924 trim?
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2005-06-27 18:19:51
- Contact:
924 trim?
hur trimmvänlig är en 924:a?
går det göra något för att få mer hästar?
eller ska jag lägga pengarna på att köpa en porsche 944 och trimma en sådan istället?
går det göra något för att få mer hästar?
eller ska jag lägga pengarna på att köpa en porsche 944 och trimma en sådan istället?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
924 turbo är trimvänlig... men N/A modellen är ju som alla sugmotorer sämre utdelning per investerad krona.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2290
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 182
- Joined: 2005-05-05 11:29:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Kolla denna länken http://www.924.org/techsection/technical.htm , svarar på det mest. Kontentan är som de andra säger att det är svårt att få ur nåt mer ur motorn utan att pressa in mer luft med turbo/kompressor. Den mest briljant enkla lösningen jag har sett är att slopa insprutningen och sätta en kompressor typ Eaton direkt på insuget i motorn och en Weberförgasare i andra ändan. En kille som vid namn John Butera byggde ett sådant kit på tidigt 80-tal tror jag. Med det gjorde en 924 0-100 på 7,7s med resten av motorn orörd Delarna till nåt liknande skulle man kunna få för en spottstyver på Ebay. Tyvärr får man inte ha så kul i Sverige vad jag förstår:-(
Daniel Hjort
PCS #9653
PCS #9653
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 182
- Joined: 2005-05-05 11:29:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
1. Nej.
2. Det får du inte.
2. Det får du inte.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 182
- Joined: 2005-05-05 11:29:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Alltså ... bara för att det inte är lagligt (= inte möjligt att besiktiga bilen i det skicket) så är det väl inget som säger att du inte ska bygga en sån motor? Du måste ju prova om det går, eller hur?daijo wrote:Misstänkte det... Ett sånt projekt hade ju inte haft nåt med förnuft att göra överhuvudtaget utan skulle drivas av ren experimentlust:) Det är alltid roligare att göra än att köpa:)
Sen om du vill prova motorn i din bil och provköra en liten bit är det nog ingen här som skvallrar ...
Se så, bygg nu!
/m – med funderingar på större turbo, laddluftkylare och högre laddtryck ... varför ska man annars ha en turbomotor?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Nope... Det får du inte. På bilar reggade efter -74 så måste motorn följa det avgasintyg som tillverkaren/importören ordnat för den specifika motorn. Inga undantag, pilla i tändsystem el bränslesystem el avgasrening är ej tillåtet!skipper wrote:du får byta till en modernare motor, med medföljande avgasrening, det är nog ok att höja effekten något, typ 20% eller så...
men det är det nog inte lönt att göra, bättre att skaffa en turbo bil från början!
// lasse
Surt egentligen, som jag ser det vore det närmast en välgärning att byta K-Jet med blyad 98-soppa mot ex MegaSquirt och E85... Men se det får vi inte för Vägverket...
Håller med om att det är bättre att köpa en turbo om det är trim man är ute efter!
Mvh
Magnus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
strunta i megaskvätt och kör E85 med K-jet istället så är det ingen som märker något...Magnus K wrote:Surt egentligen, som jag ser det vore det närmast en välgärning att byta K-Jet med blyad 98-soppa mot ex MegaSquirt och E85... Men se det får vi inte för Vägverket...
Det ska ju tydligen vara ganska enkelt att konvertera K-jet för att köra på E85.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Andreas G
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-07-22 19:56:02
- Bilmodell: 951 -86 951 -91
- Location: Uddevalla
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Andreas, kika på http://www.etanol.nu och sök efter k-jet så borde du få huvudprinciperna för en konvertering.
Själv är jag lite osäker på om min kärra (som vill ha blyersättning) klarar att konverteras eller om jag kan/måste blanda i blyersättning även i fortsättningen.
Mvh
Magnus
Själv är jag lite osäker på om min kärra (som vill ha blyersättning) klarar att konverteras eller om jag kan/måste blanda i blyersättning även i fortsättningen.
Mvh
Magnus
Who is online
Users browsing this forum: No registered users