Hög co-halt...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Hög co-halt...

#1 Post by Indischrot »

Detta har varit uppe förut men jag hittar inte den tråden...

Hur som helst så fick jag ett fint rött klistermärke på besiktningslappen för att min co-halt låg på 5.8 och gränsvärdet är 4.4.
Jag hade till och med k-sprit i tanken men ändå är det så högt. Förra året låg den på 2.3 (!). Det enda som hänt där i
mellan är att sanden har satt i ett trevligt chip. Vet inte hur mycket det påverkar.

Nån som har lite tips på vad som skall göras?? Med ett så högt värde räcker det nog inte med att bara byta tändstift och filter.
Vad brukar det kosta att få insprutningen justerad hos en verkstad??

Hilfe!
PCS#8968

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Enklast är ju att slå i några liter E85, men det är ju nte riktigt rätt...

Kan vara dax att byta olja eller kolla hur turbon mår. Det kan åxå vara katten som
börjar bli dålig... har du provmätt med orginalchip?


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Indischrot »

Nja katalysatorn är det nog inte för den finns inte :wink:
Ja den fick ju 2.3 förra året innan chipet. Oljan har gått c:a 250 mil och stiften kanske 500.
Turbons hälsa vet jag inte, men Sandén provkörde och provmätte laddtryck innan han
chipade och han märkte inget konstigt.
PCS#8968

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#4 Post by vello »

på min gamla 944 (-84) glappade kontakten till LMM vilket resulterade i hög CO. Porsce center tipsade mig om det och då gick det bra hos SBP
Gentlemen, Start Your Engines

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Börja med lite 5-56 och att rucka lite på LMM kontakten och och skruva sedan på skruven under plastbrickan på LMM om det behövs. Den är en insexskruv nere under plastbrickan om brickan finns kvar. Skruva den utåt bör få ner CO. Konstigt att besiktningen inte gjorde det på plats.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by claves »

Kapar tråden! Bang bang!! he he.. El Nobre! arriba!

Min erfarenhet är att på en turbo går röret från intercoolern till trottelhuset rakt över LLM´en så frågan är vilket verktyg använder man för att komma åt? ser inte ut som man kan gå rakt uppeifrån...

Man har ju bytat Lmm i vinter... :(

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Indischrot »

Var får man tag i en ny LMM?? Pris??
PCS#8968

944turbo!
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-08-31 16:00:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#8 Post by 944turbo! »

Har samma problem med min... avgasvärden och bränsleförbrukning är skyhög :(

Ingen verkar veta vad det beror på... har testat och bytt det mesta nu.

Har tex bytt bränsletrycksregulator,mätt upp bränsletrycket, kollat spridarna, skiftat till andra databoxar, chip, tempgivare, gasspjällsgivare,LMM, mm,mm utan resulat. :cry:



/Pelle
944 turbo-86 + 944 turbo-89

User avatar
PT944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2005-02-17 09:32:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: STENUNGSUND
Contact:

Re: Hög co-halt...

#9 Post by PT944 »

Indischrot wrote:Detta har varit uppe förut men jag hittar inte den tråden...

Hur som helst så fick jag ett fint rött klistermärke på besiktningslappen för att min co-halt låg på 5.8 och gränsvärdet är 4.4.
Jag hade till och med k-sprit i tanken men ändå är det så högt. Förra året låg den på 2.3 (!). Det enda som hänt där i
mellan är att sanden har satt i ett trevligt chip. Vet inte hur mycket det påverkar.

Nån som har lite tips på vad som skall göras?? Med ett så högt värde räcker det nog inte med att bara byta tändstift och filter.
Vad brukar det kosta att få insprutningen justerad hos en verkstad??

Hilfe!
TJENA!!
KOM FÖRBI VERKSTAN I STORA HÖGA KAN JAG HJÄLPA DIG ATT STÄLLA IN CO-HALTEN RING MIG SÅ FIXAR VI DET EN KVÄLL ELLER HELG?
TONY HEMTELE 0303-52850 KVÄLLAR
Tony O

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Indischrot »

Låter utmärkt! Jag har ju bilen i Stenungsund.
Ringer dig nästa vecka.
PCS#8968

944turbo!
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-08-31 16:00:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#11 Post by 944turbo! »

Fått ordning på det? Vad var felet?
944 turbo-86 + 944 turbo-89

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4339
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Jaha, jag åkte också på det... 4,1 med gränsvärde på 3,5...

Har dock lite funderingar på min bil.. tex. en "öppen dump" (som togs bort idag) chip å
lite annat som skall kollas innan mätninig...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Indischrot »

944turbo! wrote:Fått ordning på det? Vad var felet?
Nej jag har inte haft tid att greja med det så mycket.
Jag har bytt tändstift och gått över alla kontakter till bl.a. LMM, kollat luftfiltret mm.

Ska väl se vad det gör att justera co-skruven också...
PCS#8968

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#14 Post by Lasse »

Prova med o byta olja o filter. Kan i vissa fall vara så enkelt. Annars kolla upp lamdasonden om du nu har en sån.
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Indischrot »

Oljan och filtret har gått c:a 300 mil så jag tror inte att den är för gammal,
men det skadar ju inte att byta i alla fall...
PCS#8968

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users