R-däck till vardags?
- Pcar
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2004-07-14 17:08:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
R-däck till vardags?
Funderar på att skaffa R-däck inför sommarens banträffar, men tvekar att skaffa nya fälgar också. Måste ju förr eller senare skaffa nya standarddäck i a f.
Ni som har R-däck, har ni separata fälgar för dem, eller kör ni vardagskörning med dem också? Slits R-däck fortare än standarddäck vid vanlig landsvägskörning? Är de markant sämre än standard i något avseende (regn, kallt väder t ex).
Mvh/Pelle
Ni som har R-däck, har ni separata fälgar för dem, eller kör ni vardagskörning med dem också? Slits R-däck fortare än standarddäck vid vanlig landsvägskörning? Är de markant sämre än standard i något avseende (regn, kallt väder t ex).
Mvh/Pelle
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag har inga vanliga sommardäck utan kör på 2 set R-däck har jag tänkt mig.
Jag tycker inte att dom verkar slitas annorlunda än vanliga sommardäck på väg och kör du på bana så håller R-däcken bättre, förra veckan körde jag upp till Gelleråsen och det var nollgradigt när jag startade och när vi körde på banan var det nog 5 grader eller något men jag tycker ändå att man hade riktigt bra grepp efter 2 uppvärmningsvarv.
Nackdelar är att det är inget kul när det är stående vatten på vägen samt att vägljudet blir lite/mycket högre beroende på vilka däck du väljer. Jag tycker att Toyo R888 verkar vara ett hyfsat vettigt allround däck eller Pirelli Corsa.
Innan du springer och köper R-däck ställ dig frågan hur mycket tid du kommer att tillbringa på banan.
Jag tycker inte att dom verkar slitas annorlunda än vanliga sommardäck på väg och kör du på bana så håller R-däcken bättre, förra veckan körde jag upp till Gelleråsen och det var nollgradigt när jag startade och när vi körde på banan var det nog 5 grader eller något men jag tycker ändå att man hade riktigt bra grepp efter 2 uppvärmningsvarv.
Nackdelar är att det är inget kul när det är stående vatten på vägen samt att vägljudet blir lite/mycket högre beroende på vilka däck du väljer. Jag tycker att Toyo R888 verkar vara ett hyfsat vettigt allround däck eller Pirelli Corsa.
Innan du springer och köper R-däck ställ dig frågan hur mycket tid du kommer att tillbringa på banan.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Dom flesta R-däck är godkända att köras med på väg. Se: http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
Går alldeles utmärkt på vanlig väg så länge det är torrt, sämre på blött/regn.
Kan slitas något snabbare än vanliga högprestandadäck men största skillnaden ligger nog i mönsterdjupet som brukar vara runt 5 mm istället för 7-8 mm.
En del "viner" kraftigt, speciellt de som har rent racingmönster.
Går alldeles utmärkt på vanlig väg så länge det är torrt, sämre på blött/regn.
Kan slitas något snabbare än vanliga högprestandadäck men största skillnaden ligger nog i mönsterdjupet som brukar vara runt 5 mm istället för 7-8 mm.
En del "viner" kraftigt, speciellt de som har rent racingmönster.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Snälla R-däck kan funka bra, typ Toyo R1R, Pirelli Zero-C mfl men dom håller inte så länge. Mer extrema R-däck t.ex Pilot Cup har lite för dåliga egenskaper vid kraftigt regn /stående vatten för att vara praktiska.
R-däcken "blästrar" hjulhus skärmkanter mm ganska ordentligt också pga att den mjuka gummiblandningen drar med sig mycket grus och småsten.
/Dea
R-däcken "blästrar" hjulhus skärmkanter mm ganska ordentligt också pga att den mjuka gummiblandningen drar med sig mycket grus och småsten.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Japp mer eller mindre i alla fall,, japp Bridgestone RE540 och är det någon som har 2 begagnade 255/40 -17 så är jag lite intresserad.Anders Larsson wrote:Aha..samma däckmärke på båda uppsättningarna?
Undra hur det kommer att se ut med gula bakfälgar och svarta fram,, ganska OK tror jag
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Pcar
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2004-07-14 17:08:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]