Pris på 944 N/a?
-
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2004-04-04 15:01:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Höör
- Contact:
Pris på 944 N/a?
Hur många kronor skall man ge för en 944 ?
944 n/a-84, targa
Vit
Automatlåda
importerad 2000
samma ägare sedan dess
mätararställning ,11000 mil ( enligt olika proffs kan bilen knappast gått längre) slitage, m.m.
Nyservad, med alla remmar bytade. Kam-balans-servo-generatorem.
Nya bromsar runt om samt nya däck.
Ny auto-bilantenn
Invändigt i svart helskinn som är i mycket bra skick.
Går som ett spjut och har inga missljud.
Utvändigt är den helt ok i lack.
Finns inga påpekningar fr. SBP sedan införsel.
Vad skall den kosta???
Ett tips!
944 n/a-84, targa
Vit
Automatlåda
importerad 2000
samma ägare sedan dess
mätararställning ,11000 mil ( enligt olika proffs kan bilen knappast gått längre) slitage, m.m.
Nyservad, med alla remmar bytade. Kam-balans-servo-generatorem.
Nya bromsar runt om samt nya däck.
Ny auto-bilantenn
Invändigt i svart helskinn som är i mycket bra skick.
Går som ett spjut och har inga missljud.
Utvändigt är den helt ok i lack.
Finns inga påpekningar fr. SBP sedan införsel.
Vad skall den kosta???
Ett tips!
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det låter som en trevlig bil. Är den fin så är den nog värd de pengarna som John och Broberg säger.
Automat är kul, men kan bidra till försäljningssvårigheter i framtiden vilket isåfall är ett argument till att pruta lite. Dock inget minus som sådant, det sägs att automatlådan är bra.
Ofta kräver försäkringsbolag larm och startspärr på bilar de försäkrar. Importbilar har inte alltid nya larm installerade, och därför kan det bli en framtida utgift.
Denna bil har ju varit i Sverige i 4 år, och då borde den visserligen ha någon form av larm.
Nu blev jag väldigt nyfiken på på Brobergs inlägg.
Vad menar med att import är ett minus, och skulle import 00 vara ett särskilt minus?
Väldigt många 944:or är importerade, liksom mina båda, så jag är nyfiken på en motivering.
Att import drar ner priset ser jag endast som en dålig anledning till prut, bilen är nödvädigtvis inte sämre för det, eller har jag missat något?
En sak slog mig, och det var att bilen har varit i Sverige i 4 år med samma ägare. Troligtvis ville importören använda bilen, och inte bara tjäna pengar på den.
Automat är kul, men kan bidra till försäljningssvårigheter i framtiden vilket isåfall är ett argument till att pruta lite. Dock inget minus som sådant, det sägs att automatlådan är bra.
Ofta kräver försäkringsbolag larm och startspärr på bilar de försäkrar. Importbilar har inte alltid nya larm installerade, och därför kan det bli en framtida utgift.
Denna bil har ju varit i Sverige i 4 år, och då borde den visserligen ha någon form av larm.
Nu blev jag väldigt nyfiken på på Brobergs inlägg.
Vad menar med att import är ett minus, och skulle import 00 vara ett särskilt minus?
Väldigt många 944:or är importerade, liksom mina båda, så jag är nyfiken på en motivering.
Att import drar ner priset ser jag endast som en dålig anledning till prut, bilen är nödvädigtvis inte sämre för det, eller har jag missat något?
En sak slog mig, och det var att bilen har varit i Sverige i 4 år med samma ägare. Troligtvis ville importören använda bilen, och inte bara tjäna pengar på den.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 78
- Joined: 2004-03-29 11:31:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
försäkring tänker jag mest på.. när jag var ute o surfade efter 944:or i höstas så tittade jag på en hel del 944 n/a .. och när man jämförde t.ex min som är import 87 och en som var import 00-02 (82-83-84) så var den som var importerad 00-02 mycket dyrare i försäkring..
och förklaring jag fick varför det var så att försäkringsbolagen räknade import -00 som nybil -00.. därav var min -82 import -87 billigare i försäkring än de andra nyligen importerade 944:orna..
så det är ingen personlig uppfattning, utan bara det jag har blivit informerad om.
så om inte en högre försäkringskostnad pga nyimport är ett minus så vet jag inte vad det är.. det är iaf inget plus.
sen det här med skick och mil på mätaren osv.. det bryr jag mig inte om så värst.. fifflar de i tyskland så fifflar de i sverige.. för självklart när du köper nyligen importerat så ska de tyska papprena komma med så klart! (tror det är ett grönt häfte där alla ägare osv står med).
ang. mil på mätaren.. det är väldigt väldigt jobbigt att ändra ställningen på 82-85a .. med tanke på att isf måste du sätta i en vajer i mätaren och låta den snurre tills den slår om till noll.. för öppna de jäkla burkjävlarna är F-n omöjligt (de går att få upp.. men då får du inte ihop dem igen sen )
och förklaring jag fick varför det var så att försäkringsbolagen räknade import -00 som nybil -00.. därav var min -82 import -87 billigare i försäkring än de andra nyligen importerade 944:orna..
så det är ingen personlig uppfattning, utan bara det jag har blivit informerad om.
så om inte en högre försäkringskostnad pga nyimport är ett minus så vet jag inte vad det är.. det är iaf inget plus.
sen det här med skick och mil på mätaren osv.. det bryr jag mig inte om så värst.. fifflar de i tyskland så fifflar de i sverige.. för självklart när du köper nyligen importerat så ska de tyska papprena komma med så klart! (tror det är ett grönt häfte där alla ägare osv står med).
ang. mil på mätaren.. det är väldigt väldigt jobbigt att ändra ställningen på 82-85a .. med tanke på att isf måste du sätta i en vajer i mätaren och låta den snurre tills den slår om till noll.. för öppna de jäkla burkjävlarna är F-n omöjligt (de går att få upp.. men då får du inte ihop dem igen sen )
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Det finns säkert de som skruvar mätaren baklänges. Fast det tar ju en hel evighet.
På gamla saabar med VDO-mätare är det bara att fila lite och sedan kan man ställa vilken mätarställning som helst.
Har man väl forcerat mätarhuset är det nog inga problem.
På gamla saabar med VDO-mätare är det bara att fila lite och sedan kan man ställa vilken mätarställning som helst.
Har man väl forcerat mätarhuset är det nog inga problem.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
poh : jo.. alltså när man väl är inne i mätarhuset är det inga problem att mixtra.. men.. när jag slutat jobbet sen lägger jag upp en bild på mitt gamla mätarhus.. jag ville se vad som hade gått sönder där i..
det tog mig ett tag att komma in.. fyfan säger jag bara.. det är fint nu
det tog mig ett tag att komma in.. fyfan säger jag bara.. det är fint nu
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Lars
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2004-03-30 08:33:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra norrland
- Contact:
Det här med försäkringsbolagen och import är ju lite löjligt tycker jag. Nu hade jag inga problem att försäkra min importerade bil ändå men man blir ju lite irriterad.
Jag menar, ALLA porschar är så vitt jag vet importerade till Sverige. Sen om den är privatimporterad eller via svenska generalagenten borde ju inte spela så stor roll, som det faktiskt verkar göra.
//Lars
Jag menar, ALLA porschar är så vitt jag vet importerade till Sverige. Sen om den är privatimporterad eller via svenska generalagenten borde ju inte spela så stor roll, som det faktiskt verkar göra.
//Lars
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW
Saab 9-3 vector -04
SSIW
-
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2004-04-04 15:01:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Höör
- Contact:
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
Problemet med den här frågeställningen (och dess eccéns doftar "klipp") är, (och det kanske faktikst inte finns så många "klipp" där ute), man får vad man betalar för...
Jag vet, jag och alla andra som köper bil, oavsett vad det är för bil, vill gärna intala sig att man gjort ett klipp, men faktum är att man bara betalat "marknadsmässigt pris" - dsv. det pris som någon är maximalt är beredd att betala - dvs. man är "torsken" eftersom man betalat mest och gjort affären...
Kalla det gärna cyniskt, men det är här "dagrömmarna slutar och verkligheten tar vid" som någon motor-blaska skrev...
Min far brukar säga, jag byter inte bil så ofta eftersom då slipper jag bli blåst så ofta - ju mer sällan jag byter bil - desto mer tjänar jag! Jag börjar inse att han har rätt...
Jag vet, jag och alla andra som köper bil, oavsett vad det är för bil, vill gärna intala sig att man gjort ett klipp, men faktum är att man bara betalat "marknadsmässigt pris" - dsv. det pris som någon är maximalt är beredd att betala - dvs. man är "torsken" eftersom man betalat mest och gjort affären...
Kalla det gärna cyniskt, men det är här "dagrömmarna slutar och verkligheten tar vid" som någon motor-blaska skrev...
Min far brukar säga, jag byter inte bil så ofta eftersom då slipper jag bli blåst så ofta - ju mer sällan jag byter bil - desto mer tjänar jag! Jag börjar inse att han har rätt...
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
mans71 wrote:Problemet med den här frågeställningen (och dess eccéns doftar "klipp") är, (och det kanske faktikst inte finns så många "klipp" där ute), man får vad man betalar för...
Jag vet, jag och alla andra som köper bil, oavsett vad det är för bil, vill gärna intala sig att man gjort ett klipp, men faktum är att man bara betalat "marknadsmässigt pris" - dsv. det pris som någon är maximalt är beredd att betala - dvs. man är "torsken" eftersom man betalat mest och gjort affären...
Kalla det gärna cyniskt, men det är här "dagrömmarna slutar och verkligheten tar vid" som någon motor-blaska skrev...
Min far brukar säga, jag byter inte bil så ofta eftersom då slipper jag bli blåst så ofta - ju mer sällan jag byter bil - desto mer tjänar jag! Jag börjar inse att han har rätt...
Jo... Det har han på sätt och vis rätt i.... Men det finns alltid klipp att göra.... Det gäller att hitta en bil som ingen annan har fått upp ögonen för, och som ägaren inte inser vad den är värd.....
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- AntX
- S2-Poster
- Posts: 203
- Joined: 2004-03-30 07:50:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Danderyd
- Contact:
Fast luringen där kan ju vara att många andra redan ratat bilen och säljaren dumpar den på första bästa köpare och ger sken av att inte veta bilens rätta värde.Mr Z wrote:mans71 wrote:
Jo... Det har han på sätt och vis rätt i.... Men det finns alltid klipp att göra.... Det gäller att hitta en bil som ingen annan har fått upp ögonen för, och som ägaren inte inser vad den är värd.....
/Peter Z
Anders
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Exakt.... Så det gäller att ha 100% koll på vad man ger sig in på......AntX wrote:Mr Z wrote: Fast luringen där kan ju vara att många andra redan ratat bilen och säljaren dumpar den på första bästa köpare och ger sken av att inte veta bilens rätta värde.
Anders
Annars kan det gå illa......
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Plockar upp denna tråd igen.
Tänkte försöka klassificera de olika modellernas prisnivåer.
Och börjar med att lista upp dom som finns.
944 (2.5 liters 8-ventilare)
944 (2.7 liters 8-ventilare)
944S (2.5 liters 16-ventilare)
944 Turbo (220 hk)
944 Turbo S (250 hk)
944 Turbo (250 hk)
944 S2
968
968 CS
Hur ligger nu priserna?
Tänkte försöka klassificera de olika modellernas prisnivåer.
Och börjar med att lista upp dom som finns.
944 (2.5 liters 8-ventilare)
944 (2.7 liters 8-ventilare)
944S (2.5 liters 16-ventilare)
944 Turbo (220 hk)
944 Turbo S (250 hk)
944 Turbo (250 hk)
944 S2
968
968 CS
Hur ligger nu priserna?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users