Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ersvik
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2010-05-20 12:36:12
Bilmodell: Porsche 944 n/a -83
Location: Stockholm
Contact:

Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#1 Post by Ersvik »

Var ute och körde i den nyinköpta bilen. Åkte på 1:an och växlade upp till 2:an och precis då knakade det till, någonting gick av/sönder och den slutade driva på hjulen. jag kunde glida in med farten jag hade till en avsides väg och ställa mig på där jag testade alla växlar. Kopplingen känns normal, vxllådan känns normal. när man släpper upp kopplingen så hör man att någonting börjar snurra samt lite missljud i takt med varvet. men ingen power alls på hjulen. Spontant så känns det som drivaxel eller kardanknut eller något sånt som har gått. Vad tror ni här? Idéer, tips? All hjälp uppskattas. Fyfan jäkla piss alltså. 4 h gammal bil. :cry:
//Erik

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#2 Post by Karl Birgander »

Kolla om en drivaxel lossat, men spontant sätter jag en slant på att det är dags för kopplingsbyte.
Gummipucken i mitten som gått sönder.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ersvik
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2010-05-20 12:36:12
Bilmodell: Porsche 944 n/a -83
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#3 Post by Ersvik »

Kopplingen är väldigt nybytt av förre ägaren. och jag glömde säga, jag la i en växel och lyssnade, missljudet kommer från bakre delen av bilen..

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#4 Post by bergodalvana »

Drivknuten som har gått åt helsike.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#5 Post by maverick »

Tittade du ens under bilen öht?
Man ser ganska lätt om drivaxeln har gått av :roll:
MVH//Per

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1768
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#6 Post by Nahpets »

maverick wrote:Tittade du ens under bilen öht?
Man ser ganska lätt om drivaxeln har gått av :roll:
Splinsen kan väl också vara skadade (rundade) ?

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#7 Post by Frostyfog »

vad säger oss att felet inte är inne i slutväxeln? (typ pinion &ring)

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#8 Post by firefish »

Låter som en drivknut men man vet ju aldrig. Är ju lätt fixat isf.

Häng inte läpp över att bilen trotsar lite mot nya husse. Det är bara en fas ni måste ta er genom :)
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Ersvik
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2010-05-20 12:36:12
Bilmodell: Porsche 944 n/a -83
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#9 Post by Ersvik »

jo jag kollade under bilen men det gick inte att se något. Stort jäkla Simons-system ivägen tex. Men jag snackade med en kontakt på en verkstad så vi ska kolla på det efter jobbet nu.

User avatar
Ersvik
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2010-05-20 12:36:12
Bilmodell: Porsche 944 n/a -83
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#10 Post by Ersvik »

kollat med verkstaden nu och de säger att kopplingen, som enligt uppgift och kvitto är bytt för 4000 mil sen, är körd och eventuellt något med lådan också.
Last edited by Ersvik on 2010-05-31 17:30:26, edited 1 time in total.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#11 Post by maverick »

Nahpets wrote:
maverick wrote:Tittade du ens under bilen öht?
Man ser ganska lätt om drivaxeln har gått av :roll:
Splinsen kan väl också vara skadade (rundade) ?
Om de är så pass skadade så känner man nog det om man rycker tag i drivaxeln.
MVH//Per

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#12 Post by Patrik Börjesson »

Sätt en polare bakom ratten, ge instruktion om att lägga i växel och sedan slänger du dig under bilen bak å kikar om drivknutarna snurrar längst in mot lådan, nästa grej är att kolla Transaxeln, Jag tycker det låter konstigt att de skulle vara kopplingen, har aldrig hört något sånt här hända en koppling. Jag tror på transaxeln. Det finns en inspektionslucka i kåpan mellan transaxel å växellåda, lossa den å kolla hur det ser ut. Där sitter bland annat en hylsa som håller ihop transaxeln med ingående axel i växellådan, kolla den.

Lycka till :)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#13 Post by Karl Birgander »

Patrik Börjesson wrote:Sätt en polare bakom ratten, ge instruktion om att lägga i växel och sedan slänger du dig under bilen bak å kikar om drivknutarna snurrar längst in mot lådan, nästa grej är att kolla Transaxeln, Jag tycker det låter konstigt att de skulle vara kopplingen, har aldrig hört något sånt här hända en koppling. Jag tror på transaxeln. Det finns en inspektionslucka i kåpan mellan transaxel å växellåda, lossa den å kolla hur det ser ut. Där sitter bland annat en hylsa som håller ihop transaxeln med ingående axel i växellådan, kolla den.

Lycka till :)
Att kopplingen säger upp sig är absolut inte konstigt på dessa bilar.
Snarare väldigt vanligt. Jag har själv fallit offer för problemet.

Ersvik: Vet du om kopplingen byttes till lamell utan gummipuck? I så fall skall den absolut inte gå sönder på detta sätt. Är det bytt till lamell med gummipuck är det synnerligen dumt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ersvik
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2010-05-20 12:36:12
Bilmodell: Porsche 944 n/a -83
Location: Stockholm
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#14 Post by Ersvik »

Patrik: Redan gjort. ingenting synligt snurrar. Drivknutarna står still.
Karl: Nej det vet jag inte :/ får passa på att göra det nu isf. Vet verkstaden vad jag menar om jag vill ha lamell utan gummipuck?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Drivlineproblem 944 n/a. Driver inte alls på någon vxl.

#15 Post by Karl Birgander »

Enligt patriks instruktioner: ta bort gummiluckan vid transaxeln, baktill på bilen och kolla om transaxeln snurrar.
Kan också kollas genom att lägga i neutral växel och försöka snurra på transaxeln med handen (motorn naturligtvis avstängd), kan du snurra = hejdå koppling.

Inte alls säkert att verkstad vet något om kopplingens utforming, då det är relativt unik lösning och inte många vet.
Nuförtiden säljs inte mycket lameller med gummipuck, så köptes lamellen ny bör det inte vara några problem, men kolla det. Normalt sett håller också kopplingen med gummipuck 15-25000 mil...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]