Fel på knapp i elstol

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
walter
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-04-01 12:46:42
Contact:

Fel på knapp i elstol

#1 Post by walter »

Hej!

Här kommer mitt första inlägg på detta forum!
Blev Porsche-ägare för exakt 2 veckor sedan, 944 S2 -89 cab.

Inte ny bil och nu när man synar så kommer felen.

Som sagt, den andra knappen frammifrån på förarstolen fungerar bara när man trycket uppåt, alltså bakänden på stolen åker upp. När man trycker nedåt händer inget, alltså går inte stolen att få ner i bakänden. Lite trist.
Någon som haft samma problem och vet vad som är galet?
Själv tycker jag det borde vara knappen det är fel på då motorn ändå kan skjuta upp stolen, alternativt glapp i någon sladd. Skruvade bort knappsatsen men kom inte åt att göra något då sladdarna var väldigt korta.

Min andra fundering för dagen är hur breda däck som är lagom. Sitter 205 fram och 225 bak nu och tänkte ha 225 bak även med de nya däcken. Har köpt nya fälgar vilka är 7,5" breda, frågan är då om 205 passar på dem fram eller är det läge för 225 fram också? Får det plats i hjulhusen vid fullt rattutslag?

Tack på förhand!

//Walter
__________
Karlskrona

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Fel på knapp i elstol

#2 Post by patand »

walter wrote:Här kommer mitt första inlägg på detta forum!
Och det hamnade i fel del av forumet... ;)

Välkommen till forumet iaf Walter! :D

Tyvärr har jag inget svar på din elfråga.

Däck 225 fram på en 944 är inga problem att få plats med. 205 kan bli lite smalt på 7,5" fälgar så jag skulle nog sätta på 225 fram också. Det ger ju dessutom en väldigt fin balans i bilen med samma däcksbredd runtom. :)

Lycka till med nya bilen!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

walter
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-04-01 12:46:42
Contact:

#3 Post by walter »

Tack tack!

Ja det är inte lätt att hitta rätt så här i början :cry: Men man lär sig väl :wink:

Låter som 225 åker på fram också då. Pirelli PZero Nero, toyo Proxies eller Falken 452?
__________
Karlskrona

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

walter wrote:Ja det är inte lätt att hitta rätt så här i början :cry: Men man lär sig väl :wink:

Låter som 225 åker på fram också då. Pirelli PZero Nero, toyo Proxies eller Falken 452?
Klart du lär dig! :)

Pirelli PZero Nero utan tvekan! Det är riktigt bra däck, om man vill åka lite fortare, som vi hade på vår cabbe tidigare. :) Falken FK452 är också helt ok, det har vi på cabben nu.

Toyo Proxies har jag inte provat.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#5 Post by Mårten »

Troligast är nog knappen när det gäller ditt elfel. Hade samma problem men på en fönsterhiss. Där gick det att pilla isär knappen, putsa med finaste smärgelduken så funkade det igen. Försök lossa knappen och se om det går.

Är det för trångt är det inte speciellt svårt att lossa stolarna heller.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

walter
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-04-01 12:46:42
Contact:

#6 Post by walter »

Jag är inne på samma spår Mårten. Hade loss knappsatsen igår men där var jäkla trångt. Gjorde ingen nytta. Men då återstår alltså att riva loss stolen. Tjoho!

Något speciellt man bör tänka på när man drar bort den?
__________
Karlskrona

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#7 Post by Mårten »

Nej, sitter med 1 insex i framkant och 2 i bakkant av varje skena om jag inte minns fel. Kan sitta rätt rejält, se till att ha en fräsch insexnyckel + ev ett rör du kan trä utanpå för att få lite mer hävstång.

Glöm bara inte att dela på elkontakten under stolen!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Mårten wrote:se till att ha en fräsch insexnyckel + ev ett rör du kan trä utanpå för att få lite mer hävstång.
Eller använd insexbits och ett stort spärrhandtag kanske... :roll:

Funkar inte det... gå på gym! :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

walter
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-04-01 12:46:42
Contact:

#9 Post by walter »

Hehe, alternativen är många, bara att välja ett!

Svaret på det hela får vi nog på lördag då jag har tid att skruva.
__________
Karlskrona

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3332
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fel på knapp i elstol

#10 Post by johan944 »

walter wrote:Hej!

TEXT TEXT TEXT

Min andra fundering för dagen är hur breda däck som är lagom. Sitter 205 fram och 225 bak nu och tänkte ha 225 bak även med de nya däcken. Har köpt nya fälgar vilka är 7,5" breda, frågan är då om 205 passar på dem fram eller är det läge för 225 fram också? Får det plats i hjulhusen vid fullt rattutslag?

Tack på förhand!

//Walter

Inga problem med 225 fram, jag kör nu med 235 fram med nästan 0 grader camber. Dock är det nästan för brett, spårar som faan i gatan.

Bak så har jag nu 255or men kommer att försöka att sätta dit 265 eller 275,

Ang däckmärkesval så är Michelin ett bra val till porsche.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

walter
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-04-01 12:46:42
Contact:

#11 Post by walter »

Interssant Johan,

verkar som det blir 225 fram, men bak... Hur breda däck kan man trycka på på ett par 7,5" breda cup 3?
__________
Karlskrona

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#12 Post by Karl Birgander »

Lite beroende på däck, men i princip 225 på 7,5 tummare, ev. 235.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

walter
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2008-04-01 12:46:42
Contact:

#13 Post by walter »

Det tog sin tid, men nu har jag skruvat isär stolen och kikat.

Till att börja med trodde jag det var knappen det var fel på, ni som opererat en dito vet hur lustiga dom ser ut. Två små kulor på varsin fjäder. Intressant.
Men efter att ha limmat den kula som satt löst och skjutit en säkring så funkade det ändå inte.

Provade att vända kontakten på motorn som driver skruvarna, funkade kanon åt båda hållen. Hmm, alltså måste det vara ett relä som spökar? Vad säger ni om det resonemanget? Eller är det kabelfel?
Motorn som drivet skruvarna måste väl ha ström på båda sladdarna för att fungera, och således går väl kabelfel att utesluta?

Relä...?!
__________
Karlskrona

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Jacko »

Jag lånar tråden om det är okej??

Jag har införskaffat mig en 944 n/a -87, nöjd som attan. fin och välservad :)
Dock så är det lite småpill att fixa.

Min elstol funkar inte när man väl trycker på knappen. Provade det enklaste och snodde lite ström från batteriets plus pol och då funkade det bra. Så det är lungt, ska bara försöka hitta lämpligt ställe och sno el till stolen då det verkar vara något ström fel? Nått förslag?

Sedan skulle jag behöva en knapp till stolen. Vart finns och hitta?? Jag har letat satan, men hittar inte någonstans... hjälp!

Annars måste jag säga att alla verkar vara väldigt hjälpsamma och trevliga. Det känns bra att vara med entusiaster :D

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Jacko wrote:Jag lånar tråden om det är okej??

Jag har införskaffat mig en 944 n/a -87, nöjd som attan. fin och välservad :)
Dock så är det lite småpill att fixa.

Min elstol funkar inte när man väl trycker på knappen. Provade det enklaste och snodde lite ström från batteriets plus pol och då funkade det bra. Så det är lungt, ska bara försöka hitta lämpligt ställe och sno el till stolen då det verkar vara något ström fel? Nått förslag?

Sedan skulle jag behöva en knapp till stolen. Vart finns och hitta?? Jag har letat satan, men hittar inte någonstans... hjälp!

Annars måste jag säga att alla verkar vara väldigt hjälpsamma och trevliga. Det känns bra att vara med entusiaster :D
Vad för knapp?

Om du inte får ström via "rätt" kabel så kanske det är kabelbrott på den någonstans. Kanske byta ut den istället för att göra någon "bonnlösning"?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users