Drivknutsbultsdiskussion om hållfasthet/ytbehandling

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Highway-Star
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-11-08 19:08:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors
Contact:

Drivknutsbultsdiskussion om hållfasthet/ytbehandling

#1 Post by Highway-Star »

Min åsikt är att kanske man inte ska sätta 12.9 bultar på drivknuts. De är hårda, men rost, och därför kan kan gå bryta lätt efter några år. Hårdare betyder inte bättre kvalitet, särskilt om de är obehandlade, och inte rostfritt.

Tack & Vänliga hälsingar från Finland, Helsinfors.

Moderatormeddelande:
Splittade ut diskutionen om hållfasthet och ytbehandling av bultar i en egen tråd

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#2 Post by Harpin »

Highway-Star wrote:Min åsikt är att kanske man inte ska sätta 12.9 bultar på drivknuts. De är hårda, men rost, och därför kan kan gå bryta lätt efter några år. Hårdare betyder inte bättre kvalitet, särskilt om de är obehandlade, och inte rostfritt.

Tack & Vänliga hälsingar från Finland, Helsinfors.

Förklara varför man inte ska ha 12.9?
Dessa är exakt som de som satt på från fabrik, förutom fattningen av skruvskallen. Har de suttit på dessa bilar sedan 80-talet så kommer dessa hålla till minst 2044. Mina har suttit på i två år och kan inte dirket påstå att de håller på att gå av av rostangrepp.. Sen har väl rostfritt i ren allmänhet lägre hållfasthet. Där man te.x normalt ska använda ett 8.8 stålförband bör man gå upp till minst 10.9 om man ska använda rostfritt. Däremot galvat har samma hållfasthet men bättre skydd mot korrisipn. Se te.x bryggbeslag och kättingar.

Highway-Star
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-11-08 19:08:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#3 Post by Highway-Star »

Ja, galvat är bättre än utan skydd. Obehandlade 12.9 bultar rostar mycket snabbt. Försök att lämna dem i salt vatten på 4 timmar, och obehandlade bultar har lite rost redan.

Tänker original bultar är gul förzinkad. Dom are ganska bra bultar, 944:an rostar snabbare än dom bultar. :lol:

Jag har ersatt gamla skruvar från min 944:ans undersidan när det är möjligt. Ta en handfull av bultar och går till en bra liten bult butik med en gammal gubben, nära mig. Om han har syrabeständiga stål bultar med rätt dimensioner, så tar jag dom. Om han har inte syrabeständiga stål bultar, kommer jag att ta förzinkad bultar.

Ursäkta mig för min dåligt svenska, och för att stjäla detta ämne. Om moderator ser det nödvändigt, så flytta mitt besvara till Off-topic.

Lycka till is hockey VM :D

Mvh från Finland

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Drivknutsbultar Insex 12.9

#4 Post by Mattias 924 »

Varför sitter inte 12.9 från fabrik?
"patand" skrev:
Om inget strular...

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#5 Post by Harpin »

Mattias 924 wrote:Varför sitter inte 12.9 från fabrik?
Det sitter 12.9 från fabrik. De ska dras med 42Nm. M8x1,5 8.8 ligger med ett åtdragningsmoment på hälften. Enligt vad jag får fram så har M8x1,5 12.9 ett max åtdragningsmoment på 40Nm, men saker kan ha ändats på 30år.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#6 Post by Mattias 924 »

Då är det väl knappast nåt problem att sätta dit 12.9 igen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#7 Post by Harpin »

Mattias 924 wrote:Då är det väl knappast nåt problem att sätta dit 12.9 igen.

Tror dock att han mer är inne på att det är ytbehandlingen som är "fel". Dock inga problem som helst enligt mig att dessa inte har någon större rostskyddande behandling. De kommer aldrig gå av eller försämras pga rost. Dessutom sitter det sexkant istället för XZN just för att motverka problem med runddragana skallar, pga rost, som finns på original bultarna. Visst får de lite mindre ytrost men säg något av metall som inte får det?

Highway-Star
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2005-11-08 19:08:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingfors
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#8 Post by Highway-Star »

Ja, det är ytbehandlingen som är inte så bra.

Här är helt nya M6 / 12.9 bultar, obehandlade, var circa 3-4 timmar i vatten med koksalt, så ser du varför obehandlade 12.9 -bultar är inte bra ute med vatten och vädret.

Om man kör inte mycket under vintern, eller när det regnar, ska de vara helt okej för många år. Men 30 år, nej tänker jag. Dom ska vara tätt svetsad efter 30 år.

Image

Kanske min dröm drivknutsbult skulle vara syrabeständiga stål bult, med 1 eller gärna 2 hål för säkerhetsvajern. Som dessa, men dom är för avgasrör.
Image

Mvh från Finland

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Drivknutsbultar Insex 12.9

#9 Post by Harpin »

Highway-Star wrote:Ja, det är ytbehandlingen som är inte så bra.

Här är helt nya M6 / 12.9 bultar, obehandlade, var circa 3-4 timmar i vatten med koksalt, så ser du varför obehandlade 12.9 -bultar är inte bra ute med vatten och vädret.

Om man kör inte mycket under vintern, eller när det regnar, ska de vara helt okej för många år. Men 30 år, nej tänker jag. Dom ska vara tätt svetsad efter 30 år.

Image

Kanske min dröm drivknutsbult skulle vara syrabeständiga stål bult, med 1 eller gärna 2 hål för säkerhetsvajern. Som dessa, men dom är för avgasrör.
Image

Mvh från Finland

Fortfarande har 12.9 inget med att göra hur de rostar eller inte. Det är hur klassningen på hur hårt du kan dra de och hållfastheten. Sen kan du inte jämföra din speciella hemmablandning mot hur det är i verkligheten. Så här ser mina ut efter 2år. Ser inga problem med att de ska hålla många år framöver.

Image

Image


Du behöver inte ha några speciella låsbrickor eller säkerhetsvajrar. Dra i rätt moment och det är inga problem.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Drivknutsbultar Insex 12.9

#10 Post by Jinnarp »

Fast vid bankörning så har vänster sida en förmåga att skruva ur sig. Speciellt på en bana som knutstorp
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users