Vilken däcksdimension blir bäst till mina 15" fälgar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Vilken däcksdimension blir bäst till mina 15" fälgar?

#1 Post by BigR »

Är på gång att köpa nya sommardäck. Har kört omkring på förra ägarens regummerade sulor av olika märken hittills...urk. Dom hade dimensionen 205/60/15.

Jag har bestämt mig för att fortsätta använda mina 15" orginal(?)fälgar.

Nu till frågan: Vilken dimension på däcken blir egentligen bäst för väghållningen? Ser att 185/70/15 är orginaldimension.

Förslag på bästa däck mottages också tacksamt!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Vad ska du ha bilen till?

Toyo Proxes R888 R-däck i 205/55/15 är bililgt och bra! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#3 Post by BigR »

Hehe, R-däck!

Nej, jag ska bara köra på gata, även om det kanske blir "inspirerat" om bilen får en bra säsong. Kan väl bli några hundra mil över en sommar.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Jag skulle satsa 205/60-15 funkar väl bra? Har för mig att det är 195 fram på min bil och 205 bak på de originalfälgar jag har och båda ser ut att funka bra.

Bredare än 205 ska du nog inte kränga på de ganska smala originalfälgarna. Vill du ha lite mindre "vingel" på däcken så går du ner i profil (ger ju också fördelen att accet blir bättre, men nackdelen att hastighetsmätaren visar för mycket) och/eller skaffar däck med rejält hårda sidor. R-däck är hårda som sjutton i sidorna. Så nära R-däck som möjligt ger ju bäst gatdäck när det gäller väghållning.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4630
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Cédric »

Toyo proxes finns på dackonline billigt. 205/45 15". 756kr/st . Dom ska ju vara rätt hyffsade däck för bilar som vill svänga. För inspirerad gatkörning så hade jag gått på lägre profil än din nuvarande (typ ovanstående), gatdäck är ju rätt svajiga i däcksidorna..några procent hit eller dit på hastighetsmätaren spelar ingen roll för mig, jag vet inte hur noga du är..

förresten vafrör har du ingen biltråd ? :)

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#6 Post by BigR »

Jo jag funderar på "Continental Premium Contact 2" i dimension 205/60/15. Jag vill nog inte ha lägre profil eftersom rullomkretsen blir för liten. Det jag undrar är om jag får bättre väghållning med 195/65/15? Jag har ingen aning om hur skillnaderna kan bli med olika däckdim då jag inte kan döma av erfarenheten från mina nuvarande däck eftersom dom är så ruttna.

Hm, ja biltråden...hade plan på det en gång. Jag är en slarver!
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4630
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

för liten ? lägre rullomkrets ger ju lägre utväxling och bättre acc och styvare däcksida. Men visst, det är ju komfortabelt med höga däck om du vill ha det :)

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#8 Post by BigR »

Glöm inte toppfarten! Ska det var någon vits med V-däck så kan man inte rulla omkring på sytrådstullar! :)
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Toppfarten känns rätt egal på en gammal 924t som var och varannan familjebil åker ifrån.
Är det toppfarten du jagar har du valt fel bil.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#10 Post by BigR »

Karl Birgander wrote:Toppfarten känns rätt egal på en gammal 924t som var och varannan familjebil åker ifrån.
Är det toppfarten du jagar har du valt fel bil.
Fel bil? Alla bilar har väl en toppfart? :shock:
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#11 Post by Karl Birgander »

BigR wrote:
Karl Birgander wrote:Toppfarten känns rätt egal på en gammal 924t som var och varannan familjebil åker ifrån.
Är det toppfarten du jagar har du valt fel bil.
Fel bil? Alla bilar har väl en toppfart? :shock:
Jo, men sitter du i en 931 så är inte Vmax prio 1...
Betydligt högre prio är bilens svängbarhet, vilket du går ifrån (låt vara inte så mycket per steg i profilhöjd, men likväl)
Förresten kommer troligen inte hastigheten på mätaren att vara högre när du når toppfart, utan snarare lägre, även om verkliga hastigheten kan vara något högre.
Bilens effekt ökar inte med högre hjul, och effekt är prio1 för toppfart (naturligtvis förutsatt att du har utväxling som inte varvar ut toktidigt)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#12 Post by BigR »

Nu var ju toppfarten smileymarkerad om du förstår min poäng.

Jag vill som jag sade tidigare ha bästa tänkbara däck med nämnda (orginal)dimensioner o rullomkrets.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

Jämför storlek/omkrets på denna sida: http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp
Jag hade valt 205/55/15 som är 5,xx % mindre omkrets.
Bättre val vore att hålla sig under 5% diff från original, om bilprovningen skulle bråka.

Bra däck gör mycket på en sportbil. Jag väljer kvalitetsdäck.

Bra gatdäck är Bridgestone potenza RE050, GYF1 av senare modell etc...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#14 Post by BigR »

55 profli går precis över 5%. Har det hänt någon här på forumet att BP gnällt över 5,2% mindre rullomkrets?
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

BigR wrote:Nu till frågan: Vilken dimension på däcken blir egentligen bäst för väghållningen?
BigR wrote:Jag vill som jag sade tidigare ha bästa tänkbara däck med nämnda (orginal)dimensioner o rullomkrets.
Vad är det egentligen du är ute efter? Du frågade ju om dimension som är bäst för väghållningen... sen när du får veta att lägre profil är bättre så vill du ha originaldimensioner och original rullomkrets... Du har liksom kortslutit din egen fråga här tycker jag... :roll:

Ska du ha originaldimensioner och rullomkrets så får du inte det bästa för väghållningen, så enkelt är det.

Det bästa du kan få med original rullomkrets är 205/60-15 då det är så brett som möjligt men fortfarande har rätt rullomkets. Men det är inte bästa dimensionen du kan ha på de fälgarna väghållningsmässigt. Jag tror bästa dimensionen vore 205/50-15 då får du ut så mycket bredd som möjligt (fälgarna är ju ganska smala så bredare än 205 funkar nog knappast) samtidigt som du får en låg profil vilket ger mindre tendens att vika däcken i kurvorna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]