Problem med tändningen...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
JTH
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2004-06-10 12:09:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

Problem med tändningen...

#1 Post by JTH »

Hej,
jag skulle behöva lite råd hur man enklast kontrollerar skruven på svänghjulet för läget av övre dödpunkt. Jag har problem med tändningen, bilen går bara på två cylindrar under 1500 rpm och över 4500rpm dör den. Jag har bytt det mesta i tädningsväg, kablar, rotor, fördelarlock, varvtalsgivare, spole, databox och inget hjälper. Det verkar som att tändnngen är felinställd, att den tänder på felställe, för tidigt eller för sent.

Det hör också till saken att jag har aldrig kört med den här motorn, jag köpte bilen utan motor och köpte en motor på skroten. Bilen är en 944 N/A -83 och motorn är från -84. Den tidigare ägaren hade satt i en turbomotor och använde styrboxen från en N/A.

Jag har också lyckats tappa en av skruvarna till fästet för varvtalsgivarna i hålet där givarna sitter, så den ligger väl inne i lammellerna och skramlar.

Är det enklaste sättet att komma åt svänhjulet att ta bort växellådan mm.?

Jag behöver verkligen lite goda råd.

Tack på förhand.

/Jocke

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Har du ett oscilloskåp så kan du mäta på signalen från givaren och jämföra med bilden i verkstandsmanualen, jag vill minnas att det finns en bild med spänningsnivåer angivna där.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

JTH
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2004-06-10 12:09:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

#3 Post by JTH »

Tyvärr så har jag inget oscilloskåp, jag ska försöka låna ett och kolla.

/Jocke

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users