Var ute och körde i den nyinköpta bilen. Åkte på 1:an och växlade upp till 2:an och precis då knakade det till, någonting gick av/sönder och den slutade driva på hjulen. jag kunde glida in med farten jag hade till en avsides väg och ställa mig på där jag testade alla växlar. Kopplingen känns normal, vxllådan känns normal. när man släpper upp kopplingen så hör man att någonting börjar snurra samt lite missljud i takt med varvet. men ingen power alls på hjulen. Spontant så känns det som drivaxel eller kardanknut eller något sånt som har gått. Vad tror ni här? Idéer, tips? All hjälp uppskattas. Fyfan jäkla piss alltså. 4 h gammal bil.
//Erik
jo jag kollade under bilen men det gick inte att se något. Stort jäkla Simons-system ivägen tex. Men jag snackade med en kontakt på en verkstad så vi ska kolla på det efter jobbet nu.
kollat med verkstaden nu och de säger att kopplingen, som enligt uppgift och kvitto är bytt för 4000 mil sen, är körd och eventuellt något med lådan också.
Last edited by Ersvik on 2010-05-31 17:30:26, edited 1 time in total.
Sätt en polare bakom ratten, ge instruktion om att lägga i växel och sedan slänger du dig under bilen bak å kikar om drivknutarna snurrar längst in mot lådan, nästa grej är att kolla Transaxeln, Jag tycker det låter konstigt att de skulle vara kopplingen, har aldrig hört något sånt här hända en koppling. Jag tror på transaxeln. Det finns en inspektionslucka i kåpan mellan transaxel å växellåda, lossa den å kolla hur det ser ut. Där sitter bland annat en hylsa som håller ihop transaxeln med ingående axel i växellådan, kolla den.
Patrik Börjesson wrote:Sätt en polare bakom ratten, ge instruktion om att lägga i växel och sedan slänger du dig under bilen bak å kikar om drivknutarna snurrar längst in mot lådan, nästa grej är att kolla Transaxeln, Jag tycker det låter konstigt att de skulle vara kopplingen, har aldrig hört något sånt här hända en koppling. Jag tror på transaxeln. Det finns en inspektionslucka i kåpan mellan transaxel å växellåda, lossa den å kolla hur det ser ut. Där sitter bland annat en hylsa som håller ihop transaxeln med ingående axel i växellådan, kolla den.
Lycka till
Att kopplingen säger upp sig är absolut inte konstigt på dessa bilar.
Snarare väldigt vanligt. Jag har själv fallit offer för problemet.
Ersvik: Vet du om kopplingen byttes till lamell utan gummipuck? I så fall skall den absolut inte gå sönder på detta sätt. Är det bytt till lamell med gummipuck är det synnerligen dumt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Patrik: Redan gjort. ingenting synligt snurrar. Drivknutarna står still.
Karl: Nej det vet jag inte :/ får passa på att göra det nu isf. Vet verkstaden vad jag menar om jag vill ha lamell utan gummipuck?
Enligt patriks instruktioner: ta bort gummiluckan vid transaxeln, baktill på bilen och kolla om transaxeln snurrar.
Kan också kollas genom att lägga i neutral växel och försöka snurra på transaxeln med handen (motorn naturligtvis avstängd), kan du snurra = hejdå koppling.
Inte alls säkert att verkstad vet något om kopplingens utforming, då det är relativt unik lösning och inte många vet.
Nuförtiden säljs inte mycket lameller med gummipuck, så köptes lamellen ny bör det inte vara några problem, men kolla det. Normalt sett håller också kopplingen med gummipuck 15-25000 mil...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)