Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

#1 Post by notetoself »

Saabturboåkare som tänkte ge porsche en chans så jag
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.

Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.

Alla tänddelar utom tändspolen är nya. Ska prova att byta denna senare idag.

Rätt mängd kommer i returen.

Förslag?

/Mattias
Last edited by notetoself on 2004-08-21 10:15:23, edited 3 times in total.

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#2 Post by sssswe »

Porsche och Saab är bra kombination. Jag kör själv 9000 turbo vintertid och 944 s2 sommartid!

Det låter ju som att din bränslepump slår till i alla fall eller? Annars så finns ju det klassiska reläet till bränslepumpen som är en förslitningsvara.

MVH

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Kollat säkringen till pumpen? På den vi har var det både pumprelät och säkringen samtidigt... säkringen var glapp/dålig kontakt... symptomen efter att relät var bytt var att den startade men kunde lägga av närsom helst pga gupp eller det hemska påfundet gatstensbeläggning... lite universalspray ala 5-56 och klämma åt kontakterna lite så har det funkat bra sen...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

sssswe wrote:Porsche och Saab är bra kombination. Jag kör själv 9000 turbo vintertid och 944 s2 sommartid!
Jag tycker porsche och BMW är en bra kombination... frugan har porschen (lånar den så ofta jag får och meckar med den när något behöver fixas... ;-) ) och jag har 2 BMW bilar och en BMW MC... :D

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som inte startar

#5 Post by Magnus K »

Turbo-Puh wrote:Saabturboåkare som tänkte ge porsche en chans så jag
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.
Välkommen in i vansinnet! :D Jag är väl (ö-)känd från STCS-forumet oxå med min konverterade 9-3 Type-R...
Turbo-Puh wrote:Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.
*klipp, klipp*
Rätt mängd kommer i returen. Efter att bilen dött är
stiften blöta.
För mycket soppa? Nåt fel med K-Jetronic:en, kärvande luftmassemätare som fastnat i öppet läge?

EDIT: Du har OK komp och så? Inget problem med topplockspackningen, va?

Mvh
Magnus K

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#6 Post by ninetofour »

hade liknande problem på min 924:a att bilen dog kort efter start. jag lämnade då in den till verkstad och då bytte de ut kallstartsventilen eftersom den fullkomligt dränkte motorn med bensin.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Hejhopp!

Tack för välkomnandet och för alla tips.

Reläet - har som sagt provat att tvångsköra pumpen och ingen skillnad.

K-Jettronicen - kan det naturligtvis vara, men den känns väldans fräsch. Rätt mängd i returen oxå.

Kallstartsventilen - Provade att koppla ur den. Hittade däremot en termogivare som jag byglade bort, då tände den lättare men inte mer än så.

Komp - ok.

Vidare:
Den tänder, men inte på alla cylindrar. Dock så tänder den bara sålänge startmotorn går. Känns som om det har nån kombination. Sitter det någon tändmodul? Reläet har ju 4+1 stift och det lilla brukar ju triggas av en modul, men jag hittar ingen och den har ju brytare så det känns tveksamt.

Vad säger ni people?

Mvh Mattias

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Testa att koppla tändspolens + direkt till batteriets + via en 10A säkring bara. Koppla bort originalsladden. Går det att starta då så kan felet vara i tändningslåset.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#9 Post by notetoself »

Japp, ska testa det på lunchen! (den står utanför fönstret på jobbet)

Tack som f-n!

Mvh Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#10 Post by ninetofour »

Vid närmare eftertanke har jag tidigare haft problem med bränslemängdsmätaren, kan det vara denna?
Likaså fungerar spridarna...

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#11 Post by notetoself »

NineToFour => tror ej det, känns hur bra som helst och plattan ligger rätt. Stiften är även blöta.

944_Driver + Övriga => Testade det, hjälpe ej.
Då han bara tänder på en cylinder fast samtliga stift får bränsle + har gnista så funderar jag på om kamremmen står fel.

Kamaxeln är ju lätt att ställa i rätt läge, men vevaxeln? Det är ju ett märke på remskivan men var är märket det ska peka mot?

Mvh Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#12 Post by notetoself »

Kollade kamrem etc. Alles ok.

Dock vet jag nu vad som är felet, dock ej vad det beror på.

Det kommer inget bränsle ur spridarna. Eller... Nja.
3 av dem kommer det inget ur och den fjärde bara pyttsar lite. Så är den hemska sanningen.

Hem och fundera.

Mvh Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#13 Post by notetoself »

Lämnade idag in spridarna på renovering. 1000 spänn. Nya kostar drygt 2000 så vi får se om det fungerar på tisdag.

förklaringen till att stiften vart blöta var förmodligen pga kallstarten.

Mvh Mattias

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#14 Post by notetoself »

Hjälpte ej, se ny tråd om mängdmätaren. Tips mottages tacksamt.
Vet inte varför jag la en ny tråd egentligen, lite onödigt. Jaja.

/M

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#15 Post by ninetofour »

jag hade inne bilen för byte av mängdmätaren och verkstaden menade att den gammla ej gick att åtgärda utan beställde ny från skroten, kostade ca 800:-

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]