944 -86 | Budgetbanräcer! - Kolvras!
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
944 -86 | Budgetbanräcer! - Kolvras!
Har precis gått och köpt mig en 944 -86 och är änsålänge nöjd med köpet!
Har dom lite funderingar vad det gäller väghållning o så, ni kan möjligen ge mig några vettiga tips på detta... detta ska bara vara en budgetbil så gärna saker med lite lägre priser, och även vad man ska rikta sig in på att köpa och inte köpa..
bussningar?
coilovers?
fjädrar?
dämpare?
stag mellan fjäderben?
Även vilka fälgar jag ska köra med!
Fadern har en uppsättning cup1 med fina däck som man kanske skulle låna? behöver jag spacers då?
Även vad jag kan tänkas göra vid utseendet för att få den lite råare/snyggare än vad den redan är!
alla tips mottages tacksamt!
MVH welin
Har dom lite funderingar vad det gäller väghållning o så, ni kan möjligen ge mig några vettiga tips på detta... detta ska bara vara en budgetbil så gärna saker med lite lägre priser, och även vad man ska rikta sig in på att köpa och inte köpa..
bussningar?
coilovers?
fjädrar?
dämpare?
stag mellan fjäderben?
Även vilka fälgar jag ska köra med!
Fadern har en uppsättning cup1 med fina däck som man kanske skulle låna? behöver jag spacers då?
Även vad jag kan tänkas göra vid utseendet för att få den lite råare/snyggare än vad den redan är!
alla tips mottages tacksamt!
MVH welin
Last edited by WELiN on 2008-08-15 15:07:00, edited 3 times in total.
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Grattis till en fin bil, och välkommen till forumet. Det finns ganska mycket svar på dina frågor på detta forum, sök runt och kolla lite så kommer du hitta en del.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
Hej Pehr! Ja vi är nästan grannar, passerar dina hoods dagligen när jagk ör till och från jobb, dock inte med räcern!
Har suttit o letat lite rundor och tittat på utzon för delar och lite så, sitter o funderar på shortshift från revline samt kanske coilovers från utzon, men funderar lite på hur det fungerar, även vilka kit som är vettiga i pris till helt okej väghållning...
MVH
Har suttit o letat lite rundor och tittat på utzon för delar och lite så, sitter o funderar på shortshift från revline samt kanske coilovers från utzon, men funderar lite på hur det fungerar, även vilka kit som är vettiga i pris till helt okej väghållning...
MVH
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4337
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
WELiN wrote:Sitter och funderar på ställbara koni + sänkfjädrar fram... det borde ju göra oerhörd skillnad mot orginaldämpare som är 20år gamla..
Vad tror ni?
Vart finns det hela bussningskit till bilen??
Kolla på www.jerd.se, eller klicka på länken upp till vänster
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
Har lite problem med batteriet i bilen, tror inte det är dåligt eller så utan där är något som ligger och drar tjuvström... Jobbigt, får temporärlösa det med en strömbrytare till batteriet...
Har gått o köpt mig en coiloversats med fjädrar, både fram, OCH bak... här ska det modifieras... ska försöka mig på att bygga en coilover även bak! Och hoppas kanske kunna få till detta så att andra också kan köra såhär, dvs en hjälpfjäder bak och behållna torsionstav!
Har gått o köpt mig en coiloversats med fjädrar, både fram, OCH bak... här ska det modifieras... ska försöka mig på att bygga en coilover även bak! Och hoppas kanske kunna få till detta så att andra också kan köra såhär, dvs en hjälpfjäder bak och behållna torsionstav!
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4337
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
WELiN wrote:Har lite problem med batteriet i bilen, tror inte det är dåligt eller så utan där är något som ligger och drar tjuvström... Jobbigt, får temporärlösa det med en strömbrytare till batteriet...
Har gått o köpt mig en coiloversats med fjädrar, både fram, OCH bak... här ska det modifieras... ska försöka mig på att bygga en coilover även bak! Och hoppas kanske kunna få till detta så att andra också kan köra såhär, dvs en hjälpfjäder bak och behållna torsionstav!
Nu blir man nyfiken.. Vad har du köpt för grejer?
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
Köpte den satsen Gustav (på rejsa.nu) fram, sen blir det ett liknande kit bak fast från U S and A!
Tror att jag har kommit på en relativt bra lösning på det hela där bak... man vill ju inte förstöra dämparen när man svetsar (gummipackningar)..
Den tiden den sorgen, bakfjädrarna börjar jag på om 2 veckor... framfjädrarna får jag på fredag!
Tror att jag har kommit på en relativt bra lösning på det hela där bak... man vill ju inte förstöra dämparen när man svetsar (gummipackningar)..
Den tiden den sorgen, bakfjädrarna börjar jag på om 2 veckor... framfjädrarna får jag på fredag!
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
Tackar så mycket!
Det kommer att bli flera bilder framåt! Blir nog en bunke bilder på lördag morgon om allt går som det ska!
På att-göra-listan står det:
Oljebyte (inkl filter) växellåda och motor
Bygga om till coilovers fram (dvs bara fjädrar)
Blir till att behålla orginaldämpare till en början för att se om det öht går att köra med, annars blir det koni...
Om 2 veckor börjar jag på ombyggnationen av bakdämparna!
Det kommer att bli flera bilder framåt! Blir nog en bunke bilder på lördag morgon om allt går som det ska!
På att-göra-listan står det:
Oljebyte (inkl filter) växellåda och motor
Bygga om till coilovers fram (dvs bara fjädrar)
Blir till att behålla orginaldämpare till en början för att se om det öht går att köra med, annars blir det koni...
Om 2 veckor börjar jag på ombyggnationen av bakdämparna!
Saab 9-3 2.0T Cab
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
Saab 900 Förknasare
Men det blir porsche igen, om några år.
- johan944
- Addict
- Posts: 3332
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad menar du med att svetsa bak????
Med den bakvagnen du har, nämligen alubärarmarna. Dem är redan färdiga för coilover, eller dämpare med hjälpfjäder.
Sök på forumet efter M030 och titta på bilderna.
Det som kan behöva göras är att sätta en distans i ovankant på dämparen bak för att flytta ner fjädern som annars skulle ta i karossen och omöjlig göra att få upp dämparen till sin position.
/Johan
Med den bakvagnen du har, nämligen alubärarmarna. Dem är redan färdiga för coilover, eller dämpare med hjälpfjäder.
Sök på forumet efter M030 och titta på bilderna.
Det som kan behöva göras är att sätta en distans i ovankant på dämparen bak för att flytta ner fjädern som annars skulle ta i karossen och omöjlig göra att få upp dämparen till sin position.
/Johan
-
- S-Poster
- Posts: 136
- Joined: 2008-06-02 10:52:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ystad
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Undrar om det verkligen är lönt att klydda med hjälpfjäder? Bilen kommer att bli styvare och hörgre vilket tvingar dig att omindexera bak vilket i sig är ett ganska bökigt jobb. Då kan man lika gärna riva ur skiten och sätta dit riktiga coilovers! (eller har jag fel??)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: No registered users