2006
Nu är äntligen allt på plats.. förutom en vinge då
Det får bli vinterns mek, och komma till 2007
Fick ÄNTLIGEN mina egna ok idag, så jag spenderade eftermidagen åt att montera och lufta dessa. Röda och fina är de iallafall. Här kommer en kavalkad av bilder:
Sidan av bilen, skitig som bara den... men jag blev skitigare
Snyggt med svarta fälgar iallafall.
Fina röda bromsok, tydligen inte orginal på 86:an, utan någon har bytt till Turbo S ok... kul att få reda på _efter_ man köpt renoveringssats
Såhär ser arbetsplatsen ut. Jon sitter kanon i stolen .
Här är en 'in-helmet-view' eller vad man ska säga. Shiftlighten på plats, och farbror-besiktningsman hade inget emot placeringen.
Såhär sitter bältet fast baki. Ingen FIA, men dock en JEL montering.
JEL = Jons Egna Lösning
Nu är det bara till att riva fuelrailen och fixa den stönigt krånglande spridaren. Man kanske skulle ta en dag och byta namn på bilen från 'lär dig köra' till 'knövel-picken'
De 50-60 milen jag rullat med bilen hitintills så har iallafall mina egna bussningar fungerat kanon. Gurra har lovat prova dem lite mer extremt, och under tiden hjälpte jag en kille på Rejsa.nu, vars 850t5 inte var kompis med PowerFlex bussningar. Han slet ut dessa på ungefär 1 timme på banan. Mostade fram bussningar med samma 'design' som dem jag har på Porschen. De höll iallfall för en heldag på banan, ska bli intressant att se vad han säger när han plockat ner dem för 'analys'. Bådar gott iallafall! *håller tummarna*
Mvh Jon
Det får bli vinterns mek, och komma till 2007
Fick ÄNTLIGEN mina egna ok idag, så jag spenderade eftermidagen åt att montera och lufta dessa. Röda och fina är de iallafall. Här kommer en kavalkad av bilder:
Sidan av bilen, skitig som bara den... men jag blev skitigare
Snyggt med svarta fälgar iallafall.
Fina röda bromsok, tydligen inte orginal på 86:an, utan någon har bytt till Turbo S ok... kul att få reda på _efter_ man köpt renoveringssats
Såhär ser arbetsplatsen ut. Jon sitter kanon i stolen .
Här är en 'in-helmet-view' eller vad man ska säga. Shiftlighten på plats, och farbror-besiktningsman hade inget emot placeringen.
Såhär sitter bältet fast baki. Ingen FIA, men dock en JEL montering.
JEL = Jons Egna Lösning
Nu är det bara till att riva fuelrailen och fixa den stönigt krånglande spridaren. Man kanske skulle ta en dag och byta namn på bilen från 'lär dig köra' till 'knövel-picken'
De 50-60 milen jag rullat med bilen hitintills så har iallafall mina egna bussningar fungerat kanon. Gurra har lovat prova dem lite mer extremt, och under tiden hjälpte jag en kille på Rejsa.nu, vars 850t5 inte var kompis med PowerFlex bussningar. Han slet ut dessa på ungefär 1 timme på banan. Mostade fram bussningar med samma 'design' som dem jag har på Porschen. De höll iallfall för en heldag på banan, ska bli intressant att se vad han säger när han plockat ner dem för 'analys'. Bådar gott iallafall! *håller tummarna*
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users