Topp-packning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Topp-packning?

#1 Post by Chaan »

Jag vill gärna tro nåt annat. Säg emot mig men jag har övertygande bevis?!?

*Bilen har blivit mer och mer svårstartad. Hugger på vart fjärde varv ungefär. Detta när den stått minst 2 dygn. (Kan indikera vatten)

*Och igår försvann i princip allt komp. Ingen större skillnad att dra runt motorn med elr utan stift. Dessutom tillkom en sak på stiften: svart gegga/sot/partiklar.

*Peter Lindvall på Ekerö säger att det kan vara packningen.

Så kom med varningar och tips innan jag börjar riva! Har aldrig haft av en topp på bil förut... alla erfarenheter kunde vara bra att höra.
Last edited by Chaan on 2005-02-21 01:10:35, edited 2 times in total.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det låter ju som att du har nått seriöst problem med motorn iaf om kompet är dåligt så att riva av toppen bör ju vara en bra början iaf.

Ska du ha lite tips inför mekandet så kan du ju ladda upp med en haynes manual för bilen, den lär beskriva jobbet med lite bilder.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kamkuggning

#3 Post by 931Melander »

Kolla först att kamremmen är rätt kuggad, tex om den har huggit kan den kugga över i värsta fall.
Har råkat ut för det en gång på en X1/9 men tack o lov tog inte ventil o kolv i varandra.

Ställ vevaxeln på märket o kolla märket på kamdrevet så att det stämmer innan du börjar med nåt annat.
Du kan ju också prova att ställa om fördelaren så att det inte är nåt strul med för låg tändning tex.


Geggan är ju lite oroväckande men detta är mitt tips att börja med.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: kamkuggning

#4 Post by Chaan »

931Melander wrote:Kolla först att kamremmen är rätt kuggad, tex om den har huggit kan den kugga över i värsta fall.

Ställ vevaxeln på märket o kolla märket på kamdrevet så att det stämmer innan du börjar med nåt annat.
Men i Haynes (s.31) ser det ut som att man måste ha loss de sex bultarna och brickan för att se markeringarna...
931Melander wrote: Du kan ju också prova att ställa om fördelaren så att det inte är nåt strul med för låg tändning tex.
Ser inte riktigt vad det har med kompet att göra?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: kamkuggning

#5 Post by Pär Hylander »

Sundström wrote:
931Melander wrote:Kolla först att kamremmen är rätt kuggad, tex om den har huggit kan den kugga över i värsta fall.

Ställ vevaxeln på märket o kolla märket på kamdrevet så att det stämmer innan du börjar med nåt annat.
Men i Haynes (s.31) ser det ut som att man måste ha loss de sex bultarna och brickan för att se markeringarna...
Vad menar du nu? Kammens inställning ser du mot pilen på ventilkåpan och markeringen på remhjulet och vevens kollar du med ficklampa genom att lysa ner på svänghjulet i hålet på kopplingkåpan mellan motor och torped
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: kamkuggning

#6 Post by Chaan »

Pär Hylander wrote:
Sundström wrote: Men i Haynes (s.31) ser det ut som att man måste ha loss de sex bultarna och brickan för att se markeringarna...
Vad menar du nu? Kammens inställning ser du mot pilen på ventilkåpan och markeringen på remhjulet och vevens kollar du med ficklampa genom att lysa ner på svänghjulet i hålet på kopplingkåpan mellan motor och torped
Ahaa detta har jag inte sett nåt om i boken...

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Hej Sundström.

Med lite tur så är det ju bara topp-packningen. :?

Med lite mer otur så kan det ju vara en kombination av packning/kolvringar. Skulle nästan tro att kolvringarna har farit.

Då tar sig ju olja upp ovanför kolven och kan hamna på tändstiften. När det är packningen så brukar det oftast bli vit rök från avgaserna och olja i kylarvattnet + ev kylvatten i oljan..

Rätta mig om jag har fel, man kan ju ha fel ibland... :D

Plocka av toppen och kolla då även att den är rak/plan o fin.
Om den är det så byt packningen/arna, montera och kolla kompen.

Har du då komp så är det ju ok. Om inte så är det bara att plocka ur snurran, ta lös oljetråget och montera lös vevstakarna inkl kolvar.
Byta kolvringar och oljeringar om det nu sitter nåra såna och montera ihop.

Kom bara ihåg vilket håll det satt. Dvs så att du inte monterar vevstakarna åt fel håll.


Tjejen hade detta problem på sin SAAB 900 AERO - 89.
Den hade gått ca 20.000 mil så jag plockade ur motorn och delade på den och gjorde som jag skrev här ovanför. Dock så är det ju inte så kul att skruva i en gammal SAAB. Man måste ju rackla med bortmontering av växellådan innan man kan börja med motorn.

Lycka till


Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: kamkuggning

#8 Post by 931Melander »

Sundström wrote:
931Melander wrote:Kolla först att kamremmen är rätt kuggad, tex om den har huggit kan den kugga över i värsta fall.

Ställ vevaxeln på märket o kolla märket på kamdrevet så att det stämmer innan du börjar med nåt annat.
Men i Haynes (s.31) ser det ut som att man måste ha loss de sex bultarna och brickan för att se markeringarna...
931Melander wrote: Du kan ju också prova att ställa om fördelaren så att det inte är nåt strul med för låg tändning tex.
Ser inte riktigt vad det har med kompet att göra?
Vad jag menar med att kolla tändning är att su skrev att den gick runt några varv för att sedan puffa till eller liknande, och det kan bero på tändningen.

Du gör ju som du vill, och tips skrev du att du ville ha, och själv börjar jag med det enkla o självklara innan jag börjar med nåt jobbigare.

mvh
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: kamkuggning

#9 Post by Chaan »

931Melander wrote:
Sundström wrote: Men i Haynes (s.31) ser det ut som att man måste ha loss de sex bultarna och brickan för att se markeringarna...
Ser inte riktigt vad det har med kompet att göra?
Vad jag menar med att kolla tändning är att su skrev att den gick runt några varv för att sedan puffa till eller liknande, och det kan bero på tändningen.

Du gör ju som du vill, och tips skrev du att du ville ha, och själv börjar jag med det enkla o självklara innan jag börjar med nåt jobbigare.

mvh
Fredde
Jaså har jag skrivit att den puffat till?

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Chaan »

Fint att ni fick bort de övriga mishap-posterna, ta gärna det här med :wink:
Last edited by Chaan on 2005-02-23 03:27:02, edited 3 times in total.

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Chaan »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Med lite tur så är det ju bara topp-packningen. :?

Med lite mer otur så kan det ju vara en kombination av packning/kolvringar. Skulle nästan tro att kolvringarna har farit.

Då tar sig ju olja upp ovanför kolven och kan hamna på tändstiften.
Jo det var jag orolig för men lokala Porschemeken sa att de inte brukar "fara" :shock: Kan det inte ta sig in olja via oljekanal?
Bodens Svarta 944 S2 wrote:När det är packningen så brukar det oftast bli vit rök från avgaserna och olja i kylarvattnet + ev kylvatten i oljan..

Rätta mig om jag har fel, man kan ju ha fel ibland... :D
Tror inte du har fel på nåt sätt men symptomen liknar mera detta senare...
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Plocka av toppen och kolla då även att den är rak/plan o fin.
Om den är det så byt packningen/arna, montera och kolla kompen.
Japp. Någon som har provat packningslöst på Porsche?
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Har du då komp så är det ju ok. Om inte så är det bara att plocka ur snurran, ta lös oljetråget och montera lös vevstakarna inkl kolvar.
Det här med bara att plocka ur snurran. Vad väger block med tråg och vev inkl kolvarna? 80?
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Kom bara ihåg vilket håll det satt. Dvs så att du inte monterar vevstakarna åt fel håll.
Ok
Bodens Svarta 944 S2 wrote:så jag plockade ur motorn och delade på den och gjorde som jag skrev här ovanför. Dock så är det ju inte så kul att skruva i en gammal SAAB. Man måste ju rackla med bortmontering av växellådan innan man kan börja med motorn.
Du säger alltså att det inte är några större probs att få loss 924-motorn?
Bodens Svarta 944 S2 wrote: Lycka till
Tack!

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: kamkuggning

#12 Post by 931Melander »

Sundström wrote: [Jaså har jag skrivit att den puffat till?
Om du ska märka ord så har jag numera läst innantill och det stod "hugger", men hugger eller puffat kan tolkas eller misstolkas.

Hoppas att du får ihop bilen, annars kan jag sälja dig en motor.

TACK FÖR MIG
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Att ta ur motorn är hyggligt enkelt. Jag brukar ta bort kylaren först och framvagnsbalken (osäker på om det är samma sump på N/A). Sen är det lurigaste de 2 övre skruvarna som håller transaxel mot kopplingskåpan. Motorlyft är helt nödvändigt som jag ser det.

Svår avvägning dock, ska du bara ta toppen så hade jag nog valt att låta motorn sitta i. Ska du plocka ut kolvar etc (alltså öppna sumpen) så kanske det är ide att ta hela motorn på en gång.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#15 Post by notetoself »

newkie wrote:Hur pass mycket jobb är det att byta topplockspackning? bör man ens försöka sig på det om man inte gjort det tidigare? jag menar, nån gång ska ju vara den första, eller? har verkstadshandboken, kan man klara sig genom att följa den? känns som att det skulle bli en dyr affär hos en mekaniker.

mvh
Det är inga konstigheter alls.

- Demontera allt kring toppen så den är "lös".
- Lossa ventilkåpan.
- Skruva loss de 10 (? - minns ej riktigt) feta skruvarna. Var noga med
att kolla vilken skalle den har och använd rätt verktyg. Det finns lite
olika varianter, men ingen är special.
- Lyft upp toppen. Klarar man själv om man inte är jättesvag. Lite
oergonomiskt dock. Kan sitta fast i packningen, men ryck till så lossar
den.
- Montera i omvänd ordning. Var noga med att hålla ordning på de
två (?) styrhylsorna. Var även noga med att det är TOKRENT på ytorna
mot packningen.

Tips. Köp en komplett sotningssats och byt ventiltätningar etc när du
ändå är i farten. Då får du med alla packningar som behövs oxå.

Ska du lossa ventiler etc så märk allt NOGA!!! Särskilt tryckarna ;)

/Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users