hastighetsmätarproblem (nybytt givare)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

hastighetsmätarproblem (nybytt givare)

#1 Post by Tobbe H »

Hej!

Har haft problem med att hastighetsmätaren och trippen inte kommer igång förrän efter en stunds körning.

Prövade att löda den gamla givaren, men det hjälpte inte. Köpte då en ny givare från PC och satte dit. Tyvärr hjälpte inte detta heller.

Vad är nästa steg i felsökningen? Plocka bort instrumenthuset antar jag?
Någon med tips om vad jag kan mäta upp för att kolla funktionen.

Mvh. Tobbe

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Är det nya eller gamla inredningen?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Det bör vara nya eftersom han har en givare istället för vajer.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Bathory wrote:Är det nya eller gamla inredningen?
Gissar på den nya iom att han har lött på givaren. Gamla inredningen = mekanisk hastigehtsmätare med vajer från vänster framhjul om jag förstått rätt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Tobbe H »

Ja det är nya inredningen, missade det i texten.

Ska riva lite i det imorrn och se vad jag kommer fram till...

Det är inte någon som råkar veta vart kabeln ner till givaren dyker upp. Går den rakt in i instrumenthuset?

Och hur fungerar den, lättare att felsöka då.

Finns ju en plus, en minus och en jord på givaren iaf. Antar att det sluter mot jord vid rotation och ger en signal som tolkas av något i instrumenthuset?

Plus hastighet, minus tripp eller vice versa? Eller använder bägge mätarna både plus och minus?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

En plus en minus och en jord? Är det inte en plus en minus och en signal?

Dvs plus och minus till givaren gör att den kan ge en pulsad/vågformad signal till mätaren som sen beroende på frekvensen (puls per sekund) visar rätt hastighet. Trippen räknar då helt enkelt bara antalet pulser oavsett tid.

Jag vet inte hur det funkar specifikt på 944or men jag gissar att det borde kunna vara så som jag beskriver. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Tobbe H »

patand wrote:En plus en minus och en jord? Är det inte en plus en minus och en signal?

Dvs plus och minus till givaren gör att den kan ge en pulsad/vågformad signal till mätaren som sen beroende på frekvensen (puls per sekund) visar rätt hastighet. Trippen räknar då helt enkelt bara antalet pulser oavsett tid.

Jag vet inte hur det funkar specifikt på 944or men jag gissar att det borde kunna vara så som jag beskriver. :)
Det låter nog rimligare, borde vara nåt oxid i någon kontakt eller nån kabel som inte riktigt sitter bra då. Ifall det inte är något inne i instrumentet...någon del måste ju omforma insignal till en utsignal(mätarna rör sig)

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Tobbe H »

Uppdaterar med lite underlag.

Har bara mätt upp emot givaren, den har jord, plus som den ska.

Signalkabeln har även kontakt med den änden i instrumentet.

Nästa steg blir att tjuva ström från signalkabeln så jag kan mäta vid färd när mätaren fungerar resp. inte fungerar för att veta vilken ände felet sitter i.

Steget efter får väl bli att lämna vidare, någon som vet om en bra bil-elfirma i Linköping med omnejd?

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Tobbe H »

Uppdaterar vidare, ifall någon har samma problem i framtiden.

Har mätt upp en signal från givaren när hastighetsmätaren fungerar. resp. inte fungerar.

Har bara signal när den fungerar.
Alltså sitter felet i den mekaniska delen av givaren.

Har funderingar kring ifall ett oljebyte i lådan kan hjälpa. Ska även höra med PC om det går att få tag i den plastkuggpinne som driver givaren.

Uppdaterar förhoppningsvis snart med en lösning

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Tobbe H »

Fortsätter uppdaterandet.

Har nu bytt samtliga delar i givaren, det mekaniska kugghjulet också.


Har slut på ideer.

En tanke är att dra nya kablar till givaren, En jord en Plus och sen bara koppla på sig på instrumentet bak.

Då kan jag verkligen bestämma vart felet sitter, men är ju rätt mycket meck med att få in kablar osv.

puffa
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-13 17:34:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mjölby
Contact:

#11 Post by puffa »

Hej Tobbe!

Jag har samma problem på min nyinförskaffade 944:a. Har kollat givaren och alla lödningar sitter där de ska. Vad kostade det att byta givaren? Har du kommit fram till något mer?

/Wiktor
Min bil: http://hem.bredband.net/puffa/amd743.html

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Tobbe H »

puffa wrote:Hej Tobbe!

Jag har samma problem på min nyinförskaffade 944:a. Har kollat givaren och alla lödningar sitter där de ska. Vad kostade det att byta givaren? Har du kommit fram till något mer?

/Wiktor
Givaren kostade 800 kr, kugghjulet kostade bara 50-100 kr.

Dock hjälpte det givetvis inte;)

Har nu köpt ett bättre begagnat instrumenthus....vilket givetvis inte hjälpte.
Så sitter på 2 troligtvis fungerande instrumenthus och ett oidentifierat fel.

Är du intresserad av att köpa mitt nyköpta instrumenthus så är du varmt välkommen.

puffa
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2009-08-13 17:34:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mjölby
Contact:

#13 Post by puffa »

Det låter inte kul...

Hoppas inte det blir samma strul med min. Funderar på att lämna in den och strunta i att felsöka själv. En duktig bilmek borde kunna lokalisera felet.

Jag får återkomma till tråden när jag har luskat ut något nytt.

Ifall det skulle vara instrumenthuset som felar är jag spekulant på ditt. Men skickar ett PM i sånna fall.
Min bil: http://hem.bredband.net/puffa/amd743.html

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Tobbe H »

Får hoppas det löser sig för oss båda, kommer du fram till en lösning kan du ju plita ner det i tråden, det kommer jag göra iaf

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]