Diffad låda, ser ut hur?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Diffad låda, ser ut hur?

#1 Post by Peedster »

Hallå!

Jag har varit och tittat på en bil ikväll och den ska ha diffad låda.
När jag kollade i bak på lådan så hängde det endel slangar av något slag där. En gick in i slutet av lådan och gick upp till höger mot hjulhuset till.

Är det någon som har eller kan ta en bild hur en orginal turbo med diff ska se ut underifrån?

Det stod iaf otpoin 220 i listan och det är ju LSD!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det du beskriver låter som oljekylaren till lådan. Jag är tveksam till att du kan se på lådan att det är en LSD låda om du inte kollar artikelnumret som väl sitter på ovansidan... Men finns rätt option code i bilen och det verkar vara den oljekylda lådan är det säkert rätt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
AntX
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2004-03-30 07:50:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Danderyd
Contact:

#3 Post by AntX »

Slangarna var no oljekylen till lådan, ser ut som en sprar med flänsar på.
Diffen kan du ju kolla om bilen är upphissad i bakkant, båda hjulen snurrar åt samma håll.
Vattenkylt!

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#4 Post by Peedster »

Ja precis! Misstänkte att det var oljekylen som slangarna var kopplade till!
Hade inte tillgång till lyft eller något så jag kunde snurra hjulen, men jag kör hem bilen imorn och då börjas ett detektivjobb på utrustning och finesser :)

Fortfarande ingen som har en bild på en oljekylad LSD låda?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#5 Post by Björn Nilsson »

Visst är det någon som har det :D

Image

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Fin bild och kylare, men för ordningen skull ska vi väl påpeka att kylaren inte brukar se ut sådär, utan det är som ett rör som är upplindat som en spiral/ring med diameter ca 20 cm, ca 3-4 varv (?) och har flänsar på sig för större yta. Anslutningarna till lådan är just där bilden visar såklart.

Kan ju passa på och känna efter om diffverkan är ok. Har för mig att om man har ena hjulet i backen och det andra upplyft så ska det behövas ca 40-50 Nm (?) för att kunna vrida runt hjulet. Ngn som kan bekräfta? Det är ju lameller som kan slitas och tappa spänsten med tiden.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#7 Post by Björn Nilsson »

Helt riktigt Pär! Inte orginalkylare på min bil :oops:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#8 Post by Peedster »

Perfekt!

Tack för svaren! Björns lösning ser lite bättre ut kanske.

Det såg ut som du beskrev där Pär med den upplindade varitanten!
Härligt, då återstår bara hämtningen vid middag :D

Mer info om bilen kommer senare!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#9 Post by Justus »

Hur mycket skall man snurra på ena hjulet innan det andra börjar snurra med?
Jag snurrar och snurrar men det motsatta hjulet rör sig inte står bara still.

Har för mig att på en vanlig låda (ej diffspärr)börjar det motsatta hjulet snurra åt andra hållet? lite osäker på detta påstående!
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Jag är lite osäker på detta, men jag tror det kan bete sig lite olika beroende på om du har växel i eller ej.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Bra en fundering från en funderare: Finns inte risk att oljan i växellådan blir FÖR kall dvs inte uppnår arbetstemperatur om man har för stort oljekyl (tyckte 968EVOs kylare såg så stor ut)?

Eller nu kanske jag är dum... man har förståss en termostat som öppnar och stänger mot oljekylaren vid rätt temperatur?

:roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Som sagt, hissa upp bakvagnen, lägg i friläge och snurra ena hjulet.
Om det andra snurrar med är det diff.

Patand>> Det är säkerligen en thermostat i kylaren. Fast om systemet är byggt enbart med racing som syfte kanske de kör utan.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#13 Post by Justus »

Hur mycket skall man snurra på ena hjulet innan det andra börjar snurra med?
Jag snurrar och snurrar men det motsatta hjulet rör sig inte står bara still.

Ok, just nu har jag ingen motor i heller.
Får nog vänta med att utforska det där närmare tills motor och koppling sitter på plats.

Men det skulle vara intressant att kunna kolla upp hur pass bra eller dåliga lameller det är. Någon som provat att byta?

ps kunde inte Herr Doktor und Diplomingenjör förslagit att vxl nummret skulle ha stansats i botten. Hade varit lite lättare att kolla upp lådan då.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Kanske så snurrar din transaxel med istället för andra hjulet. Be en polare hålla i det vid kopplingen eller sätt en svetstång där eller nått.

Det ska snurra med genast, typ max några graders glapp.

Mha ett växellådsnummer kan du ju inte bedöma hur slitet det är!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#15 Post by Justus »

Förvisso inte Pär. Men nummret visar vad det är för låda, från vilket tillverknings år och då kan man ju lista ut om den varit bytt eller liknande.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users