Superchip och törstig!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

Superchip och törstig!

#1 Post by AntX »

Har nu kört ganska lugnt med min 951:a , har snittat ca 20 mil motorväg om dagen den senaste tiden och har till min förvåning märkt att bilen fortsätter att vara lika törstig som i stan. Snittar 1.25 L/milen....snart åker nog original chippen tillbaka i boxen då det blir lite väl mycket extra soppa i längden.
Någon annan som kör med med tex "Superchip" och har hög normal förbrukning?

AntX
Vattenkylt!

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#2 Post by Dan Hovang »

Jag kör originalchip och blev mkt förvånad över soppaförbrukningen på autobahn. Snittade drygt 0.8, då höll jag ändå runt 160 km/h.

Annars har jag inte reflekterat så mycket över soppaförbrukningen.

User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

#3 Post by AntX »

0,8 hade jag också hoppats på....håller körkortssäkra 140 så liten bit under liten borde den ju dra....förbrukningen har inte stört mig tidigare men med 100 mil i veckan blir det 50 liters skillnad per vecka :( och det känns direkt i plånboken.

Anders
Vattenkylt!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:Jag kör originalchip och blev mkt förvånad över soppaförbrukningen på autobahn. Snittade drygt 0.8, då höll jag ändå runt 160 km/h.
0.8 !!! Min lägstanotering med 951:an var 0.86, då på semesterkörning i Danmark i mycket lugnt tempo. Annars brukade det ligga mellan 1.1 och 1.3 oavsett org eller superchips. Autobahnkörning var absolut inte under 1.1.

Det är en -89 med kat jag skriver om.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#5 Post by KJB »

Min ligger på ca 1.2 l/milen blandad körning utana allt för mycket gas. Jag har varit hyffsat nöjd med det med tanke på att min 740 med 113 vilda hästar drar nästsn lika mycket :D

Det sitter chip från BSR i min, men om det finns chip som ger bättre bränsleekonomi utan effektförlust så är jag också intresserad.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

#6 Post by AntX »

Original chippen åker i till helgen (+sänkning av laddtrycket), så får vi se vad den drar som originalare...

Anders
Vattenkylt!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

KJB wrote:Det sitter chip från BSR i min, men om det finns chip som ger bättre bränsleekonomi utan effektförlust så är jag också intresserad.
Bättre bränsleekonomi vid fullgas är svårt såvida det inte är dåligt mappat från början. Man brukar heller inte lägga tid/energi på att mappa om annat än fullgas. Generella chip med "bra" bränsleekonomi för 944 Turbo har jag aldrig sett på marknaden.

Men det går givetvis! För att det ska bli optimalt är det bäst att göra en mappning för just din bil. Alla motorer skiljer sig lite åt, men med en riktig mappning skulle jag tex kunna ge bättre bränslekonomi än original vid vanlig körning.
Samt att en riktig mappning också i princip alltid ger ökad effekt.

Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Bengt »

Bränslemapparna i Superchip skiljer sig i princip inte från original.
Tändningen är sänkt något vid hög last högt varvtal.
Detta är lite konstigt eftersom alla andra trimchip utnyttjar att det är god marginal att höja tändningen något.
Lite mer tändning ger något bättre bränsleekonomi och mycket rappare gassvar som gör att man kan gasa lite mindre.
Bränsleförbrukningen borde inte vara radikalt sämre med Superchip så kolla om det kan vara något annat, men i princip tycker jag att Superchip är skit.
På autobahn har jag kört flera timmar i runt 200 med bränsleförbrukning på 1,2. Hemma brukar jag komma upp i 1,4 emellanåt. Konstant 140 drar ca 0,9.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#9 Post by FekZen »

Nog för att Supershits höjjer effekten till viss del, men man blir lite rädd ibland då man kikar närmare på gamla mjukvaror för äldre bilar, då supershits knappt vet vad det är dem sysslat med...

Har sett exempel på då man ställt upp tändningen exakt lika mycket över hela dellastmappen eller till exempel då man justerat dellast men inte hittat mappen för fullast...osv

Iom att 944or är så gamla (rel sett), så kan ju även här vara fallet att något inte är som det ska riktigt i deras programmering.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by Raukman »

Ja ni som har en DME-editor har säkert sett mapparna i superchips jämfört med original mapparna, inte så värst snygga alltså!
Den finns på FR wilkes hemsida, kan inte adressen.

//Peder

User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

#11 Post by AntX »

Hade mina aningar om Superchip, men då det var förra ägaren som chippade bilen i samråd med en känd Porsche meckare i Skåne så trodde jag att det skulle vara ett bra val i alla fall.
Vilket chip är att rekomendera då...en Fransk CUP kopia, Area 951, Sanden.......??

Anders
Vattenkylt!

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Håll dig borta från cupchippen.
De flesta verkar överens att Guru eller Vitesse är de man ska välja mellan.
Eftersom Guru's service lämnar väldigt mycket att önska så återstår väl bara Vitesse.

PS. Om du köper chip av Vitesse så lova att hälsa John att Tomas L rekommenderat honom...DS.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

#13 Post by AntX »

Kom på en sak sist jag var och tankade, på insidan av tanklocket (även verifierat i bruksanvisningen) så står det att 95 Oktan rekomenderas.
Jag har tankat 98 av bara farten för man skall ju köra trimmade turbobilar på 98....
Kan det vara så att chippet inte är optimerat för 98 utan enbart programmerat för att feta på med soppa med 95 oktan som utgångspunkt?

Anders
Vattenkylt!

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#14 Post by Bengt »

Nej det är ingen skillnad att köra 95 eller 98 oktan.

Blandningsförhållandet påverkas inte av oktantal.

Högoktanigt bränsle kan ha andra förbränningsegenskaper till exempel brinna långsammare men skillnaderna är marginella vid normal körning. Vinterbränsle däremot med alkoholtillsats har lite lägre bränslevärde som kan påverka förbrukningen.

Kör man med mindre än 95 oktan och får knackningar så sänks tändning (och så småningom laddtryck) men det påverkar inte bränsleförbrukningen eftersom du inte belastar så att du får knackning vid rimligt normal körning.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users