Ingen gnista

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Ingen gnista

#1 Post by Lodde »

:cry: Har byt givarna till både varvtal och puls samt mät dem och båda liger på 975 ohm vilket skall betyda att dom är ok
byt spole
har börjat riva konsollen där allt är kopplat men VILL helst inte.

Någon som har ett bra tips

Mvh Larry aka Lodde

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: Ingen gnista

#2 Post by posse944 »

Hände det under körning eller ville den helt plötsligt inte starta nån dag?

Kan ju kolla ifall rotorn är hel... (min hade brännt en gång).

/Tommy
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: Ingen gnista

#3 Post by Lodde »

Det hände under körning och nu måste jag ut och mäta rotorn för det har jag inte gjort :? // Lodde

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Ingen gnista

#4 Post by Erol »

Kolla DME-relät, det är ofta det som strular.

Image

Bygla de 3 stora kontakterna i säkringsdosan med en kabel och se om du
får gnista.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Ingen gnista

#5 Post by FredrikÅ »

Lodde wrote:Det hände under körning och nu måste jag ut och mäta rotorn för det har jag inte gjort :? // Lodde
Kolla att den rotorn sitter fast som den ska också.

På en av mina gamla bilar så lossnade den helt enkelt från axeln under körning..
Bilen baktände rejält ett par gånger, sprängde ljuddämparen med en riktig salut - och sen var
den naturligtvis lite svårstartad... :D
Fredrik Åberg

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: Ingen gnista

#6 Post by Lodde »

det verkar som allt är ok fram till motorn men kan inte höra bensin pumpen och ingen gnista så jag prövar bygla relät imorgon för nu får jag inte gå ut mer för frugan :oops: kalas imorgon men jag kan nog smyga iväg några minuter :twisted: // Lodde

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: Ingen gnista

#7 Post by Lodde »

Erol vad är det för en röd X-tra kabel som ligger där :?:

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Ingen gnista

#8 Post by Erol »

Lodde wrote:det verkar som allt är ok fram till motorn men kan inte höra bensin pumpen och ingen gnista så jag prövar bygla relät imorgon för nu får jag inte gå ut mer för frugan :oops: kalas imorgon men jag kan nog smyga iväg några minuter :twisted: // Lodde
Sätter 100 spänn på DME-reläet. Det styr både bränsle och tändning!
Lodde wrote:Erol vad är det för en röd X-tra kabel som ligger där :?:
Ingen aning, lånade bilden från clarks-garage, kanon sida om man äger en
944:a och skruvar med den själv.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Ingen gnista

#9 Post by Maxx »

Ett DME-relä kostar 288 spänn hos Utzon.se
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Ingen gnista

#10 Post by Mårten »

Lite OT men skriv gärna i din profil var du bor samt specifikt vilken modell/årsmodell du har så blir det lättare att hjälpa till. Om du t ex bor i närheten av mig kunde fått låna ett DME-relä som jag har liggande för att testa...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Ingen gnista

#11 Post by emm »

Jag har ett extra relä i min bil om du vill låna och testa, jag finns i Malmö fram till kl 18.oo
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: Ingen gnista

#12 Post by Lodde »

Thx Emm !
Jag fastnade i danmark efter jobbet, tyvärr så kom jag inte hem i tid. Köpte en gammal vattenscooter efter arbetet och därmed blev allt lidande med bilen...
Numera har man två sommar leksaker :P och ingen av dom fungerar fullt ut

Ska pröva bygla den imorgon men det e klart att det hade kännts tryggare med ett riktigt relä.

Mvh Larry

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Ingen gnista

#13 Post by Nahpets »

Bygling är tillräckligt för att bypassa dme. Börja där, enkelt och snabbt.

Blir avis på att alla har sköna Porsche polare omkring sig. Själv är man granne med 1,1 miljoner men inte blir det bättre :)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Ingen gnista

#14 Post by 944_Driver »

Lite jobb med lödkolven kan ofta fixa döda reläer också, många lite speciella reläer som t.ex. DME-reläet innehåller ett antal lödningar och dessa spricker gärna med åren. Bara att värma upp och löda på lite.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Lodde
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2011-03-20 07:43:39
Bilmodell: 944 LG Special
Location: Skåne Löddeköpinge
Contact:

Re: Ingen gnista

#15 Post by Lodde »

Thx en massa goa tips.
Är ganska sugen på att springa ut en runda till bilen nu för att se hur relät ser ut. :)

Jo så här är det jag bor i Skåne i en by eller lite utanför den som heter Löddeköpinge och för dom som är intresserade av kärnkraft så ligger även det nerlagda kärnkraftverket Barsebäck i närheten och då även Golfbanan med samma namn. Golf blir det inget för min del, :? om det skulle ske så blir det tidigast vid ca 70 års ålder om man har fått andra fyrahjul som tex. rullator där man kan hänga på en bag.

Napeths det finns massor av plats här i södern

Mvh Lodde
Last edited by Lodde on 2011-04-01 21:10:12, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]