944 S2 Supercharger -90 | Finnen
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2011-08-29 21:39:30
- Bilmodell: 944 S2 Supercharger
- Location: Ekenäs, Finland
- Contact:
944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Halloj!
Är ny här på forumet och tänkte dela med mig lite av min ny införskaffade bil.
Bilen och jag själv finns och bor i Finland!
Det handlar då om en 944 S2 som överladdats med kompressor + lite annat nödvändigt
Bilens kända historia börjar tillbaka i Japan där den förmodligen är köpt som ny (lite osäker med tanke på att ratten är på vänster sida).
År 2008 importerades bilen med hjälp av tysk firma till Finland (Uleåborg) av samma person som har byggt bilen.
Den hade vid dethär tillfället rullat 95.000km.
Tanken var då att få en 944 S2 (pga. det tilltalande utseendet) att löpa undan lite bättre än orginal, men endå lätt körd.
Det beställdes ett kompressor-kit från staterna som lovade ge ut en liten bit 300hk på hjulen, kittet hittade hem till Finland och monterades. (År 2009)
AC-Kompressorn plockades bort för att ge plats åt generatorn som i sin tur gav plats för själva kompressorn.
När motorbygget var klart kördes den i testbänken och gav ut 302hk och 400nm vid 0,5bar laddtryck.
År 2010 fick bilen ett eget uppslag reportage i Porsche Club Finlands egen tidning och vann Peoples Choice på en utställning. (Kommer inte ihåg namnet eller vilken utsällning)
Killen tröttnade av någon anledning på bilen och sålde den till en annan kille lite utanför Vasa i Finland.
Här stod bilen för det mesta i garaget och det avverkades endast 1600km på ungefär 1,5 år (Bilen är aldrig vinterkörd).
Vintern -10/-11 monterades Megasquirt motorstyrning.
Den 28.8.2011 införskaffade jag bilen.
Jag hade en Audi S4 Avant -00 som jag bytte mot Porschen.
Bilen kommer att vårdas som om det vore ett eget barn och få stå i varmt garage under vintrarna!
Inga tankar på större modifikationer utan bara små uppgraderingar efter hand
Om det finns intresse för mer information om själva motorbygget så kan det ordnas!
Bilder kommer så fort jag har fått in några på datorn! (Och kommit underfund med hur man laddar upp! )
Är ny här på forumet och tänkte dela med mig lite av min ny införskaffade bil.
Bilen och jag själv finns och bor i Finland!
Det handlar då om en 944 S2 som överladdats med kompressor + lite annat nödvändigt
Bilens kända historia börjar tillbaka i Japan där den förmodligen är köpt som ny (lite osäker med tanke på att ratten är på vänster sida).
År 2008 importerades bilen med hjälp av tysk firma till Finland (Uleåborg) av samma person som har byggt bilen.
Den hade vid dethär tillfället rullat 95.000km.
Tanken var då att få en 944 S2 (pga. det tilltalande utseendet) att löpa undan lite bättre än orginal, men endå lätt körd.
Det beställdes ett kompressor-kit från staterna som lovade ge ut en liten bit 300hk på hjulen, kittet hittade hem till Finland och monterades. (År 2009)
AC-Kompressorn plockades bort för att ge plats åt generatorn som i sin tur gav plats för själva kompressorn.
När motorbygget var klart kördes den i testbänken och gav ut 302hk och 400nm vid 0,5bar laddtryck.
År 2010 fick bilen ett eget uppslag reportage i Porsche Club Finlands egen tidning och vann Peoples Choice på en utställning. (Kommer inte ihåg namnet eller vilken utsällning)
Killen tröttnade av någon anledning på bilen och sålde den till en annan kille lite utanför Vasa i Finland.
Här stod bilen för det mesta i garaget och det avverkades endast 1600km på ungefär 1,5 år (Bilen är aldrig vinterkörd).
Vintern -10/-11 monterades Megasquirt motorstyrning.
Den 28.8.2011 införskaffade jag bilen.
Jag hade en Audi S4 Avant -00 som jag bytte mot Porschen.
Bilen kommer att vårdas som om det vore ett eget barn och få stå i varmt garage under vintrarna!
Inga tankar på större modifikationer utan bara små uppgraderingar efter hand
Om det finns intresse för mer information om själva motorbygget så kan det ordnas!
Bilder kommer så fort jag har fått in några på datorn! (Och kommit underfund med hur man laddar upp! )
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1759
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Kul!
Och välkommen / Tervetoula.
Och välkommen / Tervetoula.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Oj vad kul, jag vill se bilder!
Välkommen hit!
Välkommen hit!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Turbo-Poster
- Posts: 669
- Joined: 2008-10-25 07:03:10
- Bilmodell: 993 C2
- Location: Hyssna / Katrineholm
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Varmt välkommen
Mvh
Mvh
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2006-07-19 14:11:35
- Bilmodell: 944 S2
- Location: Oskarshamn
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Låter som en väldigt fin bil, ska bli kul med lite bilder!
Tobias Eriksson
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2011-08-29 21:39:30
- Bilmodell: 944 S2 Supercharger
- Location: Ekenäs, Finland
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Tack för alla välkomningar!
Ska försöka ladda upp lite bilder nu då!
Lånade bilder av förra ägaren, mera bilder kommer efter hand
Ska försöka ladda upp lite bilder nu då!
Lånade bilder av förra ägaren, mera bilder kommer efter hand
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Måste ju vara helt galet kul med en kompressor i en S2 =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2011-08-29 21:39:30
- Bilmodell: 944 S2 Supercharger
- Location: Ekenäs, Finland
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Jo den riktig rolig kan jag säga, borde åka och mappa den bara som man skulle få in alla finjusteringar på rätt plats
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Vet du om stakar och kolvar är uppdaterade? Om inte bör
du inte ta ut mer effekt ut motorn, risk för att stakarna tittar
ut genom blocket då.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
du inte ta ut mer effekt ut motorn, risk för att stakarna tittar
ut genom blocket då.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2011-08-29 21:39:30
- Bilmodell: 944 S2 Supercharger
- Location: Ekenäs, Finland
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Nej stakarna och kolvarna är inte utbytta, och är medveten om att dom inte evntuellt håller så mycket mera. Men den kommer bara att justeras så den hamnar tillbaka på den plats som den var med gamla motorstyrningen dvs. 302hk. (kommer inte ihåg NM vid skrivande stund)
Efter att Megasquirt motorsrtyrning installerades så har den bara justerats genom att köra på gatan och känna hur det känns bäst. Kan säga att bilen inte för tilfället går nå vidare bra.
Ska försöka få tag på någon firma i närheten av mig som har både testbänk och kunskap inom Megasquirt/Megatune
(om jag någongång får för mig att ta ut lite mera pållar så är kolvar o stakar det första pengarna kommer gå till)
Efter att Megasquirt motorsrtyrning installerades så har den bara justerats genom att köra på gatan och känna hur det känns bäst. Kan säga att bilen inte för tilfället går nå vidare bra.
Ska försöka få tag på någon firma i närheten av mig som har både testbänk och kunskap inom Megasquirt/Megatune
(om jag någongång får för mig att ta ut lite mera pållar så är kolvar o stakar det första pengarna kommer gå till)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Lycka till med bilen. Bor i Vasa och var och testade den för några veckor sen. Verkar vara ett seriöst bygge som det lagts mycket pengar på. Kul att få fortsätta läsa om just detta exemplar.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2011-08-29 21:39:30
- Bilmodell: 944 S2 Supercharger
- Location: Ekenäs, Finland
- Contact:
Re: 944 S2 Supercharger -90 | Finnen
Tack! Jo det är ett riktigt seriöst bygge och nerlagt mycket både tid och pengar. Tillsvidare ska de bara putsas och skötas om men man vet aldrig vad som händer i framtiden
Who is online
Users browsing this forum: No registered users