Topplocksrenovering vad behöver bytas?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#1 Post by Leo73 »

Jag har varit i kontakt med mekonomen på lokala orten och konstaterat att topplocket behöver renoveras.

De säger att jag samtidigt måste byta:

balansaxlrem och löprulle/rullar
kamalxelrem och löprulle /rullar
generatorrem
servorem
vattenpump

Både balansaxelrem och kamrem är bytt för 3 år sedan (3000 mils körning.)
Är det verkligen nödvändigt? Vattenpump har jag en ny som ligger och väntar så den tänkte jag passa på att byta ändå men är det verkligen nödvändigt att byta allt det andra? Mekonomen köper även in väldigt dyra reservdelar så allt blir orimligt dyrt.

De tror att det är ett 10 timmars arbete á 1200kr = 12000kr

Vad säger ni som gjort liknande?

Med vänlig hälsning Leo
Porsche 944 -87 Gul

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#2 Post by Erol »

Leo73 wrote:Jag har varit i kontakt med mekonomen på lokala orten och konstaterat att topplocket behöver renoveras.

De säger att jag samtidigt måste byta:

balansaxlrem och löprulle/rullar
kamalxelrem och löprulle /rullar
generatorrem
servorem
vattenpump

Både balansaxelrem och kamrem är bytt för 3 år sedan (3000 mils körning.)
Är det verkligen nödvändigt? Vattenpump har jag en ny som ligger och väntar så den tänkte jag passa på att byta ändå men är det verkligen nödvändigt att byta allt det andra? Mekonomen köper även in väldigt dyra reservdelar så allt blir orimligt dyrt.

De tror att det är ett 10 timmars arbete á 1200kr = 12000kr

Vad säger ni som gjort liknande?

Med vänlig hälsning Leo
Du behöver inte byta dessa delar om du vet att remmar/rullar är fräscha (relativt nybytta). Där emot förstår jag att de förespråkar att byta ut alla slitdelar man demonterar vid en stor/dyr operation.

Mekonomen har chockhöjt både delar och arbetskostnader de senaste åren, ca 30-50% dyrare delar och timpriset har gått från 800-900:- till 1.200-1.300:-

Vi på Renntech brukar kolla konditionen på remmar och rullar och i samråd med ägaren och sedan besluta om vad som skall bytas. Ska du bara byta toppackning, eller skall toppen renoveras? Dvs. styrningar, tätningar och slipa in ventiler?


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#3 Post by Leo73 »

De har inte öppnat och kollat men trodde att toppen behövde skickas till en motorrenoveringsfirma för planing, provtryckning m.m med totalkostnad om runt 6000kr.

Kan det räcka med att byta packningen?

En annan lokal liten bilfirma säger att det inte behöver bytas så mycket och de vill ha 6000 för själva arbetet. (Det som mekonomen vill ha runt 12000kr för.)
Jag är dock lite orolig att ge den här lilla firman jobbet. De är ofta slarviga med detaljerna.


//Leo
Porsche 944 -87 Gul

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#4 Post by Erol »

Leo73 wrote:De har inte öppnat och kollat men trodde att toppen behövde skickas till en motorrenoveringsfirma för planing, provtryckning m.m med totalkostnad om runt 6000kr.

Kan det räcka med att byta packningen?

En annan lokal liten bilfirma säger att det inte behöver bytas så mycket och de vill ha 6000 för själva arbetet. (Det som mekonomen vill ha runt 12000kr för.)
Jag är dock lite orolig att ge den här lilla firman jobbet. De är ofta slarviga med detaljerna.


//Leo
Plana toppen ska du alltid göra när den lyfts av. Frågan är ju varför verkstaden vill lyfta toppen, vad är symptomen? Hur har de kommit fram till detta?

Ja, 6.000-8.000:- i arbetskostnad låter mer rimligt, lite beroende på vad som ingår och ska göras.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Partagas
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2013-08-18 15:01:09
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#5 Post by Partagas »

Hej,

Kollade förra sommaren vad mekonomen skulle ta för att byta bara kam å balansaxelrem.
Dom skulle då ta 12000 kr. Motiveringen var att dom som regel alltid även sätter dit nya rullar och en ny vattenpump vid rembyte oavsett skick på rullar å pump.

Så om du får samma jobb plus toppen renoverad för samma pengar så kanske det är prisvärt...?
Dock hade du ju en ny pump och vill minnas att enbart den kostade 3000 nånting i inköp. Så då borde ju priset justeras ned. Men som erol säger, att renovera toppen är ju inte gratis.

I mitt fall bytte jag remmarna själv och då rullarna var i bra skick så landade det hela på 1800 tror jag det var i materialinköp.
12000 är ju liksom halva bilens värde, åtminstone om man har en Na med 8 ventiler... :wink:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#6 Post by patand »

Partagas wrote:Så om du får samma jobb plus toppen renoverad för samma pengar så kanske det är prisvärt...?
Som jag tolkade det hela så var det 12000kr bara för jobbet de ville ha när det gäller "toppjobbet". Tillkommer ju material för några tusen till då. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#7 Post by Leo73 »

Haha, ja delarna har mekonomen inga fantastiska prislappar på:

Sotningssats: 3500kr
Balansaxelrem + rullar 2500kr
kamrem + rullar 2500kr

12000kr var bara för estimerad arbetstid!

Sen kommer vi till toppen som skall renoveras för ca 7000kr
Portning skulle gå på runt 5000kr extra till som jag är sugen på. Nån som vet vilken ökad effekt man kan få ut av endast portning? Jag har även köpt in ett chip som skall ge runt 12-15 hk sedan tidigare men inte monterat än.

Man kan ju tycka att ett bilbyte skulle vara smartare men det finns något tillfredsställande med att rädda en gammal bil!

Det lutar åt den billigare firman som bara vill ha 6000kr för arbetet men de tycker inte att jag behöver byta kamrem/rullar och balansaxelrem/rullar då det gjordes för ca 3 år sedan / 3000 mil sedan.


Med vänlig hälsning Leo
Porsche 944 -87 Gul

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#8 Post by Erol »

Portning för 5.000:- låter som ett bra pris, förutsatt att det är någon kunnig som gör detta och inte bara någon som slipar ur kanalerna godtyckligt. Tänk på att byta styrningar (det behövs i regel efter 10-15.000 mil på dessa motorer) samt slipa in ventilerna, kostar du på dig en mirafräsning av ventilsäten och radieslipning av ventilerna kan du nog få ut 15-20 hk tillsammans med portningen.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#9 Post by Leo73 »

Fungerar ett topplock till en 944 n/a -86 på min 87-a?

Med vänlig hälsning, Leo
Porsche 944 -87 Gul

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#10 Post by Erol »

Leo73 wrote:Fungerar ett topplock till en 944 n/a -86 på min 87-a?

Med vänlig hälsning, Leo
Japp, så länge du har en 8 ventilstopp!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Re: Topplocksrenovering vad behöver bytas?

#11 Post by Leo73 »

Erol wrote:
Leo73 wrote:Fungerar ett topplock till en 944 n/a -86 på min 87-a?

Med vänlig hälsning, Leo
Japp, så länge du har en 8 ventilstopp!
Javisst är båda 8 ventiler!

Toppen jag hittat är redan renoverad med nya ventiler och ventilsäten.
Då slipper jag lämna in min och hoppar över portning.
Det lutar åt att mekonomen får göra jobbet trots kostnaden.
Han som skall göra jobbet har skruvat en hel del med 944/968 tidigare.

Jag velar lite med vad som skall bytas när det gäller kamrem och balansaxelremsatser.
Vad heter de olika delarna som som är brukligt att byta ut som hör till kamrem och balansaxelrem?

Med vänlig hälsning, Leo
Porsche 944 -87 Gul

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users