motortrimmare sökes

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

motortrimmare sökes

#1 Post by J.J »

Håller på att bygga en 2,7 eller 3L 8v sugmotor och behöver hjälp att hitta nån som kan porta toppen, ta fram lämplig kamaxel samt räkna ut insug och grenrörs dimensioner.

Enem ligger nära och bra till, vad tror ni om dom? Eller vad finns det för andra motorgurus i landet?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#2 Post by Erol »

Tom`s Motor i Eskilstuna är grymt duktig på att porta 944-toppar. Han kan även beräkna insug och grenrör.
Han bygger i huvudsak speedwaymotorer, åt flera av elitförarna, men även rallymotorer och till vanliga
"svensson-trimmare", jag vet att han bland annat har gjort ett antal 944 motorer.

Tyvärr kör han lite på halvfart nu för tiden och kan vara svår att få tag på.
Prova att ringa honom på: 073-3128383


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#3 Post by Pehr Johnsson »

Varför inte bygga med 16v topp?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#4 Post by J.J »

Tack Jon! Skall försöka få tag på honom.

Värför inte 16v? jaa... jag tror att den effekten jag får med masserad 2.7L 8v topp räcker gott och väl till min 1000kg bil, och sen vill jag inte byta motor till varje besiktning.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#5 Post by Erol »

Pehr Johnsson wrote:Varför inte bygga med 16v topp?
Kostnad...

De är varken billiga eller lätta att få tag på å sen kostar de dubbelt så
mycket att porta/slipa in ventiler och byta styrningar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#6 Post by Bathory »

Finns en duktig kille som heter Mike Billet utanför trollhättan.
Har för mig att hans firma heter Racing Green.
Kan kolla upp det om det är intressant.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#7 Post by J.J »

Har snackat med några trimmare och alla verkar eniga om att det blir bra mycket billigare att nå mitt resultat med en 16v topp då det behövs bara lägga ner en bråkdel av jobb att uppnå tillräkligt flöde. Så frågan är att vad är det annat än topplocket och veven som skiljer mellan 2,7L och 3l 16v motorerna? Har nämligen en 3L vev på G och kolvar/ stakar blir ju ändå nytt så det spelar ingen roll.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#8 Post by gegge »

Med tanke på vad en S2/968 kostar är det nog billigare att sälja bilen du har och låta bli att trimma sugmotor. Det blir kostsamt. "Add lightness" som den gode Chapman sade. :wink:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#9 Post by J.J »

Med tanke på att min bil väger nu under 1000kg och allt annat förutom motorn är nytt ( ny lack, inredning , hjulupphägning) så tror ja inte där är nått bra alternativ att nu köpa en s2/968 :D som sakt det är bara motorn som fattas nu från min bil från att vara som ny, dessutom kommer den bli mycket snabbare än s2/968 för de finns väl inte allt för många såna som väger 1000kg, och hjulupphängingen e ju same shit på alla så...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#10 Post by gegge »

Låter som du började i rätt ände om vikten ligger under tonnet. Skoj projekt och jag hoppas verkligen bilen får det motor den förtjänar. En standard 16V borde räcka långt!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#11 Post by J.J »

Det är lite det som är frågan, jag har en 2.7l motor liggandes och ena alternativet är att bygga om den till 3l 8v och trimma lite eller ska man gå direkt på en 16v. Första alternativet kostar ju en slant men då skulle ju allt bli nytt. Känns som det inte är nån ide att slänga i en slut körd 16v för då måste man renovera iallafall. Det är svårt det här med motorer :D men som sakt effekt målet är däromkring vad en 16v lämnar. Borde räcka fint i min lätta bil med bra väghållning.

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#12 Post by Olof#L »

Bara för att krångla till det lite mera så kanske alternativet kan vara och bygga 2.7a 16v och varva den hårdare än den långslagiga 3.0an :mrgreen:
f.d 944 -84

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#13 Post by gurra »

Ska du ha en sugmotor är 16v enda rätta!
Det enkla svaret är att du får mer effekt ur en standard 16v topp än en 8v topp som är påkostad 30000 kr.

Det går att varva en 3.0l över 8000 rpm med rätt grejer så slaget är inte det som sätter stopp.
Ska du åt mycket effekt måste du upp i varv och då måste du ha torrsump.

Lätta kolvar och stakar, solida lyftare, vassa kammar, portad topp, insug med korta runners och separata spjäll, 4-1 grenrör med fin kollektor. Det vore grejer det!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

J.J
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2008-08-02 18:36:50
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#14 Post by J.J »

gurra wrote:Ska du ha en sugmotor är 16v enda rätta!
Det enkla svaret är att du får mer effekt ur en standard 16v topp än en 8v topp som är påkostad 30000 kr.

Det går att varva en 3.0l över 8000 rpm med rätt grejer så slaget är inte det som sätter stopp.
Ska du åt mycket effekt måste du upp i varv och då måste du ha torrsump.

Lätta kolvar och stakar, solida lyftare, vassa kammar, portad topp, insug med korta runners och separata spjäll, 4-1 grenrör med fin kollektor. Det vore grejer det!

Jaa a du! Det kostar inget att drömma =) Men jag är nog inte ute efter något så radikalt, grejerna ska ju hålla att användas också. Så jag tror nog att redline kommer vara vid 7000 :( Vad är det som skiljer på S2 vs 968 toppen förutom variocam? Går det att köra 968 toppen utan variocam?

Men iallafall har jag så gott som bestämt mig att bottendelen blir

- nyborrat 2.7L block
- 968 vev
- Pauter stakar
- Wössner kolvar

Så blir det väl antagligen bäst att köra med 16V toppen då, man kan väl börja med att hålla den orginal med avstämda insug/grenrör. Så finns det ju potential att trimma mera i framtiden om det behövs :D

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: motortrimmare sökes

#15 Post by gurra »

Större ventiler och något större kanaler på 968-toppen. Inga problem att köra utan VarioCam.
Vilken kompression funderar du på?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]