944 TurboCup -86 | Puppans TurboCup 2005 Edition....
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
944 TurboCup -86 | Puppans TurboCup 2005 Edition....
Bil
Porsche 944 TurboCup 1986
Ägare
Peter "Puppan" Eriksson
Motor
Rak 4cyl radmotor, 3 Liters S2-block & vev,turbovevstakar,nya lager,ringar,nya remmar,p-boxar.Topp med komp 8,1:1 portad,49/40-ventiler,Z27 sportkam,Portatinsug, KKK K27/10 & 360-lager flowpreppad, oljekyl, 788cc spridare/3bar, Öppen dump, modifierad wastegate med 0.8bars fjäder,Separat Catchtank för Vehusvent pipercrossfilter, 2,5" Hardpipes,.3,5" downpipe, kompl 3" avgassystem! NIRA insprut
Effekt
430hk/644NM (bromsat)
Transmission
5-växlad org. Turbocuplåda,starkare synkningar 40-procentig lamelldiff, Ny tryckplatta + sinter-lamell. lådan placerad bak för 50/50viktfördelning
Chassi
LEDA ställbara coilovers runt om 24 klicks dämpare Eibachfjädrar
27mm krängare i fram
21mm ställbar krängare i bak
Nya teflon bussningar runt om
Bromsar
Original hållborrade Turbocupskivor 299mm med fyrkolvsok. Bak Original hållborrade Turbocupskivor. Blåa pagid runt om. Dot 5.1 Rejsbromsvätska Större på “G”
Fälgar
RIAL Daytona Race 19x8,5 fram, 19x10 bak, Porsche Cup 8 x 17 9x17
Däck
Toyo 275x19 bak 235x19 fram gatdäck. Toyo R-däck 255 bak, 235 fram
Kaross
968Turbo bakvinge samt GTR-banan vinge för banåka, Gemballa frontläpp med splitter fram, plasthuv med luftutsläpp, Lättvikts speglar, vita blinkers, färganpassade bakljus, lättad på all underedsmassa innerskärmar m.m
Lack
Alpinvit med Dekor och rejs-svart motorhuv.
Inredning
Dörrsidor, tak och inredning av lättviktsmodell, inga asfaltsmattor eller ljudisolering, saknar elhissar, ac, taklucka, baksäte mm, Matter aluminiumbur, 5-punkts Sabelt bälte, Recaro SPG stol, Momo mockaratt, brandsläckare, antenn för depå intercom, lambdamätare, turbotrycksmätare. Allt utom ratt och mätare orginal!
Prestanda
12.50/189km/h/402m med gamla motorn, hur snabb den är nu är onödigt att spekulera i men garanterat snabbare!
Bilsports Superstage 1.29,12
The Challenge 1.16
Kinnekulle 1.06
Mantorp 1.32
Å snabbare skall det för hoppningsvis gå
Å en bild som den ser ut för säsongen
[/img]
Porsche 944 TurboCup 1986
Ägare
Peter "Puppan" Eriksson
Motor
Rak 4cyl radmotor, 3 Liters S2-block & vev,turbovevstakar,nya lager,ringar,nya remmar,p-boxar.Topp med komp 8,1:1 portad,49/40-ventiler,Z27 sportkam,Portatinsug, KKK K27/10 & 360-lager flowpreppad, oljekyl, 788cc spridare/3bar, Öppen dump, modifierad wastegate med 0.8bars fjäder,Separat Catchtank för Vehusvent pipercrossfilter, 2,5" Hardpipes,.3,5" downpipe, kompl 3" avgassystem! NIRA insprut
Effekt
430hk/644NM (bromsat)
Transmission
5-växlad org. Turbocuplåda,starkare synkningar 40-procentig lamelldiff, Ny tryckplatta + sinter-lamell. lådan placerad bak för 50/50viktfördelning
Chassi
LEDA ställbara coilovers runt om 24 klicks dämpare Eibachfjädrar
27mm krängare i fram
21mm ställbar krängare i bak
Nya teflon bussningar runt om
Bromsar
Original hållborrade Turbocupskivor 299mm med fyrkolvsok. Bak Original hållborrade Turbocupskivor. Blåa pagid runt om. Dot 5.1 Rejsbromsvätska Större på “G”
Fälgar
RIAL Daytona Race 19x8,5 fram, 19x10 bak, Porsche Cup 8 x 17 9x17
Däck
Toyo 275x19 bak 235x19 fram gatdäck. Toyo R-däck 255 bak, 235 fram
Kaross
968Turbo bakvinge samt GTR-banan vinge för banåka, Gemballa frontläpp med splitter fram, plasthuv med luftutsläpp, Lättvikts speglar, vita blinkers, färganpassade bakljus, lättad på all underedsmassa innerskärmar m.m
Lack
Alpinvit med Dekor och rejs-svart motorhuv.
Inredning
Dörrsidor, tak och inredning av lättviktsmodell, inga asfaltsmattor eller ljudisolering, saknar elhissar, ac, taklucka, baksäte mm, Matter aluminiumbur, 5-punkts Sabelt bälte, Recaro SPG stol, Momo mockaratt, brandsläckare, antenn för depå intercom, lambdamätare, turbotrycksmätare. Allt utom ratt och mätare orginal!
Prestanda
12.50/189km/h/402m med gamla motorn, hur snabb den är nu är onödigt att spekulera i men garanterat snabbare!
Bilsports Superstage 1.29,12
The Challenge 1.16
Kinnekulle 1.06
Mantorp 1.32
Å snabbare skall det för hoppningsvis gå
Å en bild som den ser ut för säsongen
[/img]
Last edited by Puppan on 2005-04-29 22:32:52, edited 2 times in total.
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
Borttagnig av torsionfjädring till förmån för LEDA Coilovers...
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
Rent skall det bli så fram med stålborsten! Efter mycket slit vart jag ändå inte nöjd så då fick det bli blästerskåpet i stället....
Å då vart det så här!
Å då vart det så här!
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
Sen såg det mycket trevligare ut när saker började monteras tillbaks!
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
GAAAAHHHHH!!!! Asläcker!
Vill också ha blästerskåp.... är det ok om jag kommer förbi med en hög delar i vinter...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
hahapatand wrote:
GAAAAHHHHH!!!! Asläcker!
Vill också ha blästerskåp.... är det ok om jag kommer förbi med en hög delar i vinter...
Tyvärr har inte jag nåt heller, vi fick åka iväg och låna ett...
Men du kan få låna en stålborste
/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
Det är 299mm runt om... Jag har för mig att senare modeller har 320mm skivor??sweanders wrote:Puppan, är det 299 mm bromsar runt om på din eller 304/299? Original är det 299 fram och bak.
Håller på att plocka ihop en trevlig budgetsats som jag ev kan ha till fösäljning senare om det blir bra med 330mm skivor..
/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
Är det nån som behöver kolfibergrejer tex en huv så har jag en bra kontakt!
/Pete
/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Kul att du lägger upp din bil här Peter
Alltid lika skoj att se en turbo Cup
Vad har du för hårdhet på fjädrarna??
Alltid lika skoj att se en turbo Cup
Vad har du för hårdhet på fjädrarna??
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Okej jag ger mig Puppan, finishen får godkänt
Jag ringer imorn!
Jag ringer imorn!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Iofs är jag väl en sån skulle muttra något om "va' synd att inte behålla en turbo cup-bil orginal" ... men ...
Woohoo! Den är läcker! Och då har jag bara sett den på bild ... Måste få se den IRL någongång! Har du något filmklipp på den in action?
Woohoo! Den är läcker! Och då har jag bara sett den på bild ... Måste få se den IRL någongång! Har du något filmklipp på den in action?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Det är 304x32 på 87 Cup och 88 och på senare 951. Samma som 928S4 och GT. Blev lite konfunderad när du skrev original 300 mm.Puppan wrote:Det är 299mm runt om... Jag har för mig att senare modeller har 320mm skivor??sweanders wrote:Puppan, är det 299 mm bromsar runt om på din eller 304/299? Original är det 299 fram och bak.
/Pete
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Puppan skrev:
Ruggigt jädra fin.. Skitfin mm mm osv.....
Och ett riktigt bra resultat med blästerskåpet.. Ser ju nytt ut...
Den 3 litersmotorn.. Har du köpt den av Sandén eller byggt själv ?
Grymt häftigt, och hoppas att man får se den live i sommar...
Läjter
/Janne
Måste bara få gratulera eller vad man nu säger...3 Liters S2-block & vev
Ruggigt jädra fin.. Skitfin mm mm osv.....
Och ett riktigt bra resultat med blästerskåpet.. Ser ju nytt ut...
Den 3 litersmotorn.. Har du köpt den av Sandén eller byggt själv ?
Grymt häftigt, och hoppas att man får se den live i sommar...
Läjter
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Who is online
Users browsing this forum: No registered users