CO%

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

CO%

#1 Post by hairy »

vid besiktningen låg co 13 , andra gången dom mätte efter att åkt lite med den låg den på 9,5 , var till den lokala värkstaden och skulle sjustera co men det jick inte efter att ha skruvat ner den i botten låg ( det ska bara behövas så lite som ett halvvarv max ett varv ) värdet på 8,5 men då men då gick bilen så dåligt att den dog , han sa att luftmängdmätaren är trasig ( kan tillägga att bilengår dåligt på tomgång sedan jag skulle starta bilen en gång i sutet på förra sesongen) så åkte till skroten och köpte ny , bilen går inte något bättre på tomgong , ska leta efter värksta som har tid att co systera , den går säkert lika pissigt med den nya lmm

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det är säkert något annat fel som spökar för dig.. soppatryck?, tps?, tempsensor?, tändsystem?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#3 Post by hairy »

tempsensor
den kan ju je ifrånsig signaler att det är 2+ grader i kylvatnet , altså motorn är jätte kall och behöver mer soppa , fick tid för co koll kl13 på mondag

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#4 Post by hairy »

co% låg på 9.9 med nya lmm också så den ska lämnas tillbaks , var och besiktigade den idag , så nu får man en månad till att leta fel , vatten tempgivaren kostade 240kr på porschecenter , så det kanske blir en sådan

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Mät upp givaren först, en billig multimeter kostar 200 spänn och lär hjälpa dig med mer än att kolla tempgivaren.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#6 Post by hairy »

böt iallafall temp felsensorn( ungefär 150-200 ohm fel )och bilen går mycket bettre men co halten är fortfarande lika hög , hade bilen inne på värkstan för felsök och han sa att det var tps:n som var kack , den gick på 1000 kr , om man skulle köpa en beggad sådan fins det något sett att kolla upp om den är hel eller trasig ?
har en multimeter nu ,om det jelper

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

TPS:n är lätt att kolla upp på våra tidiga bilar, det är bara en treläges strömbrytare. Tomgång (ska klicka när man stänger spjället) = 0 ohm mellan stift 1 och 2, fullgas = 0 ohm mellan stift 2 och 3. Alla lägen mellan tomgång och fullgas = oändlig resistans mellan alla stiften.

Skulle det inte klicka när man öppnar och stänger spjället så kolla om det inte går att justera TPS:n lite genom att lossa den och vrida lite på den. Troligen passar det bra med en från nästan vilken bil som helst med motronic 1.1 eller 1.3 om du ska ut på skrotjakt

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#8 Post by JDr »

Ursäkta en oerfaren...
Vad exakt är TPS?? vad gör den och vart finns den?

User avatar
PT944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2005-02-17 09:32:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: STENUNGSUND
Contact:

#9 Post by PT944 »

hairy wrote:böt iallafall temp felsensorn( ungefär 150-200 ohm fel )och bilen går mycket bettre men co halten är fortfarande lika hög , hade bilen inne på värkstan för felsök och han sa att det var tps:n som var kack , den gick på 1000 kr , om man skulle köpa en beggad sådan fins det något sett att kolla upp om den är hel eller trasig ?
har en multimeter nu ,om det jelper
Har du kollat om du inte har en liten läcka på innsugsröret????
starta bilen spruta startgas vid innsugsröret
stiger varvtalet då har du förmodlingen en läcka?
ev en avgasläcka kan det vara oxå
Tony O

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#10 Post by hairy »

ev en avgasläcka kan det vara oxå
det sitter ju ingen lamda på 82:orna , vid avgas läck borde det bli marginelt bätre co

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#11 Post by Raukman »

Hade själv stora bekymmer med hög co förrut, då var min tomgångsmotor kass! :shock: :?
Kan va värt å kolla, gasa upp bilen å släpp sedan gasen å kolla att han stabiliserar sig långsamt mot slutet, från 1700-1800rpm å neråt till tomgång. Prova sedan samma sak med kabeln, på tomgångsservot, bortryckt.

//Peder

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

Det är bara bilar från 85.5 och framåt som har tomgångsmotorn. Tidigare bilar har bara en ventil som påverkas av uppvärmingen från ett litet element och motorns värme, databoxen kan inte påverka tomgångsvarvtalet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#13 Post by hairy »

tps:n klickade inte med gas vajern på ( har ej mätt glömde multimetern hemma)så jag får släppa på gas vajern

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#14 Post by hairy »

efter att ha jysterat tps:n , inte F-n blev det någon skilnad , jäkla skit bil

User avatar
GLi
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-02-13 19:12:36
Contact:

CO%

#15 Post by GLi »

Kolla vacuum slangar, byt olja kolla tändsystemmm. Om inget annat hjälper så får du väl ordna "besktningssoppa" 8) ...dvs minst 10% K-sprit och resten bensin. Denna blandning brukar få igenom riktiga "högpoängare".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]