Byta stötdämpare men behålla höjden

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
hans69
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2007-07-22 22:09:49
Telefon: 0703990140
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Östersund
Contact:

Byta stötdämpare men behålla höjden

#1 Post by hans69 »

Tänkte byta dämpare till Bilstein/Koni under vintern på min 968. Info från Sanden gällande Bilstein är att de höjer bilen med 5-8mm. Alternativet är då att montera lägre fjädrar och på så sätt få en nettosänkning på ca 22-25mm. Då jag har 18" Cup2 med 235 däck så kommer däcken då att hamna väldigt nära skärmkanten. Någon som har en annan ide på hur jag skall göra om jag vill behålla nuvarande nivå eller sänka max 15mm? Bilen används endast på gatan, så höjd såväl som hårdhet är ok. CS fjädrarna är vad jag förstår 24mm lägre vilket då skulle ge ett netto på 16-19mm sänkning.

Hälsningar Hans
_2.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Byta stötdämpare men behålla höjden

#2 Post by Karl Birgander »

Vad har du för cambervinkel?
Dra du på 2 grader camber (=inte så mycket) så får du inte mycket mer slitage, men dock möjlighet att sänka lite och på köpet en trevligare bil.
win-win
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
hans69
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2007-07-22 22:09:49
Telefon: 0703990140
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Östersund
Contact:

Re: Byta stötdämpare men behålla höjden

#3 Post by hans69 »

Tack för snabbt svar. Om jag ändå skall sänka, ska jag ta ett steg till och montera ett H&R coilover kit som jag kan få till ett riktigt bra pris? I värsta fall får jag väl byta framdäcken till 225or annars. :#944burn:

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Byta stötdämpare men behålla höjden

#4 Post by Maxx »

hans69 wrote:Tack för snabbt svar. Om jag ändå skall sänka, ska jag ta ett steg till och montera ett H&R coilover kit som jag kan få till ett riktigt bra pris? I värsta fall får jag väl byta framdäcken till 225or annars. :#944burn:
H&R:s Clubsport coiloverkit med Nürburgringsättning (H&R-RSS-37-827-1/1 alt -2/1) är riktigt trevligt på gata och Nürburgring, men är lite mjukt för banmöten på svenska banor om man vill köra fort. Kan du få det till ett bra pris (Bilmodecenter säljer det för 18.830kr) så rekommenderar jag det verkligen som ett steg upp från original chassi.

Nu har jag i och för sig kört på 17-tummare, både gat- och r-däck, och 18-tummare gör det nog lite stötigare. Skillnaden mot original chassi blir nog markant. Så en liten reservation angående eventuell komfort, eller icke-komfort, på gata.

:#944burn:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Byta stötdämpare men behålla höjden

#5 Post by Karl Birgander »

Maxx wrote:(Bilmodecenter säljer det för 18.830kr)
Minns jag inte fel så brukar väl bilmodecenter har någon kampanj i december med trevligare pris också.
Har i alla fall varit så något/några tidigare år.

Då har prislappen varit kring 13' eller nåt sånt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
hans69
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2007-07-22 22:09:49
Telefon: 0703990140
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Östersund
Contact:

Re: Byta stötdämpare men behålla höjden

#6 Post by hans69 »

Hej,

låter ju bra, ska ta en funderare på det. Bilen kommer att gå på gatan till minst 99% tyvärr pga det långa avståndet till närmsta bana från Östersund, är det då ok att fortsätta med en original fjäderbenslagring till detta kit? Och är det alltid 18mm dvs. ett 1/1 kit till 968?

Hälsningar Hans

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Byta stötdämpare men behålla höjden

#7 Post by Maxx »

Mitt kit sitter på min 968 clubsport med standard fjäderbenslagringar (så vitt jag vet! De ser original ut.)

Angående om det ska vara 18mm eller 20mm har jag inte koll på. Min bil är utan M030-bromsar, dvs standard spindel. Misstänker att det är skillnaden, men vet ej.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
hans69
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2007-07-22 22:09:49
Telefon: 0703990140
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Östersund
Contact:

Re: Byta stötdämpare men behålla höjden

#8 Post by hans69 »

H&R kit beställt nu, blir spännande att prova till våren. Var 18mm infästning på min 968a i alla fall. :#944burn:

Tack för era tips, hälsningar Hans

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users