Spindelled

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
mikko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2004-04-27 18:03:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trosa
Contact:

Spindelled

#1 Post by mikko »

Hjälp!
Jag fick ombesiktning på vänster spindelled (den glapade). Jag vill ju förstås få det så billigt som möjligt. så jag undrar om ni har några tips. bilen är en 944n/a - 87, 163hk.

Jag skrev till Utzon och dom sa att man nog behöver byta hella länkarmen. Dom hade ingen renoveringssats heller.

Jag skrev till Sanden också men har inte fått något svar.

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Ficke ju ett tips av Bosse under allmänt där vi diskuterat länkarmar.

http://www.jotec.se/

Eller så kan du ringa mekonomen och höra med dom om dom kan ta hem via ABR.

Dom borde väl ha till din bil...


Janne :)
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#3 Post by Daniel »

Spindelledsproblem finns det en del lösningar på. En är byte av hela bärarmen. Sanden och Area951 har renoverade utbytesbärarmar till din bil för c:a 3000:-/sida. Annars kan man renovera själv med renoveringsatser, och ett tredje alternativ är att konvertera till plåtbärarmar som Mekonomen saluför för c:a 500:-/sida komplett med spindelled. Just nu under fliken "allmänt" är detta ämne aktuellt och där finns mer uttömmande svar och länkar till allt vad du behöver.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Porsche944_
S-Poster
Posts: 114
Joined: 2004-04-14 09:11:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Olofström
Contact:

#4 Post by Porsche944_ »

ja bytta spindeled på min N/a 83 163hk..
då fick ja tag på en led på mekonomen ja tror det var för 300kr..
enda jobbiga var att den gamla (från 83) var om man säger bultad(som en gigantisk popnit:P) fast, alltså ingen vanlig hedlig mutter. så fick slå upp den o borra lite.. :twisted:
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD

// Timo.L

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Bosse »

Daniel wrote:Spindelledsproblem finns det en del lösningar på. En är byte av hela bärarmen. Sanden och Area951 har renoverade utbytesbärarmar till din bil för c:a 3000:-/sida. Annars kan man renovera själv med renoveringsatser, och ett tredje alternativ är att konvertera till plåtbärarmar som Mekonomen saluför för c:a 500:-/sida komplett med spindelled. Just nu under fliken "allmänt" är detta ämne aktuellt och där finns mer uttömmande svar och länkar till allt vad du behöver.
Är Mekonomen länkarmarna verkligen ett alternativ??
Det är väll längre länkarmar från årsmodell 87.
Finns mekomomen armarna även i långa utförandet?
Jag betvivlar det.
Bosse

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#6 Post by Sydbom »

besiktigade bilen idag och fick även jag nedslag på spindelled fram så frågan är då hur jag kommer billigast undan? jag fick ju skräckscenarion i huvudet om 10.000:- reparationer men kan jag köpa en led nbara på mekonomen för 300 spänn och få någon verkstad att byta så har nog till och med jag råd!
är det så enkelt alltså? eller?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Sydbom wrote:besiktigade bilen idag och fick även jag nedslag på spindelled fram så frågan är då hur jag kommer billigast undan? jag fick ju skräckscenarion i huvudet om 10.000:- reparationer men kan jag köpa en led nbara på mekonomen för 300 spänn och få någon verkstad att byta så har nog till och med jag råd!
är det så enkelt alltså? eller?
Varför behöver du en verkstad att göra jobbet? Så klurigt kan det väl inte vara? Har du inte tillgång till garage är det ju inte så kul iof... men kunskap och hjälp kan du säkert finna här på forumet. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#8 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Ett verktyg för att dra ihop fjädrarna är ett måste.

Sen klarar man sig nästan med skiftnyckel :D (nästan)

Nja skämt åsido... Har kikat lite på PET 5-programmet (sprängskisser).
Det ser inte så värst farligt ut... Man behöver nog dock vara noga med det man tar lös och komma ihåg hur det satt.

OK/Q8 har ju garageplatser och lyftar.... (det blir billigare än verkstad)

Ta med en kompis att hjälpa till... Det skadar aldrig..
Mekonomen har fjäderverktygen och dom startar på 170:- om jag inte minns fel...

Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#9 Post by Sydbom »

skulle aldrig våga mig på det, speciellt då porsche säger att man inte "kan" byta spindel leden utan måste byta hela, så ska jag som knappt gjort något annat än bytt bromsbelägg ställa mig o hålla på... nja känns riskabelt.
ska ringa runt lite idag o se vad dom skulle ta för att göra det.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Man behöver inte använda fjäderspännare för att byta bärarm.

Bara ställa den sidan på pallback och använda diverse olika vanliga blocknycklar. Rent tekniskt ett väldigt lätt jobb.

Ska bli intressant att se vad verkstäderna tar för jobbet!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Håller med, rätt lätt faktiskt.

Däremot så rekommenderar jag verkligen att mäta upp toe efteråt, inte alls säkert att det blir exakt samma som innan vilket kan innebära dåligt beteende och mer däckslitage.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#12 Post by Sydbom »

snackat med min lokala lilla verkstads kille som gjorde mycket på min 924, och han trodde på 1 till 1 1/2 timmes jobb. men jag ska bränna ner till han nästa vecka så han får se hur det ser ut, sedan beställer jag prylarna.
Last edited by Sydbom on 2005-01-28 13:20:41, edited 1 time in total.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#13 Post by Sydbom »

någon som har bytt spindelleden själv överhuvudtaget? eller blir jag den förste?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#14 Post by Daniel »

Ska bli spännande att höra hur konverteringen till plåtisar går. Har ju själv varit inne på samma tanke, men tog istället kontakt med jotec i Väckelsång och beställde ett superdeluxeballjointkit av honom som installeras när bilen kommer fram ur vinterdvalan. Jag gjorde lite research på rennlist om rennbay kiten och de fick idel lovord, så jag har höga förväntningar på dessa. Återkommer med rapport när de sitter på bilen.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#15 Post by Daniel »

Ursäkta, jag läste tråden slarvigt innan. Läste bara ledorden "mekonomen" och "billigt" och tog då för givet att du konverterar till plåtbärarmar. Jag tror inte att du bara kan köpa själva spindelleden på mekonomen och byta den på din alubärarm. men som sagt, jotech har renoveringskit som verkar vara bra och inte kostar skjortan, och förefaller vara hyfsat enkla att montera själv.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users