944 Turbo i Roadsport B
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
944 Turbo i Roadsport B
Nu har jag efter betänketid ( sedan 2007) kommit på mitt användarnamn och lösen till forumet. Jag har haft stor nytta av forumet i jakt på både tips på förbättringar och problemlösningar, tack för det. Som tråden säger tävlar jag min första säsong i SPVM med blandade resultat. ( ligger 2;à i serien hittills efter 3 tävlingar)
Tanken är att köra och utveckla bilen efterhand som plånboken och kunskapsdepåerna fylls på. För tillfället ser det ut så här:
Sanden chip
Sanden topp och kylare
Gaz dämpare
Boostenhancer från Lindsey racing
968 hämmare fram och bak från Lindsey racing
Orginalskivor med Pagidbelägg
Borttagen torsion och hjälpfjädrar bak
Glasfiberhuv, taklucka.
Lexan sidorutor
Kumho hårda r-däck bak 255 40 17
Kumho medium r-däck fram 225 40 17, ska prova 255 40 17 fram oxå.
Nästa tävling på Anderstorp helgen 11-12 augusti.
Bilder kommer.
Tanken är att köra och utveckla bilen efterhand som plånboken och kunskapsdepåerna fylls på. För tillfället ser det ut så här:
Sanden chip
Sanden topp och kylare
Gaz dämpare
Boostenhancer från Lindsey racing
968 hämmare fram och bak från Lindsey racing
Orginalskivor med Pagidbelägg
Borttagen torsion och hjälpfjädrar bak
Glasfiberhuv, taklucka.
Lexan sidorutor
Kumho hårda r-däck bak 255 40 17
Kumho medium r-däck fram 225 40 17, ska prova 255 40 17 fram oxå.
Nästa tävling på Anderstorp helgen 11-12 augusti.
Bilder kommer.
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Posts: 533
- Joined: 2008-06-08 23:32:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: Porsche 944 Turbo i Roadsport B
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: Porsche 944 Turbo i Roadsport B
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Porsche 944 Turbo i Roadsport B
Vad har du för vikt/effekt förhållande?
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Reglerna i Roadsport B säger 5,22 kg/ hk, det är det som gäller. Skall jag klassa upp till A gäller 3,2 kg/ hk, det är inte aktuellt....än.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1410
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Kul att du hittat hit
Hälsa frugan .
Hälsa frugan .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- kghas
- S-Poster
- Posts: 178
- Joined: 2007-08-16 22:28:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oslo
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Hvordan synes du GAZ demperene fungerer? Kjører du maks hårdhet på tørt? Hva kjører du på vått?
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Dom funkar fint. Jag kör hårdast i torrt och släpper 10 "klick" i vått, släpper krängaren bak till mjuk. GAZ dämparna kommer från FH Racing i Klågerup.kghas wrote:Hvordan synes du GAZ demperene fungerer? Kjører du maks hårdhet på tørt? Hva kjører du på vått?
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Hoj! Roligt att du började skriva, kanske man får lite motivation att få fart på åbäket i garaget haha
Kör du GAZ på hårdaste? Jag satte dom på hårdaste för skojs skull och det tog ungefär 20 minuter för hjulet att nå bottenläget efter jag hade hissat upp bilen
Kör du GAZ på hårdaste? Jag satte dom på hårdaste för skojs skull och det tog ungefär 20 minuter för hjulet att nå bottenläget efter jag hade hissat upp bilen
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Vad kör du för fjäderkonstanter?
Är lite nyfiken då jag själv kör GAZdämpare med 968CS m030 krängare fram och bak.
Själv har jag 800lbs bak och 600lbs fram, och har för mig att jag ligger på 20klick fram och 25klick bak.
Är lite nyfiken då jag själv kör GAZdämpare med 968CS m030 krängare fram och bak.
Själv har jag 800lbs bak och 600lbs fram, och har för mig att jag ligger på 20klick fram och 25klick bak.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Precis hemkommen från Anderstorp. Mycket lärorikt. Slutade 4:à i bägge heaten. Hade problem med tidvis slirande koppling på tidsträningen samt ett klonkande ljud från höger fram i böjarna, trodde det var "camberbulten" som lossnat, men märkte ingen förändring i uppförandes.
Tyckte jag vände uppochner på hela bilen mellan kvalet och racet för att hitta vad som klonkade, men jag hittade inget löst.
Startade 6:à i klassen första racet med kvaltid 1.55.4. får vara nöjd efter omständigheterna. Turbon är ruskigt snabb på rakorna jämfört med konkurrenterna. Slutade som sagt 4:a, kändes som jag fick kämpa onödigt mycket i böjarna plus att klonket var kvar. Mellan racen släppte jag på krängaren bak och fortsatte klonksöket utan framgång.
Jag hade sämre tid i racet 1.56.1 och startade 6:à även i andra. Hade yttern in i första och vi råkade ut för em sammanstötning mellan en lotus elise och en Caterham som resulterade i att Caterham voltade framför yttre ledet och landa på taket och INGEN RÖDFLAGG. Tävlingsledningen nöjde sig med SC i fyra varv av 10. Jag tyckte det var ett felaktigt beslut eftersom alla i yttterledet fick stanna för den voltade bilen. Inte så många varv att köra upp sig på så det blev lite bråttom, satte dagens bästa tid med lite ilska i kroppen 1.54.9.
Klonket var borta och krängarändringen gav resultat i em mer lättstyrd bil. Nu väntar Falkenberg i början på September. Pallplatsen i serien hägrar.
Tyckte jag vände uppochner på hela bilen mellan kvalet och racet för att hitta vad som klonkade, men jag hittade inget löst.
Startade 6:à i klassen första racet med kvaltid 1.55.4. får vara nöjd efter omständigheterna. Turbon är ruskigt snabb på rakorna jämfört med konkurrenterna. Slutade som sagt 4:a, kändes som jag fick kämpa onödigt mycket i böjarna plus att klonket var kvar. Mellan racen släppte jag på krängaren bak och fortsatte klonksöket utan framgång.
Jag hade sämre tid i racet 1.56.1 och startade 6:à även i andra. Hade yttern in i första och vi råkade ut för em sammanstötning mellan en lotus elise och en Caterham som resulterade i att Caterham voltade framför yttre ledet och landa på taket och INGEN RÖDFLAGG. Tävlingsledningen nöjde sig med SC i fyra varv av 10. Jag tyckte det var ett felaktigt beslut eftersom alla i yttterledet fick stanna för den voltade bilen. Inte så många varv att köra upp sig på så det blev lite bråttom, satte dagens bästa tid med lite ilska i kroppen 1.54.9.
Klonket var borta och krängarändringen gav resultat i em mer lättstyrd bil. Nu väntar Falkenberg i början på September. Pallplatsen i serien hägrar.
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B, 2:à i SPVM
Då var säsongen över. Sista tävlingshelgen i SPVM genomfördes på Falkenberg, som jag aldrig kört på förrut, eftersom det är första säsongen för mig. Jag låg tvåa i serien inför tävlingen som börja med fri träning på fredag, ett i blött och ett i torrt. Det blöta gick inget vidare, han inte släppa vare sig krängaren eller dämpare ochdet blev lite Bambi på hal is. Hade med mig 255:or att prova med fram istället för 225, och monterade dessa inför träning nr två. Bilen bromsade bättre och understyrningen var borta, istället blev det överstyrt, jag hade fortfarande inte släppt på krängaren bak som var väl uppspänd plus att däcket tog i hjulkanten lite så det blev till att gå tillbaka till beprövade inställningar till tidsträningen. Jag berättade för mina problem för Peter Eriksson som tidigare tävlat med 944. Han gav mycket värdefulla tips som jag drog nytta av hela helgen, tack Peter.
Startade femma i klassen men ändå långt bak i leden eftersom Roadsport A och B körde tillsammans. Hade en otroligt rolig kamp med Roger Fredriksson i en Porsche 944 S2. Min turbo var snabbare rakt fram och hans ABS gjorde nytta i slutet på rakan. Tack vare mycket respekt och hänsyn till varandra hade vi en kanonrolig kamp om fjärdeplatsen och trots att jag var om med god marginal på rakan ut på sista varvet klarade jag inte att bromsa så sent som Roger utan denna gången drog han det längsta strået, Grattis.
Jag hade lyckats att sätta bättre tid än honom under racet och hoppade upp ett led på gridden inför race två. Jag tyckte att bilen gick så pass bra förrutom lite överhettning av däcken att den enda förändringen inför race två var att släppa ett hekto luft jämfört med tidigare.
Race två startade jag i yttterledet och fick till en hyfsad start och ligger efter ett var och fights med en BMW M3, 3,2 i Roadsport A med Herr Magnusson bakom ratten och samma röda S2;à som i race ett fast nu med Per Fredrikson som chaufför. Jag lyckas dra ifrån ett tiotal meter och följer deras kamp i backspegeln samtidigt som jag närmar mig två Corvetter. Ut på rakan på varv fem ser jag i backspegeln att BMW; n och Porschen ligger jämsides. Perfekt tänker jag nu sänkts farten för dom och jag kan dra ifrån ytterligare. När jag bromsar i från loggade 184 km/h i slutet på rakan och lägger om ratten för att ta första kurvan i chikanen dyker BMW ; n upp framför nosen på mig och jag har ingen möjlighet att undvika kollision. Det visar sig att Magnusson utan ABS ska försöka vad jag försökt varje varv i race ett nämligen att bromsa lika sent som S2;an vilket gjorde att han dansar av på gräset på insidan och är bara passagerare när det smäller.
Jag lyckas krångla mig ur situationen men bilen är okörbar, däck ligger emot skärmen och styrning till vänster inte ok. Jag tar mig i treans växel runt några varv men går i depå när det rycker för mycket.
Trots en sista plats i sista racet lyckas jag att knipa tredjeplatsen Roadsport B i serien. Grattis till vinnare Max och tvåan Osbeck.
Väl hemma har jag börjat riva fronten för att titta på skadorna, inget kul alls. Bägge rambenen är sneda och det har tagit illa långt in över hjulhusen. Har lite folk som skall titta på detta och bedöma om en riktning är genomförbar eller om det blir skrot.
Summa summarum har säsongen varit otroligt lärorik och rolig med många skratt och otrolig gemenskap i SPVM.
Tack alla som hjälp till att svara på alla mina dumma frågor i depån. Hopas hoppas hoppas vi ses nästa säsong.
Startade femma i klassen men ändå långt bak i leden eftersom Roadsport A och B körde tillsammans. Hade en otroligt rolig kamp med Roger Fredriksson i en Porsche 944 S2. Min turbo var snabbare rakt fram och hans ABS gjorde nytta i slutet på rakan. Tack vare mycket respekt och hänsyn till varandra hade vi en kanonrolig kamp om fjärdeplatsen och trots att jag var om med god marginal på rakan ut på sista varvet klarade jag inte att bromsa så sent som Roger utan denna gången drog han det längsta strået, Grattis.
Jag hade lyckats att sätta bättre tid än honom under racet och hoppade upp ett led på gridden inför race två. Jag tyckte att bilen gick så pass bra förrutom lite överhettning av däcken att den enda förändringen inför race två var att släppa ett hekto luft jämfört med tidigare.
Race två startade jag i yttterledet och fick till en hyfsad start och ligger efter ett var och fights med en BMW M3, 3,2 i Roadsport A med Herr Magnusson bakom ratten och samma röda S2;à som i race ett fast nu med Per Fredrikson som chaufför. Jag lyckas dra ifrån ett tiotal meter och följer deras kamp i backspegeln samtidigt som jag närmar mig två Corvetter. Ut på rakan på varv fem ser jag i backspegeln att BMW; n och Porschen ligger jämsides. Perfekt tänker jag nu sänkts farten för dom och jag kan dra ifrån ytterligare. När jag bromsar i från loggade 184 km/h i slutet på rakan och lägger om ratten för att ta första kurvan i chikanen dyker BMW ; n upp framför nosen på mig och jag har ingen möjlighet att undvika kollision. Det visar sig att Magnusson utan ABS ska försöka vad jag försökt varje varv i race ett nämligen att bromsa lika sent som S2;an vilket gjorde att han dansar av på gräset på insidan och är bara passagerare när det smäller.
Jag lyckas krångla mig ur situationen men bilen är okörbar, däck ligger emot skärmen och styrning till vänster inte ok. Jag tar mig i treans växel runt några varv men går i depå när det rycker för mycket.
Trots en sista plats i sista racet lyckas jag att knipa tredjeplatsen Roadsport B i serien. Grattis till vinnare Max och tvåan Osbeck.
Väl hemma har jag börjat riva fronten för att titta på skadorna, inget kul alls. Bägge rambenen är sneda och det har tagit illa långt in över hjulhusen. Har lite folk som skall titta på detta och bedöma om en riktning är genomförbar eller om det blir skrot.
Summa summarum har säsongen varit otroligt lärorik och rolig med många skratt och otrolig gemenskap i SPVM.
Tack alla som hjälp till att svara på alla mina dumma frågor i depån. Hopas hoppas hoppas vi ses nästa säsong.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B
Tråkigt att höra att det gick illa på slutet
Men bra att det inte vart några personskador i allafall.
Men bra att det inte vart några personskador i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 22
- Joined: 2007-11-25 20:19:29
- Contact:
Re: 944 Turbo i Roadsport B, snart i riktbänk
Så ja, med bra kontakter ska nu räcern spännas upp i Carolinern för att rätas upp (hoppas jag). Rambenen har flyttat sig ca 50mm och stukat till både det ena och det andra så nu e det ännu en bra anledning att bygga om och förändra(förbättra?). Håller tummarna för att dom lyckas. Det är i stort sett bara intercoolern som klarat sig riktigt. Jag tar gärna emot tips på någon som har kylare, expansionskärl, slangar, luftburk och allt annat som finns mellan intercooler och motor. Skärmar kanske skulle sitta fint oxå, ja listan blir lång när man tänker efter.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Ingemansson