Chip med brytare monterat :)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

Chip med brytare monterat :)

#1 Post by Porrsche »

Halloj!

Idag fick jag äntligen tummen ur & monterade ett chip från Fekzen. Eftersom bilen har sugmotor och jag vill känna skillnaden så fick Fekzen fixa ett chip som går att växla mellan två olika programmeringar. I detta fallet valde jag dels orginal samt dels ett trim med varvtalsstoppet flyttat till 7000 varv/minut. En brytare är monterat framför växelspaken (tack till 951master för den) så jag kan byta program under färd.

Har tagit en liten provtur idag och visst är det skillnad. Med trim så låter bilen mindre!? Inte mycket men ändå klart hörbar skillnad. Det känns som om bilen går lite renare, lite bättre respons när man gasar. Varvade upp den till rödmarkeringen på fyran och tänkte precis testa toppfarten på nästa växel när jag kom ifatt bängen, bara att slå av, får fortsätta mina tester en annan dag.

Tänkte testa med en G-Tech mätare eller liknande. Är det någon här på forumet som har en sån man kan låna? Bor i Sollentuna
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Porrsche »

Nu finns lite bilder på operationen i garaget.

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#3 Post by Max »

Rolig lösning!

Att bilen lät mindre var oxå det första jag tänkte på efter att ha bytt chip, kul!

Lite OT men måste fråga vad fälgarna heter och vart man får tag på sådana? Riktigt snygga!

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by sweanders »

Max wrote:Rolig lösning!

Att bilen lät mindre var oxå det första jag tänkte på efter att ha bytt chip, kul!

Lite OT men måste fråga vad fälgarna heter och vart man får tag på sådana? Riktigt snygga!
På vilket sätt lät den annorlunda, om man lyssnar på en motor där blandningen ändras kan man i vissa fall höra skillnad på hur tonen (eller pitch kanske är rätt ord). Om en bil går fetare blir det en lite djupare ton och snålare lite vassare.

Är det någon som bänkat en bil med original och trim-chip ännu, om det är en hörbar skillnad skulle det vara intressant att se bränsle/luft-blandningen.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#5 Post by Max »

Det var intressant Anders!

I så fall skulle jag gissa på att den låter aningen djupare. Detta är bara vad jag tror, bilen stod avställd för vintern när jag bytte chip så det är möjligt att minnet sviker. Det jag med säkerhet kan säga är att den går aningen tystare.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Porrsche »

Max wrote:Lite OT men måste fråga vad fälgarna heter och vart man får tag på sådana? Riktigt snygga!
Fälgarna är av märket Fondmetal, vet dock inte vart man köper sådana (satt på när jag köpte bilen).
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Porrsche »

sweanders wrote:På vilket sätt lät den annorlunda, om man lyssnar på en motor där blandningen ändras kan man i vissa fall höra skillnad på hur tonen (eller pitch kanske är rätt ord). Om en bil går fetare blir det en lite djupare ton och snålare lite vassare.

Är det någon som bänkat en bil med original och trim-chip ännu, om det är en hörbar skillnad skulle det vara intressant att se bränsle/luft-blandningen.
Låter som den brölar mindre och låter lite vassare.
Min lilla hjärna tolkar det som om en mindre del oförbrända gaser letar sig ut i avgassystemet. Kanske någon tekniker kan ge en vettigare förklaring?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Kul Göran att du fick för dig att göra detta trots krockskadan! :D

Härligt att det dessutom verkar ge någon typ av skillnad. Snyggt montage av "rejs"-knappen också! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#9 Post by Porrsche »

patand wrote:Kul Göran att du fick för dig att göra detta trots krockskadan! :D

Härligt att det dessutom verkar ge någon typ av skillnad. Snyggt montage av "rejs"-knappen också! :D
Fint väder & lite lätt bakis = perfekta förutsättningar för lite terapijobb såsom att byta chip :)

Bilen är trots skadan fullt körbar, kör man tillräckligt fort så är det ingen som ser någon skada, motpartens försäkringsbolag skall betala notan. Nu är det bara att få tid hos PC eller någon annan verkstad för jobbet.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Porrsche wrote:Bilen är trots skadan fullt körbar, kör man tillräckligt fort så är det ingen som ser någon skada,
Aha så det var därför du monterade chippet! ;)

Skönt att det verkar lösa sig utan större strul iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#11 Post by FekZen »

Kan nämna att jag kan fixa chip-switch till er som är intresserade, PM till mig för mer info kring det.

Mvh//
Last edited by FekZen on 2006-01-12 09:58:51, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#12 Post by Porrsche »

FekZen, vad har du gjort med min bil?

Säkert kapat en sekund 0-100 :o

Nu när jag kört en vecka så är jag än mer nöjd med chippet.
0-100 tiden måste har kapats avsevärt eftersom jag inte behöver växla till trean längre, tidigare gjorde den inte 100 på tvåan men det gör bilen nu med råge.
Motorn känns rappare att köra med bättre svar vid gaspådrag.
Motorgången upplevs även som jämnare vid riktigt låga varv. Tidigare har jag upplevt att motorvarvet sjunkit lite för lågt när man kopplar ur och låter motorvarvet sjunka, vilket resulterat i att det vibrerar till när tomgången stabiliseras. Detta fenomen verkar vara bortblåst.

Söker fortfarande någon G-tech mätare att låna, vill väldigt gärna verifiera 0-100 tiden samt allmänt försöka mäta upp förändringarna.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
JoelS
S-Poster
Posts: 54
Joined: 2004-08-27 12:24:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#13 Post by JoelS »

Vars sitter databoxen?
Jag har letat som en tok runt passagerarens fötter men hittar inget.

Mvh Joel
Busis: Porsche 944 N/A -85b
Brukis: SAAB 9000T16 -88

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by bill b »

du måste lyfta på mattan
och skruva loss träluckan
i golvet!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#15 Post by FekZen »

bill b wrote:du måste lyfta på mattan
och skruva loss träluckan
i golvet!
precis :) den sitter lite hemligt till
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users