Motortemp...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Motortemp...

#1 Post by Ducati »

Hej

Tycker att min bil har lite väl hög temp så fort det blir lite kö-körning, även vid vanlig körning
Den går nästan upp på gult, då hoppar fläkten igång och den gå ner på mitten, sen håller den på sådär.
Vad är "normalt", ska mätaren vandra sådär?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Lalle944
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-03-29 10:51:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Lalle944 »

Vet inte men min gör likadant, efter en stunds köande så blir motorn rätt varm.

User avatar
Thomas Plesner
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-04-03 11:39:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Motortemp...

#3 Post by Thomas Plesner »

Min blir oxå fort varm i köer och saktakörning, men däremot så börjar inte fläkten och jag vet inte hur länge jag ska våga vänta för att relät ska starta fläkten...

Nån som vet bra tips att eventuellt felsöka detta??

tacksam för svar i väntan på en varm sommar...
PCS# 8187
Porsche 944S -88

AKA Plessure

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#4 Post by Mikael Larsson »

Låter som om att ni alla har fel på givaren till fläktmotorn.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Ducati »

ja, jag börjar fundera på att byta till en givare som startar tidigare. Vid vilken temperatur skall den starta?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by nippe »

tjena,
min bil blir också varm rätt kvickt vid köer o krypande. Innan startade inte min fläkt, men sen bytte jag tempswitchen som sitter på kylaren. Nu startar fläkten när visaren är tämligen långt upp, nästan vid det gula. Men den kokar iaf inte över. Än så länge... :?
MVH Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#7 Post by Peter L »

Tjaba!

Som nybliven Till en 944-86 har jag upptäckt samma problem? det slog mig när Jag kollade frågorna (Jag har inte fått Haynes Än) kan det möjligen vara så att det tempgivarna till tempmätarna som ändrar sig? för det är väl ingen kärra som kokat än...?


peter :idea:

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

jag tror inte man ska bekymra sig allt för mycket så länge det inte stig in i "varningsområdet". Min mätare är också ganska "livlig" när man kör i köer och den har inte kokat eller hittat på nått dumt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Rylander
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-04-19 15:28:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Rylander »

Hade samma "problem" med min 84:a och upptäckte av en ren slump att tempmätaren ändrade sig markant när jag släckte ljuset eller slog av kupefläkten helt...mao så hade jag ett hyfsat spänningsfall till instrumenten när ljuset/fläkten var på vilket fick det att se ut som temperaturen var betydligt högre än vad den egentligen var. Kan vara värt att testa innan ni börjar byta givare etc!

Det finns för övrigt givare i USA som startar fläkten tidigare men dessa är avseda för riktigt varmt klimat (typ. Texas) och om bilen verkligen blir överhetad är det knappast lösningen utan då ligger problemet troligen i t.ex. kylaren, vattenpumpen eller själva motorn.

Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

#10 Post by Andreas Nitsche »

Hej.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar. :shock:

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Magnus K »

Hmm, svarade inte jag i denna tråd? :confused:

Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv. Då är el-termostaten nåt Biltema-grejs från en Golf, graderad till 86grader om jag minns rätt?

Dessutom, instrumenten i 924an verkar ju ha lite egna mättoleranser så jag tar temp-mätaren mest som en grov indikering. (Dito för oljetrycket! :( )

mvh
Mangan

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Ducati »

Nu har jag köpt en ny givare på Mekonomen, den är graderad 85-95, antar att det betyder start vid 95 och så går den ned till 85.
Jag har även noterat att bilen läcker kylarvätska...
Byter givaren i morron och kollar om jag kan lokalisera läckaget.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Ducati »

Mekonomen-givaren var naturligtvis fel, den hade tre anslutningar men min har 2....får se om jag hittar någon annan. Biltemagivaren låter intressant
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Magnus K wrote: Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv.
Min 944:a uppför sig precis på samma vis och har så gjort sedan jag bytte kylare, pump och termostat för 3 år sedan. Jag tror det är ok.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by nippe »

Andreas Nitsche wrote:Hej.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar. :shock:
Tjena, jag fick med fel givare från Mekonomen.Den hade tre stift precis som Ducati skriver... Jag fick en från Alfa 75 tror jag som passade sen...
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users