Motorn dör omedelbart

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

Motorn dör omedelbart

#1 Post by vim »

OK, här är problem/symptom:

Vrider jag om nyckeln går startmotorn. Motorn
dras igång men dör sen omedelbart . Har man riktig tur kan man med gasen i botten få motorn att "överleva" i ca två sekunder för att sedan varva upp och gå som den ska. Men oftast hinner batteriet dra ur pga av upprepade försök.

Någon som känner igen?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Det låter spontant som att den får för lite bensin. Kolla kontakten till luftmängdmätaren.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Frostyfog »

finns det någon kallstartsventil (luft) på 944 som kan ge liknande problem?

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#4 Post by bergodalvana »

fungerar bensinpumpen?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by vim »

Idag fick jag igång den, men sen dog den mitt ute på motorvägen.
Var sitter luftmängdmätaren?
Blir nog att ta den till verkstad, men en eventuellt lös kontakt kan man ju kolla iaf.
:)

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#6 Post by Adde_k »

kolla DME-reläet. finns guide på http://clarks-garage.com/ även fast symptomen bara stämmer till 90%
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#7 Post by emm »

Om du vill prova med ett nytt DME relä så har jag ett liggandes. Jag finns i Malmö tom 18.00 idag.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by vim »

Och ditt inlägg såg jag nu, 18.08. Damn.
Du är väl inte kvar i stan?

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by vim »

Fast min 944 är en 84. Enligt Clarks har den inte DME utan ett bränslepumpsrelä?

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by vim »

Hittade det här på Clarks om Bränslepumpsregulatorn:

One of the most common failure modes for the FPR is to fail closed to the point that fuel rail pressure is extremely high. The high differential pressure across the injectors causes them to draw excessive current. The excessive current is seen by the injector drivers which subsequently shutdown. If you have a condition where the car will not start or starts and almost immediately dies, try disconnecting the wire for one (1) injector. Attempt to start the engine. If it starts and continues to run, the fuel pressure regulator is likely bad.

Låter onekligen som jag. Ut och testa!

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#11 Post by Jomp »

vim wrote:Hittade det här på Clarks om Bränslepumpsregulatorn:

One of the most common failure modes for the FPR is to fail closed to the point that fuel rail pressure is extremely high. The high differential pressure across the injectors causes them to draw excessive current. The excessive current is seen by the injector drivers which subsequently shutdown. If you have a condition where the car will not start or starts and almost immediately dies, try disconnecting the wire for one (1) injector. Attempt to start the engine. If it starts and continues to run, the fuel pressure regulator is likely bad.

Låter onekligen som jag. Ut och testa!
Har du testat detta än ? :wink:

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by vim »

Nej det blev mojitos på en uteservering istället.
Det blir mek imorgon bitti istället.

vim
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2008-07-02 09:43:30
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by vim »

Det finns förresten en tråd om billiga alternativ till dme, men finns det billiga alternativ till bränslepumpsrelä till en 84:as 944?
(Om det nu skulle vara där skon klämmer)

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#14 Post by jerker67 »

vim wrote:Fast min 944 är en 84. Enligt Clarks har den inte DME utan ett bränslepumpsrelä?
DME har den årsmodellern spelar ingen roll dom nya heter 993******* nyare och därmed lite hållbarare 8)
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#15 Post by jerker67 »

vim wrote:Fast min 944 är en 84. Enligt Clarks har den inte DME utan ett bränslepumpsrelä?
DME har den årsmodellern spelar ingen roll dom nya heter 993******* nyare och därmed lite hållbarare 8)
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users