968cs info sökes av er erfarna Porsche ägare

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
rOdent
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2005-05-03 21:12:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

968cs info sökes av er erfarna Porsche ägare

#1 Post by rOdent »

Hej på er alla här,
Jag funderar mkt allvarligt på att skaffa en 968cs och vänder mig därför till er som kan dessa bilar. Kan ni med erfarenheter dela med er oavsett det är positiva eller negativa sådana. Vad ska man se upp med? Finns det ökända lik till salu? Vet ni något om de x som finns till salu nu?
Jag är tacksam för allt.

MVH
Johan Åhman

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Cédric »

det här verkar vara ett schysst ex:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12749

Nån gång inom en inte alldeles för avlägsen framtid (rätt sida av 30 års strecket :) ) så kommer en 968cs ingå i min bilskara, om inte miljöpartiet sätter stopp för det.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Ja vad skall man säga, jag vet inte om några riktiga ras till bilar här i sverige men det finns säkert.

Vad skall du använda bilen till, åka bana eller glassätarbil.

Ett fel som tydligen är relativt vanligt på 968:or är att pinionlagren i växellådan ger upp i och det medför ett härligt vinande från lådan,,, på min bil började vinandet vid 60 km/h så det är absolut något att kolla för det är en reparation på runt 15000:-.

Sen är det de eviga tjatet om M030 som visst är trevligt med grövre krängare, större bromsar fram och justerbara dämpare som förmodligen är slut eftersom det är en +10 år gammal bil.

option 220 diff är ju också ett stort plus i kanten

Köp bil av någon som kör bana för då har han förmodligen hittat dom flesta felen och åtgärdat dom samt att bilen förmodligen är välservad.

Den bilen på Rejsa.nu tycker jag verkar OK
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Bosse »

Håller helt med Magnus.
Skall du använda bilen för semesterresor och liknande så välj en vanlig 968a 92 till 94.
Ljudnivån i CS är ganska så tröttsam vid långkörning.
(alla 95or är CS och en hel del med diger tillvalslista som gör dessa till normala 968or med hög ljudnivå i bilen)
Bozo

rOdent
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2005-05-03 21:12:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by rOdent »

Hej och tack för era svar.

Det är tanken på en styv, stum, obekväm bil med ordentliga stolar ( läs skalstolar ) som lockar mig. Den är inte tänkt som bruksfordon som shopping och semester utan som entusiastfordon och ta ut den lite på bana. Jag var uppe i HBG förra tisdagen och provade en cs och blev sjukligt förälskad i stumheten och och känslan i bilen.

Den maritimblå på rejsa saknar skalstolarna, dock så sitter det andra stolar av samma karaktär.

MVH
Johan

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Bengt »

Första årgången (-92) har vevstakar som är undermåliga och absolut bör bytas ut. Porsche har utfärdat en instruktion till verkstäderna att vevstakarna inte får sättas tillbaka om man tar av dem, men de har inte meddelat ägarna hur dåliga de är (svagt). Jag har ett block från -92 med stort hål i sidan från ett dylikt ras ( nej jag köpte den så).
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#7 Post by MarcusLi »

Bengt, det gäller samtliga 968 förmodar jag? Även motorer som inte är trimmade?
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Bengt »

Ja, tyvärr Markus. Jag kan maila servicemeddelandet om du vill.
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#9 Post by Bengt »

Jag har lagt upp en bild i garaget. Staken i mitten är från turbo S. De sintrade 968 stakarna i senare utförande är förstärkta just där den här har gått av.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#10 Post by Dart »

se upp för kammar som pajjar, händer mellan 9000 och 20 000 mil, då måste i princip hela toppen plockas ner=dyrt
vindruta e svindyrt att byta
luftmassemätare har jag hört knasar lite av och till
se till att göra en 4hjulsinställning och cornerweight samt styva däck fram så går den som bäst
pma om du är sugen på en vanlig(icke-cs)968 med CSchassie i garanterat fint skick med nya kammar, ruta och feta techartfälgar mm=)
inte snabbast bara bäst

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#11 Post by Fredrik C »

Jag måste nog ändå säga att man åker förvånasvärt bra i CS;ens skalstolar på långresan. Man kan ju inte flytta sig så mycket, men det är ändå en vilsam körställning.
Jag skulle nog leta efter en bil med diffbroms om jag vore dig. Stötdämpare, bromsar mm kan man ju alltid byta i efterhand. Men att byta/ hitta en låda med diffbroms är nog lite knöligare :roll: .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]