Superchip och törstig!
- AntX
- S2-Poster
- Posts: 203
- Joined: 2004-03-30 07:50:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Danderyd
- Contact:
Superchip och törstig!
Har nu kört ganska lugnt med min 951:a , har snittat ca 20 mil motorväg om dagen den senaste tiden och har till min förvåning märkt att bilen fortsätter att vara lika törstig som i stan. Snittar 1.25 L/milen....snart åker nog original chippen tillbaka i boxen då det blir lite väl mycket extra soppa i längden.
Någon annan som kör med med tex "Superchip" och har hög normal förbrukning?
AntX
Någon annan som kör med med tex "Superchip" och har hög normal förbrukning?
AntX
Vattenkylt!
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
- AntX
- S2-Poster
- Posts: 203
- Joined: 2004-03-30 07:50:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Danderyd
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
0.8 !!! Min lägstanotering med 951:an var 0.86, då på semesterkörning i Danmark i mycket lugnt tempo. Annars brukade det ligga mellan 1.1 och 1.3 oavsett org eller superchips. Autobahnkörning var absolut inte under 1.1.Dan Hovang wrote:Jag kör originalchip och blev mkt förvånad över soppaförbrukningen på autobahn. Snittade drygt 0.8, då höll jag ändå runt 160 km/h.
Det är en -89 med kat jag skriver om.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2004-06-19 09:06:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Min ligger på ca 1.2 l/milen blandad körning utana allt för mycket gas. Jag har varit hyffsat nöjd med det med tanke på att min 740 med 113 vilda hästar drar nästsn lika mycket
Det sitter chip från BSR i min, men om det finns chip som ger bättre bränsleekonomi utan effektförlust så är jag också intresserad.
Det sitter chip från BSR i min, men om det finns chip som ger bättre bränsleekonomi utan effektförlust så är jag också intresserad.
//Karl
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07
- AntX
- S2-Poster
- Posts: 203
- Joined: 2004-03-30 07:50:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Danderyd
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Bättre bränsleekonomi vid fullgas är svårt såvida det inte är dåligt mappat från början. Man brukar heller inte lägga tid/energi på att mappa om annat än fullgas. Generella chip med "bra" bränsleekonomi för 944 Turbo har jag aldrig sett på marknaden.KJB wrote:Det sitter chip från BSR i min, men om det finns chip som ger bättre bränsleekonomi utan effektförlust så är jag också intresserad.
Men det går givetvis! För att det ska bli optimalt är det bäst att göra en mappning för just din bil. Alla motorer skiljer sig lite åt, men med en riktig mappning skulle jag tex kunna ge bättre bränslekonomi än original vid vanlig körning.
Samt att en riktig mappning också i princip alltid ger ökad effekt.
Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Bränslemapparna i Superchip skiljer sig i princip inte från original.
Tändningen är sänkt något vid hög last högt varvtal.
Detta är lite konstigt eftersom alla andra trimchip utnyttjar att det är god marginal att höja tändningen något.
Lite mer tändning ger något bättre bränsleekonomi och mycket rappare gassvar som gör att man kan gasa lite mindre.
Bränsleförbrukningen borde inte vara radikalt sämre med Superchip så kolla om det kan vara något annat, men i princip tycker jag att Superchip är skit.
På autobahn har jag kört flera timmar i runt 200 med bränsleförbrukning på 1,2. Hemma brukar jag komma upp i 1,4 emellanåt. Konstant 140 drar ca 0,9.
Bengt
Tändningen är sänkt något vid hög last högt varvtal.
Detta är lite konstigt eftersom alla andra trimchip utnyttjar att det är god marginal att höja tändningen något.
Lite mer tändning ger något bättre bränsleekonomi och mycket rappare gassvar som gör att man kan gasa lite mindre.
Bränsleförbrukningen borde inte vara radikalt sämre med Superchip så kolla om det kan vara något annat, men i princip tycker jag att Superchip är skit.
På autobahn har jag kört flera timmar i runt 200 med bränsleförbrukning på 1,2. Hemma brukar jag komma upp i 1,4 emellanåt. Konstant 140 drar ca 0,9.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Nog för att Supershits höjjer effekten till viss del, men man blir lite rädd ibland då man kikar närmare på gamla mjukvaror för äldre bilar, då supershits knappt vet vad det är dem sysslat med...
Har sett exempel på då man ställt upp tändningen exakt lika mycket över hela dellastmappen eller till exempel då man justerat dellast men inte hittat mappen för fullast...osv
Iom att 944or är så gamla (rel sett), så kan ju även här vara fallet att något inte är som det ska riktigt i deras programmering.
Mvh// Adde.
Har sett exempel på då man ställt upp tändningen exakt lika mycket över hela dellastmappen eller till exempel då man justerat dellast men inte hittat mappen för fullast...osv
Iom att 944or är så gamla (rel sett), så kan ju även här vara fallet att något inte är som det ska riktigt i deras programmering.
Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- AntX
- S2-Poster
- Posts: 203
- Joined: 2004-03-30 07:50:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Danderyd
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Håll dig borta från cupchippen.
De flesta verkar överens att Guru eller Vitesse är de man ska välja mellan.
Eftersom Guru's service lämnar väldigt mycket att önska så återstår väl bara Vitesse.
PS. Om du köper chip av Vitesse så lova att hälsa John att Tomas L rekommenderat honom...DS.
De flesta verkar överens att Guru eller Vitesse är de man ska välja mellan.
Eftersom Guru's service lämnar väldigt mycket att önska så återstår väl bara Vitesse.
PS. Om du köper chip av Vitesse så lova att hälsa John att Tomas L rekommenderat honom...DS.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- AntX
- S2-Poster
- Posts: 203
- Joined: 2004-03-30 07:50:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Danderyd
- Contact:
Kom på en sak sist jag var och tankade, på insidan av tanklocket (även verifierat i bruksanvisningen) så står det att 95 Oktan rekomenderas.
Jag har tankat 98 av bara farten för man skall ju köra trimmade turbobilar på 98....
Kan det vara så att chippet inte är optimerat för 98 utan enbart programmerat för att feta på med soppa med 95 oktan som utgångspunkt?
Anders
Jag har tankat 98 av bara farten för man skall ju köra trimmade turbobilar på 98....
Kan det vara så att chippet inte är optimerat för 98 utan enbart programmerat för att feta på med soppa med 95 oktan som utgångspunkt?
Anders
Vattenkylt!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Nej det är ingen skillnad att köra 95 eller 98 oktan.
Blandningsförhållandet påverkas inte av oktantal.
Högoktanigt bränsle kan ha andra förbränningsegenskaper till exempel brinna långsammare men skillnaderna är marginella vid normal körning. Vinterbränsle däremot med alkoholtillsats har lite lägre bränslevärde som kan påverka förbrukningen.
Kör man med mindre än 95 oktan och får knackningar så sänks tändning (och så småningom laddtryck) men det påverkar inte bränsleförbrukningen eftersom du inte belastar så att du får knackning vid rimligt normal körning.
Bengt
Blandningsförhållandet påverkas inte av oktantal.
Högoktanigt bränsle kan ha andra förbränningsegenskaper till exempel brinna långsammare men skillnaderna är marginella vid normal körning. Vinterbränsle däremot med alkoholtillsats har lite lägre bränslevärde som kan påverka förbrukningen.
Kör man med mindre än 95 oktan och får knackningar så sänks tändning (och så småningom laddtryck) men det påverkar inte bränsleförbrukningen eftersom du inte belastar så att du får knackning vid rimligt normal körning.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users