924 trim?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
the_element
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2005-06-27 18:19:51
Contact:

924 trim?

#1 Post by the_element »

hur trimmvänlig är en 924:a?
går det göra något för att få mer hästar?
eller ska jag lägga pengarna på att köpa en porsche 944 och trimma en sådan istället?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

924 turbo är trimvänlig... men N/A modellen är ju som alla sugmotorer sämre utdelning per investerad krona.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Ska du trimma motorn heter svaret 924 turbo (931) eller 944 turbo (951), enklast med det senare. Att trimma en vanlig 924 eller 944 är precis som alla andra sugmotorbilar svindyrt om man jämför med en turbo.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by daijo »

Kolla denna länken http://www.924.org/techsection/technical.htm , svarar på det mest. Kontentan är som de andra säger att det är svårt att få ur nåt mer ur motorn utan att pressa in mer luft med turbo/kompressor. Den mest briljant enkla lösningen jag har sett är att slopa insprutningen och sätta en kompressor typ Eaton direkt på insuget i motorn och en Weberförgasare i andra ändan. En kille som vid namn John Butera byggde ett sådant kit på tidigt 80-tal tror jag. Med det gjorde en 924 0-100 på 7,7s med resten av motorn orörd :-) Delarna till nåt liknande skulle man kunna få för en spottstyver på Ebay. Tyvärr får man inte ha så kul i Sverige vad jag förstår:-(
Daniel Hjort
PCS #9653

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

#5 Post by skipper »

nää, det går inte att besikta en bil som är ombyggd så, tyvär....

// lasse

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by daijo »

Får man lägga till en kompressor överhuvudtaget, dvs. om man behåller insprutningen? Vad gäller egentligen om man byter till ett elektroniskt insprutningsystem?
Daniel Hjort
PCS #9653

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

1. Nej.
2. Det får du inte.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

skipper
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2004-04-01 19:06:10
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979
Location: stockholm
Contact:

#8 Post by skipper »

du får byta till en modernare motor, med medföljande avgasrening, det är nog ok att höja effekten något, typ 20% eller så...

men det är det nog inte lönt att göra, bättre att skaffa en turbo bil från början!

// lasse

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#9 Post by daijo »

Misstänkte det... Ett sånt projekt hade ju inte haft nåt med förnuft att göra överhuvudtaget utan skulle drivas av ren experimentlust:) Det är alltid roligare att göra än att köpa:)
Daniel Hjort
PCS #9653

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

daijo wrote:Misstänkte det... Ett sånt projekt hade ju inte haft nåt med förnuft att göra överhuvudtaget utan skulle drivas av ren experimentlust:) Det är alltid roligare att göra än att köpa:)
Alltså ... bara för att det inte är lagligt (= inte möjligt att besiktiga bilen i det skicket) så är det väl inget som säger att du inte ska bygga en sån motor? :wink: Du måste ju prova om det går, eller hur? :mrgreen:

Sen om du vill prova motorn i din bil och provköra en liten bit är det nog ingen här som skvallrar ... 8)

Se så, bygg nu! :#944burn:



/m – med funderingar på större turbo, laddluftkylare och högre laddtryck ... varför ska man annars ha en turbomotor? :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#11 Post by Utzon.se »

Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Magnus K »

skipper wrote:du får byta till en modernare motor, med medföljande avgasrening, det är nog ok att höja effekten något, typ 20% eller så...

men det är det nog inte lönt att göra, bättre att skaffa en turbo bil från början!

// lasse
Nope... Det får du inte. På bilar reggade efter -74 så måste motorn följa det avgasintyg som tillverkaren/importören ordnat för den specifika motorn. Inga undantag, pilla i tändsystem el bränslesystem el avgasrening är ej tillåtet!

Surt egentligen, som jag ser det vore det närmast en välgärning att byta K-Jet med blyad 98-soppa mot ex MegaSquirt och E85... Men se det får vi inte för Vägverket...

Håller med om att det är bättre att köpa en turbo om det är trim man är ute efter!

Mvh
Magnus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Magnus K wrote:Surt egentligen, som jag ser det vore det närmast en välgärning att byta K-Jet med blyad 98-soppa mot ex MegaSquirt och E85... Men se det får vi inte för Vägverket...
strunta i megaskvätt och kör E85 med K-jet istället så är det ingen som märker något... ;)

Det ska ju tydligen vara ganska enkelt att konvertera K-jet för att köra på E85.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#14 Post by Andreas G »

Ny här.
Finns det mer info att få om E85 konv. för 924 N/A, det verkar spännande.
Då kanske man kan höja kompet lite, eller?

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Magnus K »

Andreas, kika på http://www.etanol.nu och sök efter k-jet så borde du få huvudprinciperna för en konvertering.

Själv är jag lite osäker på om min kärra (som vill ha blyersättning) klarar att konverteras eller om jag kan/måste blanda i blyersättning även i fortsättningen.

Mvh
Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users