Motorn Hackar över 5000 rpm.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

Motorn Hackar över 5000 rpm.

#1 Post by Pierre »

Var ute och körde lite test på accerlationen.
Vid 5000 rpm börjar motorn "hacka" upp till 6500 rpm.
Detta händer på samtliga växlar.
Har nyligen byt brytare,rotor,fördelare,tändkablar och tändstift.
Har även justerat lite på luftmängdmätar "disken" för att den inte låg i centrum (låg emot ena sidan, trodde det var felet).
Fick ett tips att byta bränslefilter.

Tips och råd mottages gärna.
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Testa att byta filter, det är ju iaf enkelt innan man börjar gräva djupare.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorn Hackar över 5000 rpm.

#3 Post by Pär Hylander »

Pierre wrote:Var ute och körde lite test på accerlationen.
Vid 5000 rpm börjar motorn "hacka" upp till 6500 rpm.
Detta händer på samtliga växlar.
Har nyligen byt brytare,rotor,fördelare,tändkablar och tändstift.
Har även justerat lite på luftmängdmätar "disken" för att den inte låg i centrum (låg emot ena sidan, trodde det var felet).
Fick ett tips att byta bränslefilter.

Tips och råd mottages gärna.

Ngn uppfattning om det kan vara bränsle som fattas elller tändingen som fallerar? Om det är tändningen finns det chans att det kan smälla i grenröret. Är det bränsle som fattas så ska du nog inte låta den hacka (eller ligga med varvtal och gas precis innan den börjar hacka) mer än en ytterst kort stund eftersom den går magert och varmt (risk för spikning och hål i kolv kanske)

Du kan börja med att mäta upp bränslemängden från pumpen. Man byglar relät och tar loss returslangen (?) och mäter att det kommer en viss minsta mängd på 30 sekunder (har för mig 850cc, men det behöver kollas). Är mängen ok, är det inte filter eller bränslepump antagligen

Går den bättre eller sämre eller samma innan den är riktigt driftsvarm?

Allt det jagskrivit om gäller 924, som har K-jet. 944 har annat system
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#4 Post by Björn Nilsson »

Ahhhh, hackningar!! Då ska jag ställa en fråga, har din bil en hallgivare?

Om svaret på frågan är JA så tycker jag att du ska kolla så den är rätt ställd först! Har nämligen som de flesta vet haft sådana hackningar själv på min 968:a vid ca 4000-6000 varv :D

Efter att ställt den två gånger så fick jag rätt på problemet!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

968EVO wrote:Ahhhh, hackningar!! Då ska jag ställa en fråga, har din bil en hallgivare?

Om svaret på frågan är JA så tycker jag att du ska kolla så den är rätt ställd först! Har nämligen som de flesta vet haft sådana hackningar själv på min 968:a vid ca 4000-6000 varv :D

Efter att ställt den två gånger så fick jag rätt på problemet!

/Björn
Eftersom det är en 924 (?) så har det nog inte givare på svänghjulet som på din 968 Björn, men däremot så har den kanske en liknande sorts givare i fördelaren (min 931 har det). Den har en sladd med 2-polig anslutning som sitter på sidan av fördelaren. Dock vetetusan hur justerbar den är. Men det är ju helt klart så som du skriver, att en trilskandes sådan skulle ge dessa ryckningar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

#6 Post by Pierre »

JO, en 924 N/A med k-jet system är det.

Någon Hallgivare har jag mig vetligen inte. :roll:

Har bara märkt detta när moton är varm (vill inte gasa så mycket på kall motor) :wink:

Har inte hört någon "knall" i avgassystemet utan det är mer som när övervarvningskyddet går i (ax-hack-hack-ax-hack-hack-ax) :?

Jag tycker även att varvmätaren uppträder konstigt, fladdrar 500 varv upp/ner när detta händer.
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Pierre wrote: Jag tycker även att varvmätaren uppträder konstigt, fladdrar 500 varv upp/ner när detta händer.
Intressant, när min 951 hade gravt feljusterad hallgivare (lossnat) så fladdrade varvräknaren..... Dock sitter det ingen på svänghjulet på 924:an. Vet inte var varvräknarsignalen kommer ifrån, men det gör ju att man genast misstänker tändsystemet eftersom varvräknarsignalen på ett eller annat sätt kommer därifrån. Bränslesystemet har ju däremot ingenting med varvräknaren att göra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Håller med Pär, fladdrar varvräknaren bör felet finnas i tändningen. Kollar man elschemat så så verkar den vara kopplad direkt på tändspolens minussida. http://www.pelicanparts.com/944/electri ... agrams.htm

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#9 Post by Utzon.se »

Jag skulle gissa
1- Kamvinkeln (brytaravståndet)
2- Kondensatorn
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#10 Post by Isse »

Hej!
Det låter logiskt att det skull ha vart något du har pillat på som strular till det för dig nu. Rätta mig om jag har fel ni som läser detta. Men jag tycker att det problemet låter lite bekant som ett brännsle tillförselsproblem. Haft liknande problem på en sierra men då var det den elektriska bränslepumpen som inte matade fullt tryck, vilket erfodrades vid högre motorvarvtal.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Pierre
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2004-05-16 22:38:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oskarshamn
Contact:

#11 Post by Pierre »

Har kollat upp bränslepumpen.
Den ger 3600 cc/min. Har byt bränslefiltret innan jag gjorde mätningen.

Har noterat att problemet är störst på morgon/natt.
Kan det vara den "mättade" luften?

Kollade upp CO, låg på 0,48. Hackar på tomgången.
Skruvade upp till 3,80. går jämt på tomgång, och bara små "hack" vid 5500+ rpm.

Om man monterar dit en Lamba mätare, kan man då se om moton får för lite bränsle?
Var kan man köpa sådat och vad kostar det?
Pierre Haglén
PCS #9092
944Sverige #315

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Pierre wrote:Om man monterar dit en Lamba mätare, kan man då se om moton får för lite bränsle?
Var kan man köpa sådat och vad kostar det?
Ja

Finns lite här och var, sök och du skall finna www.google.com

Kostar från runt 1000 lappen nytt inklusive lambdasond (vilket du ju måste ha) och uppåt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#13 Post by Daniel E »

Lånar tråden lite.

Har samma probs fast på en 944 -84.
Har bytt pump (förra tjöt som en snorig unge) och filter. Det gjorde lite förbättring, men fortfarande tendenser till ryck. En skillnad för mig är dock att den smäller, precis som Pär skrev.
Själv tror jag det är soppan, känns som det. Plockade ner insuget häromdan för att kolla att den inte tog tjuvluft nånstans. Såg sjyst ut.
Skall kolla bränslemängd under helgen. Var mer kan jag leta fel? :(
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users