Turbo!!!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jensa
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2004-12-17 18:21:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Krylbo
Contact:

Turbo!!!!

#1 Post by Jensa »

Hallå porschenissar!!

Jag undrar om det är någon som konverterat en s2 till turbo?

Alltså satt dit en turbo på den befintliga 3.0 lit motorn på 211 Hk, om det övrehuvudtaget går? :twisted:

Sandvik
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-03-29 17:43:07
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norge
Contact:

#2 Post by Sandvik »

Morten Sandvik

2001 996 turbo
xx -951 86 modell

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Självklart så går det, haken är bara att det antagligen blir billigare och definitivt enklare att köpa en turbo direkt. Sedan får du den aldrig genom bilprovningen i det skicket.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Jag tror att de som kör med treliters turbomotor har gjort tvärtom, dvs utgått från en 951 och snott blocket från en S2.

Kolla in http://www.puppan.se
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#5 Post by karpis »

Tjena..har en fråga,alla ni 3-4st som kör 3liters turbo maskin,alltså s2 block,värför är det ingen som kör med s2 toppen den 16ventilaren...såg en 951 i usa som kör med 16v toppen och har ca 650hk...

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Bengt »

Det blir mer jobb med insug och avgas för att passa med turbon. Dessutom antar jag att man helst skall ha andra kammar än för sugmotorn. Sen kanske det är bra med kylda avgasventiler. En 8-ventilare kan man bygga med originalkolvar. Förmodligen blir en 16 ventilare ungefär dubbelt så dyr att bygga om det skall göras rätt, men visst det går säkert att få ut några fler pållar. 500+ är ju inget nuförtiden ;-).
bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users