944 N/A -83 alpinvit
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Hejsan alla!
Jag heter Michel och är SAAB tok i grunden men alltid älskat Porsche (drömbilen) men aldrig haft kapitalet att köpa en.
Gjorde slag i saken efter ett tags sparande och köpte mig en Alpinvit 944 2.5 av 1983 årsmodell.
Bilen har gått 123xx mil, bekräftat via carfax och bes protokoll.
Helt underbar kärra som behövde lite kärlek.
Felen vid inköp:
Krockskadad höger fram.
Dålig tomgång
Dålig och ryckig gång
Oljeläkage någonstans från motorn
Fel stolar
Allt (nästan) sitter löst och skramlar
Solblekt inredning
Universums fulaste fälgar.
Bra vid inköp:
Lågt miltal
Bra chassi.
Några bilder på bilen vid inköpet:
Fortsättning följer...
Jag heter Michel och är SAAB tok i grunden men alltid älskat Porsche (drömbilen) men aldrig haft kapitalet att köpa en.
Gjorde slag i saken efter ett tags sparande och köpte mig en Alpinvit 944 2.5 av 1983 årsmodell.
Bilen har gått 123xx mil, bekräftat via carfax och bes protokoll.
Helt underbar kärra som behövde lite kärlek.
Felen vid inköp:
Krockskadad höger fram.
Dålig tomgång
Dålig och ryckig gång
Oljeläkage någonstans från motorn
Fel stolar
Allt (nästan) sitter löst och skramlar
Solblekt inredning
Universums fulaste fälgar.
Bra vid inköp:
Lågt miltal
Bra chassi.
Några bilder på bilen vid inköpet:
Fortsättning följer...
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Började dagen idag med att kolla över motorn.
Kollat alla slangar, klämmor, kontakter och givare.
Svänghjulsgivarna är dåliga enligt ohm mätare (och att den inte startade när den var varm igår)
Så efter lite sökande fann jag att givarna till Volvo 740 turbo 85-88 var samma så 2st är beställda för 299:- st.
Den skarpögda kan säkert se felet men den något oroliga motorkaraktären på tidigare bilder.
Där satt ingen slangklämma till luftmängdmätaren så slangen låg bara an och inte på...
Fixade detta, bytte luftfilter, bytte tändstift och vips så går bilen som en klocka!
Måste fått iaf 40hk tillbaks för det var en enorm skillnad både i karaktär och effekt!
Har efter det bytt tätningen till targataket då det läckte in litegranna vilken bidrog till en lite otrevlig doft.
Har även tvättat, fixat glidjärnen och behandlat originalframstolarna vilka hittade in i bilen aldeles nyss, dock ingen bild då det var rätt mörkt när jag var klar.
Undrat dock vad det var som satt där tidigare:
Har rivit ur inredningen i bagaget, tvättat och färgat den svart igen då den var väldigt solblekt.
Har ingen "före" bild men man kan nog se det grön/bruna på bilden med targataket.
Här är resultatet iaf:
Har sedan jagat skrammel och hittat en del skruvar som saknades som jag ersatt.
Handskfacket satt inte fast alls:(
Har tyvärr kört sönder kylaren då den sprang läck idag, är på jakt efter en ersättare.
Någon som har en kylare så skicka ett PM.
Finns det någon form av uppgradering i aluminium till N/A?
Fortsättning följer...
Kollat alla slangar, klämmor, kontakter och givare.
Svänghjulsgivarna är dåliga enligt ohm mätare (och att den inte startade när den var varm igår)
Så efter lite sökande fann jag att givarna till Volvo 740 turbo 85-88 var samma så 2st är beställda för 299:- st.
Den skarpögda kan säkert se felet men den något oroliga motorkaraktären på tidigare bilder.
Där satt ingen slangklämma till luftmängdmätaren så slangen låg bara an och inte på...
Fixade detta, bytte luftfilter, bytte tändstift och vips så går bilen som en klocka!
Måste fått iaf 40hk tillbaks för det var en enorm skillnad både i karaktär och effekt!
Har efter det bytt tätningen till targataket då det läckte in litegranna vilken bidrog till en lite otrevlig doft.
Har även tvättat, fixat glidjärnen och behandlat originalframstolarna vilka hittade in i bilen aldeles nyss, dock ingen bild då det var rätt mörkt när jag var klar.
Undrat dock vad det var som satt där tidigare:
Har rivit ur inredningen i bagaget, tvättat och färgat den svart igen då den var väldigt solblekt.
Har ingen "före" bild men man kan nog se det grön/bruna på bilden med targataket.
Här är resultatet iaf:
Har sedan jagat skrammel och hittat en del skruvar som saknades som jag ersatt.
Handskfacket satt inte fast alls:(
Har tyvärr kört sönder kylaren då den sprang läck idag, är på jakt efter en ersättare.
Någon som har en kylare så skicka ett PM.
Finns det någon form av uppgradering i aluminium till N/A?
Fortsättning följer...
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Porsche original cookie cutter fälgar är väl inte universums fulaste... dock är de ju inte så snygga i helvitt, det håller jag med om!Micee wrote:Universums fulaste fälgar.
Lacka centrum och "ekrar" svart och polera upp kanten "kromblank" så blir de rätt snygga faktiskt.
Verkar vara en rätt fin bil med lagom mycket att fixa med annars. Kul att se dina snabba framsteg med inredning och motorgång!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Ett vanligt missförstånd det där... Cookie cutters är alltså en av de snyggaste fälgarna som fanns på den tiden...patand wrote:Porsche original cookie cutter fälgar är väl inte universums fulaste... dock är de ju inte så snygga i helvitt, det håller jag med om!Micee wrote:Universums fulaste fälgar.
Lacka centrum och "ekrar" svart och polera upp kanten "kromblank" så blir de rätt snygga faktiskt.
Verkar vara en rätt fin bil med lagom mycket att fixa med annars. Kul att se dina snabba framsteg med inredning och motorgång!
Finns massor av forskning på området... De ska dock vara mattsvarta rakt över...
Kul som sagt att se att renoveringen påbörjas omgående.
Lycka till!
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Då gillar du mina banhjul då! De har nog varit blanksvarta men med tiden så har de blivit allt mer matta.[Bobo] wrote:De ska dock vara mattsvarta rakt över...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Dina banhjul är en riktigt bra referens på hur snyggt det kan bli!patand wrote:Då gillar du mina banhjul då! De har nog varit blanksvarta men med tiden så har de blivit allt mer matta.[Bobo] wrote:De ska dock vara mattsvarta rakt över...
Snyggast blir det med lite ordentligt med gummi på, precis som på dina.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Tack för alla kommentarer, kul att min tråd intresserar folk!
Har som sagt tvättat och behandlat framatolarna som monterades i igår.
Dock är det en reva på förarstolen men det har min far erbjudit sig att sy åt mig.
Detta ska ske när jag orkar asa bort stolen till honom.
Sökandet efter en kylare fortsätter och har mejlat intresse på ett par annonser gällande Porsche cup fälgar..
Hoppas att någon kan tänka sig att ta mina cookiecutters som dellikvid.
Edit: ursäkta wounderbaumen, är på Öland i 5 dagar nu så den står men en wounderbaum och en fuktslukare för att bli av med den lilla murkna doften som är kvar i bilen.
Självklart åker den ut när jag kommer hem till bilen igen:)
Har som sagt tvättat och behandlat framatolarna som monterades i igår.
Dock är det en reva på förarstolen men det har min far erbjudit sig att sy åt mig.
Detta ska ske när jag orkar asa bort stolen till honom.
Sökandet efter en kylare fortsätter och har mejlat intresse på ett par annonser gällande Porsche cup fälgar..
Hoppas att någon kan tänka sig att ta mina cookiecutters som dellikvid.
Edit: ursäkta wounderbaumen, är på Öland i 5 dagar nu så den står men en wounderbaum och en fuktslukare för att bli av med den lilla murkna doften som är kvar i bilen.
Självklart åker den ut när jag kommer hem till bilen igen:)
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Vad luktar den USA-stripade granen? USA?
Ha i åtanke att det är olika ET (offset) på olika årsmodeller och modeller...
Tror att du kommer behöva ordentliga spacers för att det ska bli bra med cupfälgar på din tidiga 44:a.
Kan vara ute och cykla, men enligt guiden skiljer det ganska mycket på Cookie ET och Cup ET (oavsett modell).
http://www.944racing.de/felgengewichte.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobo
Ha i åtanke att det är olika ET (offset) på olika årsmodeller och modeller...
Tror att du kommer behöva ordentliga spacers för att det ska bli bra med cupfälgar på din tidiga 44:a.
Kan vara ute och cykla, men enligt guiden skiljer det ganska mycket på Cookie ET och Cup ET (oavsett modell).
http://www.944racing.de/felgengewichte.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Vilka fälgar skall jag leta efter om jag söker 17" för att slippa spacers och annat trams?
Verkar förövrigt ha fått tag i kylare och parkeringslampan som fattas!
Hoppas allt är hemma tills jag kommer hem från semestern!
Verkar förövrigt ha fått tag i kylare och parkeringslampan som fattas!
Hoppas allt är hemma tills jag kommer hem från semestern!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Tror inte det finns några original 17 tums fälgar med lågt ET, t.om 944 Turbo nöjde sig ju med 16 tums fälgar.
Det får nog vara eftermarknads om det ska vara 17 tum och då kan det kanske finnas copior på cup fälgar men med låg ET?
Det är nog bara att hålla utkik i annonser på blocket och forumet, något dyker upp till slut.
(Personligen tycker jag nog 16 tum är snyggare på dessa äldre modeller)
Det får nog vara eftermarknads om det ska vara 17 tum och då kan det kanske finnas copior på cup fälgar men med låg ET?
Det är nog bara att hålla utkik i annonser på blocket och forumet, något dyker upp till slut.
(Personligen tycker jag nog 16 tum är snyggare på dessa äldre modeller)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Jahapp, då är det troligen lättare att hitta 16" porschehjul än att söka 17"..
Tänkte faktiskt lägga ut en annons för att byta bort mina nuvarande hjul mot nästa vilka som, bara dom är större och inte vita!
Tänkte faktiskt lägga ut en annons för att byta bort mina nuvarande hjul mot nästa vilka som, bara dom är större och inte vita!
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Sådärja, hemma från ölandssemester!
Började med en rejäl runda med targan av och rutorna nere, riktigt härligt!
Sedan har jag spenderat någon timme eller så med att lägga i alla stenskott och repor, blir ju en hel del på 30år:)
Före:
Efter:
Blir en jäkla skillnad som gör att hela bilen ser fräschare och mindre sliten ut!
Detta tillsammans med den nyfärgade inredningen, nytvättade stolarna samt välputsade rutor gör att bilen ser betydligt bättre ut än när den köptes!
Har beställt en kylare som förhoppningsvis kommer imorgon.
Började med en rejäl runda med targan av och rutorna nere, riktigt härligt!
Sedan har jag spenderat någon timme eller så med att lägga i alla stenskott och repor, blir ju en hel del på 30år:)
Före:
Efter:
Blir en jäkla skillnad som gör att hela bilen ser fräschare och mindre sliten ut!
Detta tillsammans med den nyfärgade inredningen, nytvättade stolarna samt välputsade rutor gör att bilen ser betydligt bättre ut än när den köptes!
Har beställt en kylare som förhoppningsvis kommer imorgon.
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Gav mig på att undersöka den såkallade "chippade" motorstyrenheten samt den "original" som medföljde.
Ingen av dom är chippade, iaf inte med lösa EProM
Gav mig däremot på och pillade på den sk FQS vilken möjliggör justering av tändning och bränsle i 8 förinställda steg.
Tog bort täckkåpan och skrev ner värdena på boxen så man har dom nära tillhands och gav mig ut för att prova.
Saxat från min Facebook sida:
Så numera går bilen förbannat bra! Ger man gas i 2an i en kurva så viftar den gladeligen med svansen, något den inte gjorde innan...
Ingen av dom är chippade, iaf inte med lösa EProM
Gav mig däremot på och pillade på den sk FQS vilken möjliggör justering av tändning och bränsle i 8 förinställda steg.
Tog bort täckkåpan och skrev ner värdena på boxen så man har dom nära tillhands och gav mig ut för att prova.
Saxat från min Facebook sida:
Så numera går bilen förbannat bra! Ger man gas i 2an i en kurva så viftar den gladeligen med svansen, något den inte gjorde innan...
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 N/A -83 alpinvit
Haha! Det är SÅ man bonntrimmar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 58
- Joined: 2013-01-23 21:00:20
- Bilmodell: 944 Targa N/A
- Årsmodell: 1983
- Location: Halmstad
- Contact:
944 N/A -83 alpinvit
Märkliga är att den numera (efter jordens störta avgasknallar) går bättre än någonsin!
Förstår verkligen inte varför men känns som om någon "propp" släppt... Varvar upp snabbare, går renare och känns som 30-40hk till...
Förstår verkligen inte varför men känns som om någon "propp" släppt... Varvar upp snabbare, går renare och känns som 30-40hk till...
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users