944 -84 Startproblem!
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
944 -84 Startproblem!
Hejsan!
Har en 944 -84, jag köpte den för 1 år sedan och den har gått bra. Insåg rätt tidigt att den var svårare att starta när det var varmt ute men okunnig som man är klarade vi oss sommaren ut. Sedan i oktober så körde jag den till min mammas stuga för att ställa den på vinterförvaring och nu när jag skall starta upp den så dyker detta problem upp
. Startmotorn går runt och jag har bytt DME-Relä, provat köra byglat ändå.
Försökte koppla lös en spridare för att försöka se om bränsletrycksregulatorn är trasig. Motorn fick en tendens att vara närmare på att tända men gick ändå inte!
Kollade så att tändstiften fick gnista och upptäckte att en av insprutarna är täckt av bensin! Desperat som man är så slet jag ur strömmen till den och försökte få den att starta på 3 cylindrar men icket.
Så nu skall jag beställa o-ringssatser till 4 st spridare och börja koppla lös fuel-railen för att rengöra spridarna samt sätta dit nya packningar/o-ringar.
Prövade att spruta in startgas under luftfiltret innan allt detta och då var bilen riktigt nära på att hoppa igång.
Ska jag tro att det kommer att lösa sig efter jag bytt packningar samt rengjort spridarna?
Skall man köpa en ny spridare så den inte är sprucken när jag väl tar mig dit för att montera lös det?
Är fortfarande lite lur på att BTR:en kan vara ett problem efter att jag kollat vad en trasig sådan ger för bi-effekter. Men spridaren som är dränkt i bensin gentemot de andra som är snustorra bör ju vara en stor faktor till problemet. Om nu inte bränsletrycksregulatorn pajjat och som i sin tur har gett mig ett för högt bränsletryck som i sin tur gjort att packningen till spridaren fått lida pin när den nu fått stå över vintern?
Har 8 mil till min kära porsche så det är halvtungt att kolla saker sporadiskt
Har en 944 -84, jag köpte den för 1 år sedan och den har gått bra. Insåg rätt tidigt att den var svårare att starta när det var varmt ute men okunnig som man är klarade vi oss sommaren ut. Sedan i oktober så körde jag den till min mammas stuga för att ställa den på vinterförvaring och nu när jag skall starta upp den så dyker detta problem upp
. Startmotorn går runt och jag har bytt DME-Relä, provat köra byglat ändå.
Försökte koppla lös en spridare för att försöka se om bränsletrycksregulatorn är trasig. Motorn fick en tendens att vara närmare på att tända men gick ändå inte!
Kollade så att tändstiften fick gnista och upptäckte att en av insprutarna är täckt av bensin! Desperat som man är så slet jag ur strömmen till den och försökte få den att starta på 3 cylindrar men icket.
Så nu skall jag beställa o-ringssatser till 4 st spridare och börja koppla lös fuel-railen för att rengöra spridarna samt sätta dit nya packningar/o-ringar.
Prövade att spruta in startgas under luftfiltret innan allt detta och då var bilen riktigt nära på att hoppa igång.
Ska jag tro att det kommer att lösa sig efter jag bytt packningar samt rengjort spridarna?
Skall man köpa en ny spridare så den inte är sprucken när jag väl tar mig dit för att montera lös det?
Är fortfarande lite lur på att BTR:en kan vara ett problem efter att jag kollat vad en trasig sådan ger för bi-effekter. Men spridaren som är dränkt i bensin gentemot de andra som är snustorra bör ju vara en stor faktor till problemet. Om nu inte bränsletrycksregulatorn pajjat och som i sin tur har gett mig ett för högt bränsletryck som i sin tur gjort att packningen till spridaren fått lida pin när den nu fått stå över vintern?
Har 8 mil till min kära porsche så det är halvtungt att kolla saker sporadiskt
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Var ju galet svårt att hitta spridare också! De verkar som att man kan ta spridare från bmw m3-m5-m6 årsmodeller 86-91 med dessa motorer 2.3L 2302CC l4 GAS DOHC Naturally Aspirated , 3.5L 3453CC l6 GAS DOHC Naturally Aspirated
Och även någon pontiac motor verkar ha samma typ. Någon som vet mer om detta?
Och även någon pontiac motor verkar ha samma typ. Någon som vet mer om detta?
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -84 Startproblem!
Jag tog hem en 944 motor idag från gamla jobbet. Tråget är borttaget men annars sitter spridarbryggan insug topp och allt kvar och det borde inte vara något knas med dessa.
Ja alltså om du har lust att hämta upp den så är den ganska billig finns i Åkers Styckebruk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja alltså om du har lust att hämta upp den så är den ganska billig finns i Åkers Styckebruk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Hej, jag har en 84:a med precis samma problem, dvs. den startar inte efter vinterförvaringen. Skillnaden är att jag får igång den (mycket kortvarigt) med startgas.
Jag är inte alls lika kunnig som du (spridare, BTR m m) så jag välkomnar gärna tips om en verkstad i Malmötrakten som skulle kunna hjälpa mig.
Tack på förhand!
Jag är inte alls lika kunnig som du (spridare, BTR m m) så jag välkomnar gärna tips om en verkstad i Malmötrakten som skulle kunna hjälpa mig.
Tack på förhand!
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Ja bor uppe i Umeå så de är halvtungt å köra dit men om du ids skicka så hade de varit magiskt? Vad är det för årsmodell/motor tro?Freddie_81 wrote:Jag tog hem en 944 motor idag från gamla jobbet. Tråget är borttaget men annars sitter spridarbryggan insug topp och allt kvar och det borde inte vara något knas med dessa.
Ja alltså om du har lust att hämta upp den så är den ganska billig finns i Åkers Styckebruk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944 -84 Startproblem!
Är från en 84:a. Startmotor, generator mm är borttaget. Det är ju lite långt. Och det är u lite knepigt för mig med logistik till utskickningsställe..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Skickade sms freddie!
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Har du en multimeter? Isf mät tändkablarna, du skall ha ganska jämn strömgenomföring på dom. Diffar de mycket måste de bytas.surfjanne wrote:Hej, jag har en 84:a med precis samma problem, dvs. den startar inte efter vinterförvaringen. Skillnaden är att jag får igång den (mycket kortvarigt) med startgas.
Jag är inte alls lika kunnig som du (spridare, BTR m m) så jag välkomnar gärna tips om en verkstad i Malmötrakten som skulle kunna hjälpa mig.
Tack på förhand!
Det är positivt att bilen går igång på startgasen iaf! Prova bygla dme-reläet, då kommer bränslepumpen gå igång såfort du "tjuvkopplat" reläet. Lever den inte om så är den trasig. Googla på dme relay porsche 944 så finns de många guider. Brukar vara de vanligaste/enklaste problemet. Ja tog en bit ståltråd å drog emellan stiften på reläet å satt in de för att kolla min pump
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Stort tack för din hjälp, Enström! Jag har ett par handböcker för olika årsmodeller. I någon står det att relä-och säkringsboxen finns i motorrummet, i en annan att den sitter under instrumentbrädan på förarsidan. Kan du hjälpa mig?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
En gissning är att din sitter under instrumentpanelen.
Ungefär ovanför ditt vänstra ben när du sitter i stolen.
/Anders
Ungefär ovanför ditt vänstra ben när du sitter i stolen.
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Precis så är det, står DME relais på den, raden längst upp näst längst in till vänster. Ja var tvungen att skruva lös en radda med små-säkringar för att komma åtandgus wrote:En gissning är att din sitter under instrumentpanelen.
Ungefär ovanför ditt vänstra ben när du sitter i stolen.
/Anders
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Hej igen!
Har hittat boxen, får dock bara ut den en bit ur hållaren vilket gör det svårarbetat. Vilken placering!
Är lite konfunderad då jag har ett bensinpumpsrelä med en 16 A säkring på toppen (hel) som är lätt att komma åt. Fyra pinnar, 30,85-87. Längre in sitter ett DME-relä. Ska man verkligen ha två? Fick du skruva bort hela säkringsboxen för att komma åt DME-reläet?
På engelska sajter står att motorn "must be cranking eller cranking over" för att bensinpumpen ska leverera. Men det är väl bara att man hör att den går runt och försöker starta?
Har hittat boxen, får dock bara ut den en bit ur hållaren vilket gör det svårarbetat. Vilken placering!
Är lite konfunderad då jag har ett bensinpumpsrelä med en 16 A säkring på toppen (hel) som är lätt att komma åt. Fyra pinnar, 30,85-87. Längre in sitter ett DME-relä. Ska man verkligen ha två? Fick du skruva bort hela säkringsboxen för att komma åt DME-reläet?
På engelska sajter står att motorn "must be cranking eller cranking over" för att bensinpumpen ska leverera. Men det är väl bara att man hör att den går runt och försöker starta?
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Det var DME-reläet. Skönt. Tack för hjälpen!
Det jag trodde var ett bränslepumpsrelä var till signalhornet.
Blev ett dj-kla liv när jag byglade det
Det jag trodde var ett bränslepumpsrelä var till signalhornet.
Blev ett dj-kla liv när jag byglade det
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2015-06-03 22:53:55
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: 944 -84 Startproblem!
Va bra att de löste sig Janne!
Ja har äntligen fått igång min också, hade fått för mycket kondens å haft för lite soppa i tanken kombinerat med en läkande fuel-rail. Som tur är så fick jag ju tag i en fuel-rail och nu rullar vi igen!!
Ja har äntligen fått igång min också, hade fått för mycket kondens å haft för lite soppa i tanken kombinerat med en läkande fuel-rail. Som tur är så fick jag ju tag i en fuel-rail och nu rullar vi igen!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users