Ombyggd laddluftkylare?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rudarn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-06-06 17:58:20
Bilmodell: 951
Contact:

Ombyggd laddluftkylare?

#1 Post by rudarn »

Finns det nån kan berätta lite mer om vad man får för resultat i körbarhet om man bygger om laddluftkylaren för att få ett tidigare laddtryck? Vad gör man med laddluftkylaren och vad skulle det kosta?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Ombyggd laddluftkylare?

#2 Post by Erol »

Lindsey säljer omsvetsade intercoolers, då de byggt om gavlarna,
dock så är väl funktionen omtvistad, de mätningar som jag sett
har minskat flödet på de omsvetsade...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Sluggen »

Har mycket svårt att se förbättrad körbarhet genom ändringar av original ic. Särskilt på en originalbil (?) eller lätt moddad bil. Detta har snarare att göra med mapp, turboval, kompression osv.

User avatar
rudarn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-06-06 17:58:20
Bilmodell: 951
Contact:

Re:

#4 Post by rudarn »

Sluggen wrote:Har mycket svårt att se förbättrad körbarhet genom ändringar av original ic. Särskilt på en originalbil (?) eller lätt moddad bil. Detta har snarare att göra med mapp, turboval, kompression osv.
Den ändrade ic:n fick jag som förslag av sanden, men det är ju tyvärr svårt att säga exakt hur moddad min bil är för den är allteles nyligen inhandlad och jag har inte lyckatrs få nån entydig och bra information om den. Förutom att den är chippad hos sanden och har ett ombyggt avgassystem plus att den i mitt tycke går utav helvete. Men det är ju relativt till vad man kört innan o det var ingen racer direkt. hehe. :lol:

User avatar
rudarn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-06-06 17:58:20
Bilmodell: 951
Contact:

Re: Ombyggd laddluftkylare?

#5 Post by rudarn »

Nu är det väl inte främst förändrad karaktär jag är ute efter då jag börjar vänja mig vid laggen eftern snart två veckor. Däremot ökad effekt med en bibehållen hållbarhet hos motorn. Den är ju tänkt att gå på gata en hel del. 8)

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Sluggen »

Jo, jag förstår men det är en svår ekvation. Mer effekt innebär mer slitage. Ett hett tips är att behålla den som den är, det är lätt att bli efterklok, och effekt vänjer man sig vid. Se till att kunna köra så mycket som möjligt istället.

/en som inte kört sin bil på tre år.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Ombyggd laddluftkylare?

#7 Post by newkie »

Vad gäller effekt och hållbarhet är det rätt svårt att säga hur det ligger till när man inte vet nått om bilen. Huru vida den är moddad eller inte är också svårt att säga efter om den går bra. Om man inte kört den original. Dom här bilara är rätt snabba redan från start. Speciellt om man inte är van..

En större IC hjälper naturligtvis alltid till och jag har även tittat på moddade, men det har aldrig låtit intressant. Nu har jag prceis som sluggen problem och har inte heller fått köra något på x antal år.

Min erfarenhet säger följande. Är du intresserad av vidare trim. Byt till en bra större IC när du ändå byter. Annars kommer du ångra dig senare i bygget.

Två andra tips är. Kör bilen resten av sommaren innan du sätter skiftnyckeln i den. Och gör inte för många trimsteg på en gång. Det gjorde jag och nu är det ett h-vette att felsöka...

User avatar
rudarn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-06-06 17:58:20
Bilmodell: 951
Contact:

Re: Ombyggd laddluftkylare?

#8 Post by rudarn »

Måste säga att detta är ett förj-vla bra forum där man får massa vettiga och trevliga svar :) tack för det får hoppas ni får igång bilarna snart då. vad är det främst man får ut av större ic?

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Sluggen »

En sån har bättre kapacitet att hålla laddluften kyld under upprepade fyllgasrepor. Tex under bankörning. I annat fall skulle jag låta originalet vara orört. Medför ingen direkt effektökning i sig om nuvarande klarar av att kyla luften.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re:

#10 Post by newkie »

Sluggen wrote:En sån har bättre kapacitet att hålla laddluften kyld under upprepade fyllgasrepor. Tex under bankörning. I annat fall skulle jag låta originalet vara orört. Medför ingen direkt effektökning i sig om nuvarande klarar av att kyla luften.
Kan bara instämma. Så länge bilen bara är chippad finns det en del annat att lägga pengar innan.

User avatar
rudarn
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2011-06-06 17:58:20
Bilmodell: 951
Contact:

Re: Re:

#11 Post by rudarn »

newkie wrote:
Sluggen wrote:En sån har bättre kapacitet att hålla laddluften kyld under upprepade fyllgasrepor. Tex under bankörning. I annat fall skulle jag låta originalet vara orört. Medför ingen direkt effektökning i sig om nuvarande klarar av att kyla luften.
Kan bara instämma. Så länge bilen bara är chippad finns det en del annat att lägga pengar innan.
Några exempel?

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Ombyggd laddluftkylare?

#12 Post by newkie »

Ja.. Svårt att säga när jag inte vet vad som är gjort. Men Wastegate ger ofta ganska mycket, Är bilen chippad kan ju en laddstyrning värd namnet vara bra, en vettig laddtrycksmätare. Jag har gjort massor och inte bytt IC.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]