Kassa grenrör till 924 Turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Kassa grenrör till 924 Turbo

#1 Post by patand »

Jag har två stycken grenrör att tillgå till min 924 Turbo ett från den i höstas rasade motorn och ett som satt på reservdelsmotorn. Har nu när jag fått bort båda två konstaterat att de har sprickor på EXAKT samma ställen. Det måste ju innebära att grundkonstruktionen är kass? Är det verkligen så vanligt eller har jag bara haft otur?

Tänkte också passa på att höra om det är någon som har tips på en person eller firma som kan svetsa detta till ett bra pris? Det är ju lite speciellt har jag har förstått när det är i gjutgärn.

Vad skulle det kosta att köpa ett nytt (eller helt begagnat) grenrör?

Kanske är det vettigare att få ett tillverkat i annat material men med anslutningar osv på samma ställen som original så att det blir "bolt-on"?

EDIT: En bild på ett av grenrören där man ser sprickorna vid 2:ans och 3:ans cylindrar på undersidan av grenröret:

Image
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#2 Post by Otto.D »

Går ganska bra att svetsa, har gjort detta på tävlingsbilen för 9 år sen.
viss sprickbildning har återkommit men inga stora saker
Otto

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Nu är jag visserligen begåvad med osprucket grenrör vad jag vet, men är det speciella procedurer att svetsa sådant med anständigt resultat? Typ bränna på med migen med vanliga tråden och gasen, är det totalt meningslöst?

Ska det vara enligt konstens alla regler så är det väl förvärmning och sånt som ska till till oxo? Elsvets med speciell pinne för gjutgods?

Råkar veta att Otto är vanare och skickligare svetsare än dom flesta....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#4 Post by Otto.D »

Finns lite olika teorier om detta, Gjutjärns pinne o elsvets är dock lättast att skaka fram
för dom flesta.
Stopp borrning o uppslipning är lämpligt.
För värmning o långsam avsvalning håller kanske inte alla med om...det finns en teori om att aldrig svetsa längre bitar i taget än att man kan ta på det,omsorgsfull "diktning" gäller båda metoderna
Otto

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

En polaren svetsa brorsans peugeot 205 grenrör som också gillar att spricka.

Vi borra 3 mm hål där sprickan börja & sluta och dika ur sprickan till en snygg v-form. Sedan förvärmde vi med gas till cirka 450C innan svetsningen gjordes med speciell pinne för gjutgods. När det hela var färdigt rulla vi in grenröret i isolering och lät det svalna sakta, sakta. Tyvärr rulla bilen kanske bara 100 mil till efter operationen så något långtidstest blev det inte, men det såg fint ut då iaf.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#6 Post by Joakim.S »

Hej!
Hit skickade jag mitt grenrör som spruckit
http://www.ytan.nu
dom verka veta vad dom pratar om samt har rätt utrustning för detta

MVH Joakim

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#7 Post by Henka »

Var ut i garaget nyss och tittade på mitt grenrör....
Sprucket även mitt :cry: men bara en spricka iofs.
Blir till att svetsa enligt nån av de metoder som föreslagits ovan.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Otto.D wrote:Går ganska bra att svetsa, har gjort detta på tävlingsbilen för 9 år sen.
viss sprickbildning har återkommit men inga stora saker
Törs man fråga vad du skulle ta för att svetsa ett eller två av mina grenrör? :oops:

Undersöker även hjälp på närmare håll... men du har ju svetsa 931 grenrör förr, det kanske underlättar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Joakim.S wrote:Hej!
Hit skickade jag mitt grenrör som spruckit
http://www.ytan.nu
dom verka veta vad dom pratar om samt har rätt utrustning för detta

MVH Joakim
Vad fick du ge för det arbetet? Eslöv är ju inte nästgårds mig direkt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Henka wrote:Var ut i garaget nyss och tittade på mitt grenrör....
Sprucket även mitt :cry: men bara en spricka iofs.
Blir till att svetsa enligt nån av de metoder som föreslagits ovan.
Verkar tyvärr vara väldigt vanligt... om du vill kan du få ett grenrör med två sprickor av mig att öva på... bara du skickar tillbaka det när det är fixat... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by spirou944t »

Hoppar in lite men en tanke...alternativet har kanske redan avhandlats?

Att tillverka nytt? Är det ett alternativ?
Det borde gå att nytillverka ett betydligt bättre,
men det blir antagligen dyrare, men känns säkrare.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

spirou944t wrote:Hoppar in lite men en tanke...alternativet har kanske redan avhandlats?

Att tillverka nytt? Är det ett alternativ?
Det borde gå att nytillverka ett betydligt bättre,
men det blir antagligen dyrare, men känns säkrare.
Alternativet har inte avhandlats och jag ställer samma frågor som du i första inlägget i tråden...

Vad kostar det egentligen att få någon att tillverka ett nytt grenrör? Om inte annat så kan det ju vara intressant när ny motor ska byggas av den rasade...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#13 Post by Otto.D »

patand wrote:
Otto.D wrote:Går ganska bra att svetsa, har gjort detta på tävlingsbilen för 9 år sen.
viss sprickbildning har återkommit men inga stora saker
Törs man fråga vad du skulle ta för att svetsa ett eller två av mina grenrör? :oops:

Undersöker även hjälp på närmare håll... men du har ju svetsa 931 grenrör förr, det kanske underlättar. :)
Klart du törs fråga... blir lite orolig när Eslöv kommer på tal bara :?
Vi är ju inte grannar precis så det är nog lättare att fixa hemmaomkring.
Dessutom vet jag inte om det kanske är ren tur att mitt har hållit ihop :o
Det jag vill säga mer är att det är absolut värt ett försök med svetsen innan man ger sig på nåt annat.

Otto

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Är själva svetsningen (alltså kravet på handlag med pinnen) mer komplicerad än vid svetsning av vanligt konstruktionsstål?

Om inte så med hjälp av alla tips här kanske även vilken lokal någorlunda svetskunnig männska som helst med gjutgodspinne (från t.ex Jula?) kan ge sig på det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Otto.D wrote:Klart du törs fråga... blir lite orolig när Eslöv kommer på tal bara :?
Vi är ju inte grannar precis så det är nog lättare att fixa hemmaomkring.
Dessutom vet jag inte om det kanske är ren tur att mitt har hållit ihop :o
Det jag vill säga mer är att det är absolut värt ett försök med svetsen innan man ger sig på nåt annat.

Otto
Tack Otto!

Du behöver inte vara orolig, det finns ju sätt att frakta det mesta på. Jag söker dock självklart något hemikring först och främst. Har fått lite lokalare tips också som skall kollas upp. Men aldrig fel att kolla alternativ! :)

Det är säkert inte tur att ditt har hållit. Pär säger ju att du är bra med svetsen... :)

Svetsning är det jag kommer försöka få till först och främst som sagt. Har ju dessutom två rör att prova på...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bockastyre