944 Turbo, S2 eller 968, vilken krånglar minst?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

944 Turbo, S2 eller 968, vilken krånglar minst?

#1 Post by poh »

Tänkte tanken att man kanske ska köpa en S2:a för den har det enklaste motorstyrsystemet jämfört med turbon och 968:an.

Turbon måste sköta allt relaterat till laddtryck m.m. och 968:an måste styra kamtiden på insugskammen. Extragrejor som kan krångla.
Medan S2:an behöver inte göra någonting utöver beräkna soppan för den aktuella lasten, samt justera tändningnen.

Vad tror ni?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Minsc S2 »

jag har en S2 -90 och den är allmänt bra skött och den går på som på räls...kan inte svara för 968 / 951 folk, men S2an är en riktigt hållbar och trevlig bil

sen kan vi ju ta en massa annat positivt men det skulle ta för mycket plats ;)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#3 Post by Lars »

Jepp..S2 versionen är en riktigt bra och rolig bil att köra :D
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

Turbo_Richard
S2-Poster
Posts: 245
Joined: 2004-03-29 18:45:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by Turbo_Richard »

Rätt svårt att svara på tror jag.
/richard
[img]http://i22.photobucket.com/albums/b329/Richard_s/Scaniamini3.jpg[/img]

Pcs 7878

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Minsc S2 »

allt har ju för och nackdelar, men S2n är väl både den billigaste och driftsäkraste...och jag antar att det är det du är ute efter?

(och den är ung lika snabb som 968)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Statistiskt sett är nog S2:an det säkraste kortet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#7 Post by poh »

Men Porsche kanske gör så stabila grejor att man inte behöver oroa sig?

Läste Bilsports test av BMW M3 och där varnade dom för att kamstyrningssystemet kunde vara slitet.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gurra »

Man ska ju inte glömma att vi pratar om över 15 år gamla sportbilar så visst är det mycket grejer som kan gå sönder. De kanske inte gör det, men har man otur så råkar man ut för något "litet" bara det att det att det "lilla" av naturliga själ är bra mkt dyrare än motsvarande till en t.ex. Golf Gti.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#9 Post by poh »

Eftersom folk uppenbarligen köper 911:or från 70-80-talet till fantasipriser kan man kanske förvänta att grejorna håller hög kvalitet.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

poh wrote:Eftersom folk uppenbarligen köper 911:or från 70-80-talet till fantasipriser kan man kanske förvänta att grejorna håller hög kvalitet.
Även 911 kan krångla.... sen om det är fantasipriser eller ej är väl upp till var och en att bedöma. Men visst håller en Porsche värdet bättre än en bruksbil ja. Köper man en 70-80 tals 911 och vårdar den så får man i princip tillbaka pengarna om man säljer den. Köper man en "sportig" bruksholk för samma pengar så får man inte det.... Frågan är om inte Porschen i det läget är det ekonomiskt sunda...

mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#11 Post by poh »

Vis av erfarenhet (gamla Saab turbos, som nog kvalar in som sportiga bruksholkar) tänkte jag försöka undvika köpa en bil med
ett komplicerat styrsystem.
S2:a känns då som ett vettigt alternativ, fast den kan säkert precis som alla andra bilar krångla, så mina farhågor är kanske obefogade.

944 Turbon lockar ju med sin prestanda, samtidigt som 968 lockar med sin relativt sett modernare konstruktion.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#12 Post by Dart »

968an är den modernaste bilen, tänk på det. En S2 är kanske 5 år äldre än en 968, så 968an har nog goda möjligheter att vara mindre sliten. Sen att S2 har samma motor som 968 är skitsnack, det är två helt olika motorer som är väldigt olika att köra tack vare varvvilligheten hos 3.0litermotorn med Variocam. 968 har 30 hk till och dom märks!
inte snabbast bara bäst

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#13 Post by poh »

Uj vad svårt det kommer bli att bestämma sig den dag man ska köpa. :)
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Motorerna har väldigt mycket gemensamma delar, det som skiljer är variocam, en kamaxel och mätanordning för förbränningsluft och säkert en del grejor till, men inget direkt avgörande tror jag. Sen att motorena har olika karaktär och effekt är en helt annan sak

Kan inte heller hålla med om att 968 har en speciellt modernare konstruktion, väldigt mycket är identiska lösningar och komponenter. Däremot så kan jag hålla med om att 968:an har en moderare design, men det är en helt annan sak.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#15 Post by poh »

Luftmassemätare (varmtråd) i stället för luftmängdsmätare (klappa) gör iallafall 968:an modernare än 944:an.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users