Glasfiber

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Glasfiber

#1 Post by Bathory »

Ngn i Uppsala eller någorlunda i närheten som jobbar med glasfiber & plast som kan gjuta av en motorhuv för en rimlig summa?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

VL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2005-06-18 21:46:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors, Finland
Contact:

#2 Post by VL »

Hmm.. Hur mycket söker du att spara vikt?

Man behöver ganska mycket glasfiber att t. ex huvet är tillräckling stark. Därför kolfiber skulle vara bättre att man behöver det mindre (=lättre)..

I alla fall, just my 0,20.. :roll:

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by Bathory »

Jag har redan en huv i glasfiber.
Tänkte mer på en kille här på forumet som kunde vara intresserad.
Den är betydligt lättare än en original men det är klart att en kolfiber väger tyngre (lättare m.a.o :P)
Vilket fall som helst så vill jag ha prisuppgifter på både kolfiber & glasfiber.
& som sagt så har jag en huv redan som är lämplig att gjuta av.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#4 Post by FSN »

Bathory wrote:Jag har redan en huv i glasfiber.
Tänkte mer på en kille här på forumet som kunde vara intresserad.
Den är betydligt lättare än en original men det är klart att en kolfiber väger tyngre (lättare m.a.o :P)
Vilket fall som helst så vill jag ha prisuppgifter på både kolfiber & glasfiber.
& som sagt så har jag en huv redan som är lämplig att gjuta av.

Mvh
Sven

Men det blir ju inget vidare att göra ett skin på en huv. Skall det bli bra så måste man göra en form först och bara materialkostnaden för det borde vara minst ett par tusen. Har du en unik form på huven eller är det en standardhuv? Det finns dom som har formar och det blir nog både bättre och billigare att vända sig till nån av dom istället.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Hör med MickeJ på forumet, han pratade i torsdags vid mitt garagebesök om någon kontakt han hade som kanske kunde fixa glasfiberhuv billigt om det fanns intresse. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

VL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2005-06-18 21:46:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors, Finland
Contact:

#6 Post by VL »

Bathory wrote:Jag har redan en huv i glasfiber.
Tänkte mer på en kille här på forumet som kunde vara intresserad.
Den är betydligt lättare än en original men det är klart att en kolfiber väger tyngre (lättare m.a.o :P)
Vilket fall som helst så vill jag ha prisuppgifter på både kolfiber & glasfiber.
& som sagt så har jag en huv redan som är lämplig att gjuta av.

Mvh
Sven
Ok, tänkte nånstans att göra huvet självt, men än FSN sade, behöver man göra en form först. Det skulle har tagit för mycket tid. Också tänkte att göra hel fram och bakskärmar av glasfiber, men jag skulle ha sparat bara ca. 25kg med glasfiber... :D

(hmm, behöver int att spara mer, min race-944ns min. vikt är 907kg, nu är det ~870kg, men 750kg 944n :twisted: )

mvh
Vesa

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

VL wrote:
Bathory wrote:Jag har redan en huv i glasfiber.
Tänkte mer på en kille här på forumet som kunde vara intresserad.
Den är betydligt lättare än en original men det är klart att en kolfiber väger tyngre (lättare m.a.o :P)
Vilket fall som helst så vill jag ha prisuppgifter på både kolfiber & glasfiber.
& som sagt så har jag en huv redan som är lämplig att gjuta av.

Mvh
Sven
Ok, tänkte nånstans att göra huvet självt, men än FSN sade, behöver man göra en form först. Det skulle har tagit för mycket tid. Också tänkte att göra hel fram och bakskärmar av glasfiber, men jag skulle ha sparat bara ca. 25kg med glasfiber... :D

(hmm, behöver int att spara mer, min race-944ns min. vikt är 907kg, nu är det ~870kg, men 750kg 944n :twisted: )

mvh
Vesa
Vad har du gjort för att få bilen så lätt?? Vi vill se en biltråd och bilder.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

VL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2005-06-18 21:46:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors, Finland
Contact:

#8 Post by VL »

Heh.. 944or som är gjort '82 är lättast av alla 944or. Vi också moddade kaross ganska mycket. (t. ex 944 gtp skärmar osv..) Bilen som vi köpte var 450kg utan motor, bromsar, chassi eller transmission.

Bilder när bilen är helt färdig.. :wink:

(Coming summer '06)

EDIT: Vi ska också byta ganske alla glas till lexan, och moddade dörrar osv.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#9 Post by FSN »

VL wrote:Heh.. 944or som är gjort '82 är lättast av alla 944or. Vi också moddade kaross ganska mycket. (t. ex 944 gtp skärmar osv..) Bilen som vi köpte var 450kg utan motor, bromsar, chassi eller transmission.

Bilder när bilen är helt färdig.. :wink:

(Coming summer '06)

EDIT: Vi ska också byta ganske alla glas till lexan, och moddade dörrar osv.
Ok så 870kg är en beräknad vikt?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

VL
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2005-06-18 21:46:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors, Finland
Contact:

#10 Post by VL »

Båda. 450kg var vägde. Vi också vägde den nya bilen och vägde allt vi bytte (först original del och sen ny..), vad ska vi byta och vad vi eliminerade.

Också allt vi moddade var vägt (t. ex dörrar)

mvh. Vesa

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Eftersom vi är inne på plastområdet får jag passa på att göra lite reklam för mina polare på SCE. http://www.sce.se/ De kan fixa det mesta i glas- eller kolfiber och kör med vakuum och trix för att få det starkt och lätt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Petrus »

Jag vill minnas att jag såg någonstans här på 944sverige en annons på en färdig motorhuv av glasfiber. Just det exemplaret är kanske sålt men säljaren har kanske formen/flera kvar? // Petrus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]