Fälgmutterproblem

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
TurboMats
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-15 16:02:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Fälgmutterproblem

#1 Post by TurboMats »

Jag har lyckats tappa bort en uppsättning fälgmuttrar till mina Cup2-fälgar. :( Nu har jag original telefonfälgarna på med andra muttrar som jag fått för mig är av magnesium. Kan detta stämma? Bilen är en turbo S från -88. Hur kan jag kolla vad det är för material? Går dessa att använda till Cup2-fälgarna av aluminium?

Mvh Mats

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#2 Post by 944_968CS »

Hej,

Vad jag kan se i PET så är det samma muttrar både till orginal fälgarna och Cup 2 fälgarna. Materialet är Aluminium.

/Bosse

User avatar
TurboMats
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-15 16:02:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by TurboMats »

Tack för svar! Det låter bra om det är aluminium i båda. Då räcker det att köpa nya låsmuttrar. Mina borttappade var Porsche orginal. Nån som vet vad dessa kan kosta? Finns det prisvärda alternativ?
Fanns det inte magnesiumfälgar till turbo S?

/Mats

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#4 Post by skillz »

TurboMats wrote:Tack för svar! Det låter bra om det är aluminium i båda. Då räcker det att köpa nya låsmuttrar. Mina borttappade var Porsche orginal. Nån som vet vad dessa kan kosta? Finns det prisvärda alternativ?
Fanns det inte magnesiumfälgar till turbo S?

/Mats

300kr styck per alubult på porsche.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

500kr för ett set med lås på bildelsbasen online.

Fanns magnesiumfälgar som satt på turbo cup bilarna.. telefon design.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#6 Post by hairy »

300kr styck per alubult på porsche.
svindyrt 6000kr för 20st , är set sånna sväriska och inte koniska muttrar

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

skillz wrote:
TurboMats wrote:Tack för svar! Det låter bra om det är aluminium i båda. Då räcker det att köpa nya låsmuttrar. Mina borttappade var Porsche orginal. Nån som vet vad dessa kan kosta? Finns det prisvärda alternativ?
Fanns det inte magnesiumfälgar till turbo S?

/Mats

300kr styck per alubult på porsche.
En uppsättning låsmuttrar (inte bult, alla Porsche jag kommit i kontakt med har mutter) (4 st) på PC kostar mycket mindre än 300 kr/st. Minns inte exakt men jag har absolut inte betalat 1200 kr när jag köpte för ett par år sedan. Nya utförandet (med 993 artikelnummer) är dessutom både bättre och snyggare än dom orginalmontarade från 80-talet (som ju kan kärva som attan)

Ska man köpa annat har jag för mig att det är M14 (x1,5?) och helt vanlig vinkel på konan, men jag är inte säker
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#8 Post by skillz »

Menade självklart mutter..
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#9 Post by hairy »

har en uppsättning 16 fuch fälgar och dom har jag för mig att det var svärisk "kona" och inte tex 45grader , men nu pratade ni ju inte om fuch fälgar

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Bosse »

Alla Porsche som jag kommit i kontakt med har MUTTRAR och är i Aluminium.
De är alla sväriska mot fälgen.
Det finns att köpa Orginal Porsche aluminium låsmuttrar. Sats om 4 styck och specialhylsa till muttrarna för 500 sek (hos Sandén)
Det finns också muttrar i stål men detta är inte orginal Porsche.
Bosse

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#11 Post by Notch »

Alla Porsche lm-fälgar (924 vet jag inget om) före 996/Boxter har sfärisk (kulformad) anläggningsyta mellan fälg och mutter. Kulan har radie 14 mm.

De vanliga bultarna/muttrarna man köper hos däckhandlaren har radie 12 mm på kulan, dvs. en något mindre kula. Om man drar fast sina lm-fälgar med sådana muttrar blir det ett fult avtryck i fälgen.

Om man drar fast sina lm-fälgar med en konisk mutter blir hålen koniska - inte så bra. :-)

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#12 Post by hairy »

Fanns det inte magnesiumfälgar till turbo S?
det var någon bekant till mig som sa att fuch fälgarna var av någon alu/magnesium legering , stämmer det?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users