Lätt i ratten

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
CEGE
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2004-07-15 20:42:52
Contact:

Lätt i ratten

#1 Post by CEGE »

Jag har en 944 -83 NA .När jag kommer upp i ca 140-150 tycker jag att den börjar kännas lätt i ratten och att man förlorar lite av "markkontakten". Ska det verkligen vara så? Jag har bra däck med rätt ryck runt om. Finns det något bot för detta.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Hur ser bilens "Rideheight" ut? Är bilen tex hög fram, men låg bak?

Montering av en Frontsplitter hjälper till att trycka fast framvagnen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

CEGE
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2004-07-15 20:42:52
Contact:

#3 Post by CEGE »

Vad jag kan bedöma ser den "rideheighten" neutral ut. Var kan man köpa en frontspoiler till 944? Monteras den på befintlig "framdel"

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by Spånet »

Hur ser det ut i andra änden av bilen, tänkte mest på ving fronten?
En eftermarknadsvinge med stor "downforce" borde förändra "ridehighten" i högre hastigheter.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

I min värld ska du inte behöva klämma dit någon plastpryl fram för att kunna åka bekvämt med en 944 i 150, jag tror något annat är fel. Börja med att kolla dämpare, bussningar och hjulinställning.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

Håller med magnus. 150 kan jag åka i min renåfemma utan att vingla. Självklart ska du kunna det även i 944an. Kolla så att allt är som det är tänkt att vara innan du börjar modifiera..

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

En kanske dum fråga men har du vinterdäck på?
Vid höga hastigheter går bilen på "dubbarna" bara... då uppstår det symptomet du pratar om.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

CEGE
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2004-07-15 20:42:52
Contact:

#8 Post by CEGE »

Tack för alla tips! Jag är ganska nybliven 944 åkare så jag har kanske lite konstiga frågor, men hur många cm ska det vara från marken till underkant på orinalspoilern?
Jag är lite osäker på bilens historia så den kan ju vara skruvad. Hur ser man om dämparna ställbara?

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Joakim »

Eftersom årsmodellen på din bil är 83, och inte 88-89 turbo, så har du inte ställbara dämpare. Det ser man om man öppnar motorhuven och tittar på fjädertornen. Men jag säger som de andra, du behöver inte några vingar eller lustigheter. En frontsplitter för syns skull kanske. Kolla dämpare, bussningar, hjulinställningar osv. Du skriver att däcken är bra, men är de gamla? Är profilen rätt? Är det rätt bredd på däcken i förhållande till fälgarna?

När man pratar om markfrigång så är det högst subjektivt för varje bil i förhållande till vad den ska användas till. Orginal på en 83:a är väl 2 meter tror jag... ;)

Hur som helst vet jag av egen erfarenhet att byte av stötdämpare och fjädrar på en 944 ofta gör väldigt stora skillnader. Med nya (gärna värre) bussningar och rätt sänkning så får man en ny bil. Och helt klart mycket snyggare.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users