944 Turbo, S2 eller 968, vilken krånglar minst?
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
944 Turbo, S2 eller 968, vilken krånglar minst?
Tänkte tanken att man kanske ska köpa en S2:a för den har det enklaste motorstyrsystemet jämfört med turbon och 968:an.
Turbon måste sköta allt relaterat till laddtryck m.m. och 968:an måste styra kamtiden på insugskammen. Extragrejor som kan krångla.
Medan S2:an behöver inte göra någonting utöver beräkna soppan för den aktuella lasten, samt justera tändningnen.
Vad tror ni?
Turbon måste sköta allt relaterat till laddtryck m.m. och 968:an måste styra kamtiden på insugskammen. Extragrejor som kan krångla.
Medan S2:an behöver inte göra någonting utöver beräkna soppan för den aktuella lasten, samt justera tändningnen.
Vad tror ni?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- Minsc S2
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2004-04-02 12:34:05
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
- Location: Ystad
- Contact:
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 245
- Joined: 2004-03-29 18:45:08
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Minsc S2
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2004-04-02 12:34:05
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
- Location: Ystad
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Statistiskt sett är nog S2:an det säkraste kortet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Man ska ju inte glömma att vi pratar om över 15 år gamla sportbilar så visst är det mycket grejer som kan gå sönder. De kanske inte gör det, men har man otur så råkar man ut för något "litet" bara det att det att det "lilla" av naturliga själ är bra mkt dyrare än motsvarande till en t.ex. Golf Gti.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Även 911 kan krångla.... sen om det är fantasipriser eller ej är väl upp till var och en att bedöma. Men visst håller en Porsche värdet bättre än en bruksbil ja. Köper man en 70-80 tals 911 och vårdar den så får man i princip tillbaka pengarna om man säljer den. Köper man en "sportig" bruksholk för samma pengar så får man inte det.... Frågan är om inte Porschen i det läget är det ekonomiskt sunda...poh wrote:Eftersom folk uppenbarligen köper 911:or från 70-80-talet till fantasipriser kan man kanske förvänta att grejorna håller hög kvalitet.
mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Vis av erfarenhet (gamla Saab turbos, som nog kvalar in som sportiga bruksholkar) tänkte jag försöka undvika köpa en bil med
ett komplicerat styrsystem.
S2:a känns då som ett vettigt alternativ, fast den kan säkert precis som alla andra bilar krångla, så mina farhågor är kanske obefogade.
944 Turbon lockar ju med sin prestanda, samtidigt som 968 lockar med sin relativt sett modernare konstruktion.
ett komplicerat styrsystem.
S2:a känns då som ett vettigt alternativ, fast den kan säkert precis som alla andra bilar krångla, så mina farhågor är kanske obefogade.
944 Turbon lockar ju med sin prestanda, samtidigt som 968 lockar med sin relativt sett modernare konstruktion.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
968an är den modernaste bilen, tänk på det. En S2 är kanske 5 år äldre än en 968, så 968an har nog goda möjligheter att vara mindre sliten. Sen att S2 har samma motor som 968 är skitsnack, det är två helt olika motorer som är väldigt olika att köra tack vare varvvilligheten hos 3.0litermotorn med Variocam. 968 har 30 hk till och dom märks!
inte snabbast bara bäst
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Motorerna har väldigt mycket gemensamma delar, det som skiljer är variocam, en kamaxel och mätanordning för förbränningsluft och säkert en del grejor till, men inget direkt avgörande tror jag. Sen att motorena har olika karaktär och effekt är en helt annan sak
Kan inte heller hålla med om att 968 har en speciellt modernare konstruktion, väldigt mycket är identiska lösningar och komponenter. Däremot så kan jag hålla med om att 968:an har en moderare design, men det är en helt annan sak.
Kan inte heller hålla med om att 968 har en speciellt modernare konstruktion, väldigt mycket är identiska lösningar och komponenter. Däremot så kan jag hålla med om att 968:an har en moderare design, men det är en helt annan sak.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users