Nitrous express

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Lars_k
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-03-29 12:01:05
Contact:

Nitrous express

#1 Post by Lars_k »

Vad tror ni om ett NX eller annat likvärdigt lustgassystem som extra skjuts till en S2, Fördelarna är uppenbara men vilka nackdelar har jag missat?

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#2 Post by Corleone »

Jag hade en kompis som körde 75 hk på en N/A (163 hk) och det gick alldeles förträffligt. Tror inte det är några problem bara man dimensionerar rätt och är säker på att pump och bränsletryck etc, håller sina värden.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Bengt »

Fördelarna är uppenbara men vilka nackdelar har jag missat?
Man gör fort slut på en tub och det är trist att "tanka".
Men kul är det att köra. När man provat fattar man varför det kallas lustgas.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Man borde kunna använda det på en turbo för att bygga upp laddtryck, kopplat med en tryckvakt som slår av gasen vid ett visst laddtryck. Finns det någon risk med spikningar om man använder det på lägre varv (2-3000 rpm)?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Bengt »

Det beror på hur man doserar. Det kyler en hel del innan förbränningen kommit igång i och med att det är flytande. Dessutom, en sekund senare har du 4000rpm och mer ;-)
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Lars_k
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2004-03-29 12:01:05
Contact:

#6 Post by Lars_k »

Håller S2ans koppling för 50-75 hp extra, lite vekare än turbons har jag för mig?

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#8 Post by Sydbom »

Corleone wrote:Jag hade en kompis som körde 75 hk på en N/A (163 hk) och det gick alldeles förträffligt. Tror inte det är några problem bara man dimensionerar rätt och är säker på att pump och bränsletryck etc, håller sina värden.
var det en svart bil det? stötte på en svart med lustgas i upplands väsby för några år sedan nämligen. när det var öppning för någon ny bilstyling affär där.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#9 Post by Peter Olesen »

newkie wrote:löjligt med lustgas, det kan man ju sätta på i princip vilken bil som hälst, det visar inte hur bra bilen går. Sen är det säkert en oumpa kick när man väl använder det, men som sagt, systemet kostar ganska bra med pengar, vill man ha bra styrning till sitt Lustgassystem så kostar det ännu mer, och slutligen som andra här påpekar, det är inte lika stor kick att tanka tuben som att tömma den ;)
Vet inte det, jag.
Lustgas är nog det billigaste sättet att trimma en NA motor på. Framför allt om du är rattlåsracing fantast...

Vad menar du med "...det visar inte hur bra bilen går." ??
Förstår inte tankegången...
Bara för att du inte ser något positivt med lustgas eller att det inte passar ditt sätt att köra behöver du inte klanka ner på systemet som sådant... ! :evil:
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Jag fattar ingenting?
Först och främst så går inte bilen bättre för att du tankar racesoppa om du inte gör något annat för att dra nytta av det.
Sedan förstår jag inte Micra liknelsen. Menar du att det inte är trim om man använder en långsam bil som utgångspunkt och gör den snabb? Om man tokmodifierade micramotorn på konventionellt sätt så skulle det inte vara trim för Micran är ju egentligen en långsam bil.

En 5 liters gjutjärns V8 på några hundra kilo är mao bättre än en 944 turbo motor med samma effekt eftersom det är löjligt att ha turbo?

Tror att du ska tänka igenom vad du skriver bättre i fortsättningen...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Jag fattar inte heller vad som är fel med lustgas eller turbo som så....

Beroende på applikation så kan det ju vara ett utmärkt sätt att få mer sprutt på grejorna. Amerikansk rivstartstävling (jag gillar den benämningen!) är väl en utmärkt applikation. Däremot så antar jag att nyttan vid t.ex banåka är mer begränsad.

Hur dyr är driften igentligen, typ i kr/sekund eller annan enhet.

Såvitt jag vet så är nog inte lustgas förbjudet eller belagt med straff i t.ex roadsport. Som extratillskott vid omkörningar på raksträcka hade det kanske kunnat vara ett bra alternativ. Antagligen bör det ju räcka med några sekunders användning åt gången och förhoppningsvis bara ett fåtal gånger per race, typ som den där extra turboboost-funktionen som F1:or hade under turboeran. Genererar lustgasen mycket extra värme?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#13 Post by Peter Olesen »

newkie wrote:För det första skulle jag nog inte kalla det trimmning(Är det trimning att tanka racesoppa?). anlednignen att jag skrev på det viset var att man med lustgas kan få vilken bil helst att gå bra, det visar inte hur bra bilen går egentligen, med lustgas kan du ju få en nissan micra att gå som ett skollat troll, än fast den inte annars skulle ha en chans vid rödljusen. Även turbo är ju lite löjligt om man jämför med en bil som har samma prestanda utan överladd. Det är helt enkelt häftigare med en bil som går bra utan lustgas.
Inte trimmning ??? :shock:
Det är väl bara i filmer (typ TFTF etc) som det "bara" är att slänga i ett lustgassystem och så går bilen som ett skållat troll...

Hurvida det är häftigare eller inte är rent personligt, har inget med tekniken som sådan att göra.
Jag tror helt enkelt du har svårt att acceptera att det finns dom som med relativt enkla medel kan få en prestandabil som är snabbare/bättre/(fyll i själv) än din...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#14 Post by Peter Olesen »

Pär Hylander wrote:Jag fattar inte heller vad som är fel med lustgas eller turbo som så....

Beroende på applikation så kan det ju vara ett utmärkt sätt att få mer sprutt på grejorna. Amerikansk rivstartstävling (jag gillar den benämningen!) är väl en utmärkt applikation. Däremot så antar jag att nyttan vid t.ex banåka är mer begränsad.

Hur dyr är driften igentligen, typ i kr/sekund eller annan enhet.

Såvitt jag vet så är nog inte lustgas förbjudet eller belagt med straff i t.ex roadsport. Som extratillskott vid omkörningar på raksträcka hade det kanske kunnat vara ett bra alternativ. Antagligen bör det ju räcka med några sekunders användning åt gången och förhoppningsvis bara ett fåtal gånger per race, typ som den där extra turboboost-funktionen som F1:or hade under turboeran. Genererar lustgasen mycket extra värme?
Vad det kostar/sek beror ju lite på hur mycket du laddar, skulle tro att kr/sekund och hk är en bättre enhet. Kan tyvärr inte ge någon siffra...

Som extra boost hade varit kul, men då är man ju också tvungen att släpa runt på ett antal kilon extra hela tiden. Dessutom ökar ju risken vid en ev olycka, vilket skulle kunna göra att en arragör inte tillåter lustgas i bilen... Det har ju figurerat ett antal bilder på nätet där lustgasflaskor har exploderat och det är inga snygga bilder :?

Lustgasen kyler ju insugningsluften rätt mycket, gasen är ju flytande och håller ca -80 grader, tror det med moderat laddning inte ger så mycket på motor eller avgastemp... framför allt inte för ett par sekunder...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#15 Post by Corleone »

Sydbom wrote:
Corleone wrote:Jag hade en kompis som körde 75 hk på en N/A (163 hk) och det gick alldeles förträffligt. Tror inte det är några problem bara man dimensionerar rätt och är säker på att pump och bränsletryck etc, håller sina värden.
var det en svart bil det? stötte på en svart med lustgas i upplands väsby för några år sedan nämligen. när det var öppning för någon ny bilstyling affär där.
Nej, den var gul! Den blev sedemera helt skrotad och killen dog. Frontade med en ny Golf, flög ut genom framrutan och bröt nacken. Tjejen i Golfen dog med. Trist historia. Dock var inte flaskan med i bilen den gången.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users